Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ser mange tråder handler om søvn, legging og rutiner, og tenkte kanskje det var greit å samle det litt... Når bør man begynne med leggerutiner og hvordan?

Hos oss er Bolla 6 uker og får forløpig bestemme alt. Men i 20-tiden på kvelden får hun pupp og begynner å bli trøtt, så da prøver vi å ta leggestellet og legge henne i kurven sin til hun sovner. Ellers sovner hun som oftest kun i bevegelse og sover og spiser med 2-3 timers mellomrom på dagen, og 4-5 på natta. Aldri smokk - hun blir bare veldig snurt når hun får noe annet enn pupp i munn...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg begynte rutiner om kvelden allerede når vi kom hjem fra sykehuset. Det har jeg hatt mye igjen for altså! Samme stellet hver kveld, men selvfølgelig til ulike tider fra hun ble født og til nå. Nå er hun 6 mnd. Når hun var ca. 3 mnd hadde jeg gått ned med en halvtime om gangen sånn at hun lå seg rundt 8, noe hun gjorde en stund. Nå legger hun seg mellom 7 og halv 8. Har aldri hatt problemer med å legge henne, uansett når på dagen, jeg legger henne ned og hun ligger litt også sovner hun selv. Ikke noe vugging eller dulling når jeg har lagt henne ned. Jeg tar stellet på badet, gir henne pupp i sengen som kos, synger for henne og så er det natta. Men det du skriver om din lille er nok ikke unormalt når hun bare er 6 uker! Hvis du føler du stresser med å få rutiner, så ikke gjør det! Ta det som det kommer og gjør det du føler er best for dere to! Bare prøv deg frem og kos deg masse med den lille!

Skrevet

Jeg synes det er riktigl Begynn tidlig med rutinene, eller så kan dere ende opp der vi er nå (mini er 9 mnd): Masse jubalong om natta, og morgen før kl 05.00! Nå hadde junior kolikk, men etter det har jeg nok ikke vært konsekvent NOK. Har gitt opp når jeg ble for sliten selv av all gråten, og tatt ham opp til meg, gitt pupp eller hva som helst bare jeg fikk sove! Nå holder vi på med "Ferber-light" metode, har ikke lyst til å la gutten gråte, men ser ut til at det er det eneste som hjelper. Jeg går inn hvert 3.min da, og roer ham helt ned før jeg går ut igjen. Veldig vanskelig for meg å ikke ta ham opp av sengen for å trøste. Han ser så ulykkelig ut der han står og hopper av sinne/fortvilelse over at jeg ikke gjør som han vil. Men det er for det beste for alle parter, og han er like blid og glad i mamman sin i dag, så jeg tror ikke han vil få varige mén. Lykke til jenter!

Skrevet

Vi gjør det som Mammaen til Linnea, og gjorde det med storesøster også - har passet utrolig godt for oss :o)

Skrevet

Morsomt å se at man kan ha så ulike erfaringer. Ser at noen nevner at de har fått mye igjen for å innføre rutiner helt fra start. Her er det helt motsatt, vi har fått mye igjen for nettopp å _ikke_ innføre rutiner så tidlig. Vi syntes det var viktig at babyen fikk regulere søvn og døgnrytme selv. Resultat? Vi har aldri hatt en eneste natt med nattevåk. Aldri måttet bysse ham i søvn i timevis. Han sovner raskt av seg selv når vi legger ham ned både på dagtid og om natten, og han har alltid sovet godt. Det korteste han har sovet om natten noensinne er 4 timer i strekk. Nå er han 4½ måned og sover hele natten.

Vi innførte ikke leggetid før han selv hadde begynt å sovne til samme tid hver kveld, vi har altså ikke presset ham inn i noen leggetid fordi _vi_ mente at han skal sove da, han har fått bestemme selv. Fram til han var 3 måneder sovnet han i vuggen sin og så bar vi ham med oss på soverommet når vi selv la oss. Etterhvert, når han selv sovnet til samme tid hver kveld, begynte vi å innføre kveldsstell og legge ham i egen seng til den tiden, noe som fungerte helt utmerket. Nå legges han 21, da er det pysjamas og ny bleie og vi rekker vel bare en godnattsang eller to før han har sovnet, og da sover han til 10. Jeg er i allefall overbevist om at han er så grei i forhold til søvn fordi vi ikke har tvunget på ham rutiner, men at han har fått regulere det selv.

Skrevet

Hmm, jeg skjønner ikke hva folk mener med rutiner på sånne små-jeg tok det hele ganske avslappet-innså at veldig små barn ikke legger seg så lett om kvelden-for min var hvertfall sånn. vi har ikke pushet noe særlig på søvntidene, men har justert oss etter hans og innimellom prøvd å tyne det en halvtime tidligere. de første ukene la vi han samtidig med oss i elleve-tiden, nå er han 4,5 måned og siden han var tre måneder + har vi lagt han mellom 19 og 20 om kvelden. Det går strøkent. I en måned nå har vi gjennomført at med mindre han har bæsjet eller har vondt noe sted, så tar vi han ikke opp fra sengen hvis han våkner etter leggetid(foruten den ene gangen i 04 tida jeg ammer han) Vi gir han smokken, stryker han lett over hodet, gir han kosen og går ut av rommet. Der har vi/JEG vært konsekvente og det har gitt resultater.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...