Gå til innhold

Har mennesket en sjel?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Eller er det bare noe kristendommen har fortalt oss?

Og hvis vi har sjel, hvor sitter den?

Har dyr sjel?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

I Bibelen står det at Gud blåste livspust inn i Adam "og mennesket BLE en levende sjel".

Så du i deg selv er en sjel..

Noen steder kan du også se at de telte i sjeler, at det var 15 sjeler tilstede feks..

Det er ikke noe "ekstra" vi har..

Skrevet

Kristendommen har ikke gjort språkleksa si.

Det hebraiske ordet for sjel = nefesj betyr pust. Så når vi og dyr dør stopper pusten/sjela. Som en flamme som blir blåst ut.

Men klart det er praktisk for griske katolske prester å si at de døde har en sjel når de samler inn kollekt og sier de skal be for de dødes sjel.

Bedrag.

Skrevet

0919 igjen

Signerer denne - takk for litt mer utfyllende jeg ikke tenkte på :)

Skrevet

Hvor sitter fantasien din? Har man egentlig fantasi, siden man ikke kan se den? Hva med drømmer? Eller uro? Hvor sitter angst?

Sjel, i den betydning vi bruker den her til lands, som et synonym for besvissthet, er noe alle levende, tenkende vesener har. Mener jeg.

Skrevet

Hvis du ser et menneske dø, ser du at "noe" forsvinner i dødsøyeblikket. Det er sjelen. Sjelen går ut av kroppen.

Du har kanskje hørt om folk som har dødd, men kommet tilbake? De har vært erklært døde, men kommet tilbake i live etter fks hjertestans. Jeg har snakket med en dame dette skjedde med. Kjenner henne veldig godt. Hun var med i en bilulykke, og var død i flere minutter. Hun så dette lyset. Hun så seg selv sitte i bilen, og sjelen hennes forlot kroppen. Alt var bare godt, ingen smerte. Hun så skadene sine, og hun så hele kroppen sin. Hun fløt over seg selv. Hun så dem som fant henne, og jobbet med å få henne tilbake.

Mange beskriver akkurat det samme.

Ja, jeg er overbevist om at vi har en sjel, og liv etter døden. Tror selv på Jesus, og på sjelenes oppstandelse. Alle har sjel, og jeg tror vi kjenner igjen slektinger som har gått foran oss, og at vi møter dem når vi dør.

Jeg tror absolutt på at vi får leve lengre enn bare dette livet.

Skrevet

Anonym 15.32

Du er litt på villspor. Men det er kanskje ikke så rart når kristenheten spinner videre på de andre løgnene.

Bibelen sier at de døde vet slett ingenting. De er ikkeeksisterende. Akkurat som Jesus var de tre dagene etter henrettelsen.

Men Bibelen holder likevel fram et håp om å treffe igjen sine kjære om man dør eller mister noen. Men ikke ved at vi svever der ute som sjeler i enten himmel eller helvete (også en løgn)

Og når det gjelder nær døden opplevelser så har det medisinske forklaringer. Menge som verken tror på sjel eller Gud har hatt lignende opplevelser. De ser et lys og ut-av-kroppen-opplevelse. Også kalt hallusinasjoner.

Skrevet

Jeg anser meg ikke for å være spesielt kristen, men jeg er overbevist om at jeg er en sjel som fortsetter å eksistere etter at skallet som kroppen er visner. Jeg tror helt garantert at jeg har levd mange liv, tror at hvert menneske har en plan for hele sin eksistens på jorden og at man må gjennom flere liv for å lære sine viktigste lekser og blie en fullkommen sjel.

Hallusinasjonsteori ift ut-av-kroppen opplevelser tviler jeg sterkt på- det er jo meget påfallende at ALLE som har opplevd hjertestans og svevet ut av sin egen kropp har hatt den samme hallusinasjonen da, i så fall.. Merkelig at alle skal se ned på sin egen kropp fra oven, bli dratt inn i en tunell, se lyset, se sine kjære som har dødd vente på dem, farger, musikk, gode følelser..

En annen ting er det jo med gjenferd og ånder som hjemsøker enkelte hus eller steder- de er visstnok stuck in between livet på jorden og livet på andre siden pga sterk frykt el.l. Mange skeptiske mennesker har jo stått frem med slike uforklarlige opplevelser også, og leid inn medier til hjelp, hvilket pleier å virke

Jeg har selv snakket med et medium som snakket med ånder- han fortalte meg detaljerte ting som mine døde besteforeldre og min døde onkel kunne fortelle via ham- ting som han ellers ikke kunne vite. Hvor kom dette fra i så fall? Jeg har også vært på mediumsession for et større publikum, hvor mediumet plukket ut mennesker i salen og fortalte at de hadde ulike ånder (mennesker de hadde kjent før) med seg som hadde en beskjed til dem- og beskrev dem i detalj, hadde tom navn og andre fakta. Folk ble sjokkerte pga atd et stemte så påfallende. Ei ung jente begynte å gråte fordi det var så sterkt at hennes far tok kontakt- som mediet nå beskrev. Den avdøde hadde visstnok vært en svoren skeptiker til alt uforklarlig, og han hadde visstnok fått sitt livs sjokk da livet ebbet ut og han innså at det VAR noe etter døden likevel..Jeg har ihvertfall min overbevisning om hva som bor i oss. At vi er mer enn kjøtt og blod som bare dør hen. Andre får la være å tro på det. Vi får se på andre siden, hvem som ler sist:)

Skrevet

Du vet, demoner er svært mektige vesener..

Mennesket har ingen sjel, det ER en sjel..

Men det betyr ikke at det ikke finnes engler - for det gjør det!

Og demoner som kan gjøre seg om til lysets engler, og dermed gi opplysninger som et medium tror han henter fra døde slektninger..

Skrevet

Jeg tror en ting, du en annen. Jeg får gå på mitt "villspor", du på ditt. Når det gjelder å tro på noe, bør man virkelig respektere at folk tror forskjellig.

Jeg respekterer fks at mine foreldre ikke tror på noe liv etter døden.

Hilsen anonym 15:32

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...