Gå til innhold

Når har dere tenkt å starte med grøt?


Live_79

Anbefalte innlegg

Bolla her er 3 1/2 mnd og jeg merker jeg gleder meg til å teste ut litt fast føde. Men hva begynner man med?

 

Hadde vært nyttig og artig å utveksle erfaringer her etterhvert som man introduserer mat!

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har tenkt å vente lengst mulig vi da. Han vokser og trives med bare pupp, så da er jo det helt supert. Med storesøster hadde jeg for lite melk og måtte gi tillegg fra ca. 8 uker. Da prøvde vi å gi litt risgrøt blandet med morsmelk rundt 3,5 måneder. Det endte med magevondt, hyl og skrik og våkenatt, så det var ingen suksess:(

 

Ventet da 3-4 uker og prøvde på nytt. Da var hun klar for fast føde, og ble roligere på kvelden. Økte gradvis til fulle porsjoner rundt 5,5 mnd. Denne gangen blir det nok ingen fast føde før 5-6 mnd hvis jeg får det som jeg vil. Synes det er så greit å fullamme når det bare fungerer :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også tenkt å vente så lenge som mulig. Har vært plaget med magen hele livet selv, og er bla intolerant mot melk. Og jeg er livredd for at han skal få det samme. Det er jo litt omdiskutert dette med fast føde og tidlig/sen introduksjon med tanke på allergi, men jeg velger å vente.

Så lenge jeg har nok melk, så er det jo det enkleste også sånn sett.

 

Den informasjonen og brosjyren man gjerne også får på helsestasjonen ligger her: http://matportalen.no/artikler/2005/12/spedbarn

 

Så du kan jo ta en titt der

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har i utgangspunktet tenkt å vente til rundt fem-seks måneder, men har ikke låst meg til noe. Småtten min, som fra fødselen av har sovet gjennom natta uten pupp, har siden påske lagt om stilen om natta, og forlanger nå to eller tre måltider i løpet av de timene han tidligere sov så søtt. Tror dette kommer av at han er mye mer aktiv når han er våken nå enn tidligere. Ruller til begge sider, og jobber hardt for å komme seg over på magen - hvilket han ikke klarer helt ennå. Tar leker, ligger på magen, følger med på alt som skjer osv. Ikke rart han trenger mer energi!

 

Han er ganske slank (5750 gr og 63 cm på tremånederskontrollen), så jeg skal følge litt med på vekta hans, tror jeg. Får se hvordan det ligger an når vi er på firemånederskontroll. Hvis han ligger lavere på kurvene, og fremdeles våkner mye om natta, tror jeg nok vi begynner å gi flaske med mm og litt grøtpulver i om kvelden. (Men da må jeg jo begynne å pumpe litt mer, og det er jo så kjedelig...hehe...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg tenker ikke heller å kjøre på med store mengder fast føde fom 4 mnd akkurat, men iallefall starte med litt velling/grøt på kvelden. Har lite/ingenting melk om kvelden, så bolla får allerede mme siste måltid før leggetid. Han spiser 2 ganger i løpet av natten. Hadde håpet at litt mer fast føde kunne gjøre ham så mett at han iallefall hopper over ett av nattmåltidene etterhvert! ;)

 

Tror jeg begynner så smått rundt 4 mnd alder, det har mine familiemedlemmer gjort med stort hell. Lengter etter å få litt mer søvn og bolla sover urolig før/etter måltidene selv!

 

Venter de fleste her til 5-6 mnd?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lillegutt er fire måneder 1.mai, og jeg tenkte egentlig begynne så smått med grøt etter vi har vært på 4.mnd kontroll (4/5). Han har til nå kun fått morsmelk, men jeg begynner å merke litt at han ikke er helt fornøyd. Han er en stor gutt. På 3mnd kontroll var han 7120g og 65 cm, og jeg merker på tøyet at han har vokst veldig i det siste. Så det skal bli spennende å se på 4 mnd kontrollen.

 

Men tenkte egentlig først og fremst at jeg vil begynne med grøt fordi han gulper/spyr noe vanvittig mye. Det er ikke bare en gang etter måltid, men det kommer med jevne mellomrom hele tiden frem til neste måltid. Til og med om natta ligger han å gulper i søvne. Stakkars. Jeg er så lei av å bytte tøy på både han og meg selv (og ikke minst skrubbe sofaen). Derfor håpte jeg at fast føde kanskje kunne hjelpe noe med gulpingen. Det vet jeg det har gjort for mange andre.

 

Tenkte kanskje begynne med maisgrøt eller annen grøt uten gluten. Her har vi cøliaki i familien...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi tenkte vi skulle prøve det nå i Mai, vi :) Jenta er 3 mnd. Hun spiser mer enn før og puppen er ikke nok lengre dessverre, så hun får 2-3 flasker med mme i tillegg til puppen hver dag. Tenkte også å prøve grøt på kvelden for å se om det gir roligere nattesøvn.. Et par skjeer til å begynne med :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har en lettvekter (5400 gr på 3 mnd kontroll). Vi blir garantert å begynne med noe fast føde i mai. Har ikke satt meg helt inni hva disse småtassene spiser, men blir vel å starte med litt grøt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke helt, men ikke før 6 mnd, med mindre hun trenger det. Vil heller la henne smake grønnsaks/fruktmos hvis hun viser interesse for fast føde. Har tenkt å lese litt bøker om barnemat før vi begynner, det er jo mye diskusjon om kjøpegrøt/hjemmelaget grøt & kjøpemat/hjemmelaget mat. I Fedon Lindbergs barnematbok anbefales det å starte med mat som er mest mulig lik morsmelk i sammensetning, og det er iallefall ikke ferdiggrøt, som han i boken omtaler som "kakedeig" av mel, sukker og vann. Men man blir jo så usikker på hva som er riktig (og alle må jo ta egne valg), så gjerne kom med innspill folkens! Tror mange bare gir ferdiggrøt fordi det er enkelt og "alle" gjør det (pluss at helsestasjonen anbefaler det pga jerninnholdet), men hvor mange har egentlig lest på innholdsfortegnelsen, eller smakt på grøten selv? Jeg heller mer mot å lage grøt med hirse etc. fra helsekosten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Knuppen min er blitt stor og veide 7020g på 3 mnd kontrollen. Jeg spurte der om jeg ikke kunne begynne med grøt snart, men de anbefalte meg å vente litt til.

 

Kommer til å begynne med mais- eller risgrøt regner jeg med. Funka fint for storebror, som forøvrig viste tydelige tegn til når det var klart for grøt. Begynte å våkne kl 04 om mårran..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...