Gå til innhold

Flere med bananbarn?


Itsrejk

Anbefalte innlegg

Helt fra fødselen av har jeg sett at småtten har en tendens til å få bananform når han ligger på ryggen. (Litt på magen også, men der er det mindre tydelig.) Det er ikke noe veldig synlig - ingen andre (heller ikke pappaen) som har sett det før jeg har påpekt det. Valgte likevel å ta det opp med helsesøster på tremånederskontrollen, og hun kunne også se det. Fikk time hos fysioterapeut på helsestasjonen, og der har vi vært i dag.

 

Fysioterapeuten sjekka nakken hans grundig, og fant ingen feil med den. Det trodde jeg heller ikke, for han har alltid vært bevegelig i nakken, hatt et helt rundt hode osv. Hun kunne heller ikke se noe galt med ryggen hans, heldigvis. Det hun kunne kjenne var en fortykning på kragebenet hans, noe som tyder på at det ble brukket under fødselen. Rart, for han har aldri vært urolig eller grått noe særlig.

 

Fysioterapeuten så også bananformen hans, og mistenker at det kan være en låsning langt nede i ryggen eller i bekkenet. Det vil i så fall være fort gjort å rette på - men det er ikke noe fysioterapeuter gjør. Hun ringte derfor en dyktig manuellterapeut som hun vet har mye erfaringer med babyer, og vi fikk time der om halvannen uke. Spent på om hun finner noe.

 

Andre med bananbarn? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Om du mener banan sidelengs liksom? Bolla her var veldig skjev til den ene siden når han lå på ryggen. Ble plutselig oppmerksom på det da jeg skiftet bleie og fulgte med på det i dagene fremover. Nevnte dette til fysioterapeuten som mente det kunne ha sammenheng med at han har hatt KISS. Men begynte å tenke litt og fant ut at det like godt kan ha vært vi som la ham til dårlige vaner ved å alltid bære ham på samme side! Vi er begge venstrehendte og begge bar ham over høyre skulder. Da blir det automatisk til at han lener seg til høyre side. Etter at vi byttet om på hvilken skulder vi bar ham på, har han blitt mye bedre! Sist vi var hos fysio kunne hun ikke lenger merke antydninger til skevhet.

 

Ble litt tullete forklart det her, men håper du forsto! :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk det påpekt av helsesøster på 3mnd kontrollen. Har ikke lagt merke til dette jeg.

Hun sa jeg bare skulle trene mer på motsatt side for å jevne det ut når han ligger på ryggen.

Hun sa ingenting om noe behandling hos manuell terapeut eller liknende.

Burde jeg det kanskje?

Den manuellterapeuten du skal til, er det i oslo?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, dette har jeg tenkt på! Jeg bærer ham nemlig stort sett på høyre arm, og han er skjev mot høyre. Men så er det det at han aldri har blitt båret særlig mye da.... Bare til og fra stellebordet osv. Han har aldri hatt magevondt eller noe sånt, så det store bærebehovet har det aldri vært.

 

Får høre hva manuellterapeuten sier om noen dager.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er glad for å få en sjekk hos manuellterapeut (i morgen), selv om jeg nesten ikke har sett den bananformen den siste uka. Hun jeg skal til holder til i Trondheim.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fant en i Oslo som er anbefalt.

Greit å få en sjekk uansett mener jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Annonse

Jepp!

Var en vennine som sa at vi burde få henne sjekket. Jeg merket at hun tullet mye under amming på den ene siden, at hun griner i søvne noen ganger, og at hun likte å ha hodet laaaangt bakpå ryggen;-)

 

Ringte selv og fikk time hos manuellterapaut, og der fikk vi vite at hun visst har en mild kiss II. Hadde låsning i nakken, bekkenet og ryggen!

Hun har vært stille og rolig siden dag en, så hadde aldri trodd at det var så "gale", men det var det visst...

 

Har hatt 2 behandling i dag, og merker forskjell med en gang=)

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Følgene av ubehandlet KISS kan etter det jeg har lest være svært alvorlige. Det er viktig å få rettet på dette så tidlig som mulig. Bedre med en sjekk for mye hos manuellterapaut (som forresten er gratis).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...