Gå til innhold

Hjelp.. Jobb intervju!!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har fått mail, jeg skrev her igår om t jeg ønsket å jobbe på flyplass og nå fikk jeg mail om at de ønsket å få en intervju med meg!!

Så nå er jeg veldig nervøs, men spent! Hvordan kan jeg få best mulig forberedt meg til intervjuet ??

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Så spennende da! :-)

Jeg har nettopp gjennomgått denne prosessen med elevene mine og fikk da erfare en del om å sitte på den andre siden også. Nå er det riktignok _stor_ forrskjell på 14-15 åringer i en tenkt situasjon og voksne mennesker i en reel situasjon, men jeg lære mye jeg også av prosessen.

Kle deg i pene, men ikke pyntede klær, se velstelt og ordentlig ut, men ikke falsk. Pass på å håndhilse passe "hardt", håndtrykket skal være fast og bestemt, men ikke sånn at man kniper eller er slapp i hånden. Be gjerne en venninne eller mannen kjenne, jeg opplevde at mange av elevene mine trodde de hadde et fast håndtrykk, mens jeg opplevde at de faktisk knep meg i hånden, så det er ikke alltid ens egen oppfatning er riktig. Og det er mye som tyder på at førsteinntrykket betyr mye. Så fast håndtrykk, velstelt ytre, møte blikket når du hilser, smile og la den den som fører intervjuet presentere seg først.

Forbered deg på å få spørsmål om positivt og negative sider med deg selv. Pass da på at de negative sidene høres litt positive ut, f.eks "Jeg kan bli litt irritabel på kollegaer når de ikke gjør jobben sin nøyaktig nok" er jo egentlig ikke så veldig negativt ;-) Tilpass også egenskapene til type jobb.

Du vil nesten garantert bli spurt om hvorfor de skal velge deg over andre søkere, prøv da å svare litt diplomatisk, f.eks "Dette er litt vanskelig å svare på siden jeg ikke kjenner til de andre søkerne, men jeg vet i hvertfall at om dere velger meg er dere garantert å få en ansatt som har masse godt humør, er initiativrik...osv..." det som passer best til deg. Da rakker du ikke ned på andre, men fremhever likevel deg selv.

Noen spørsmål kan være vanskelig å svare på, og da er det bedre å be dem stille spørsmålet på nytt (mens du tenker frenetisk ut et svar), f.eks "Unnskyld, men kan du omformulere det spørsmålet litt, jeg ble litt usikker på hva du/dere mente nå?", eller evt ta en tenkepause hvor du kanskje sier "Hmmm...Det var et interessant spørsmål, la meg tenke litt på dette...", i stede for å prøve å svare umiddelbart slik at du bruker mye "ehh...ehhh..." og snubler i det du sier.

Ellers opplevde jeg i hvertfall at jeg var mer fristet til å "ansette" elevene som klarte å møte blikket mitt, smilte masse og satt rolig på stolene med hendene noenlunde i ro, enn de som fiklet mye med ting, var veldig alvorlig og så mye ned og bort.

Lykke til da! :-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...