Strawberrywine Skrevet 22. april 2009 #1 Skrevet 22. april 2009 jeg har så mye i hode fortiden. har 4 uker nå som jeg er i praksis, så er det en halv uke med prosjektarbeid, og deretter 2 muntlige eksamener!! sliter med å komme i gang på lesingen :/ er så vansklig å finne "riktig" metode.,, i tillegg til dette har jeg 2 permer som skal være ferdige, og 2 oppgaver som skal skrives nå i praksis. og 2 opplegg der jeg er i praksis... så skal jeg også ha oppkjøring på bil om et par uker... æææææ.. har barn, hus og hjem også å tenke på... æsj!! men en lur måte til lesing?? hvordan notere? (har jo lest en god del, og noen notater fra før)
meg & to små vampyrer Skrevet 22. april 2009 #2 Skrevet 22. april 2009 Jeg vet hvordan du har det. Sitter med levering av prosjektarbeid i gruppe med en gruppe som eksploderer nå. Oppgaven skal leveres om under to uker. Og har så prosjektkonferanse, muntlig, gruppeeksamen i 1,5 uke, egen individuell eksamen midt i gruppeeksamenene og muntlig til slutt.. Jeg passer på å lese hver dag, uansett hvor sliten jeg er. Hvr kveld f.eks. fra 20 til 22.30. Og så tar jeg notater. Og lager tankekart og løser oppgaver.
Brillefint - Jadda! Skrevet 22. april 2009 #3 Skrevet 22. april 2009 Mitt beste tips når man har mye å gjøre og liten tid å gjøre det på: Bruk overskriftene for å skaffe deg god oversikt over hva stoffet handler om. Tenk gjennom hva du kan om dette. Skriv gjerne ned det du kommer på. Velg deretter ut det viktigste og les det (det du vet er tatt opp på forelesninger etc.). Strek under. Har du tid - skriv stikkord. Så kan du lage tankekart til slutt kanskje, hvis du liker tankekart da... Det aller beste er kollokvie - det å snakke om stoffet er jo helt topp når man skal ha muntlig eksamen. Men det er jo ikke alltid så lett å få til en kollokviegruppe som fungerer...
Strawberrywine Skrevet 22. april 2009 Forfatter #4 Skrevet 22. april 2009 tusen takk for tips!!! jeg synes også det er greit å få reflektere over stoff sammen med andre i klassen! men litt vanskelig å få til når det kun er jeg som har barn, og de andre har jobber og venner som er viktigere enn skole.. hehe.. jaja.. ordner seg nokk til slutt!
Gjest Sauen venter jente nummer 2 =) Skrevet 23. april 2009 #6 Skrevet 23. april 2009 Jeg hadde en muntlig eksamen i går som gikk skikkelig ille, men jeg lærte ihvertfall noe fra det: -Du får bredere spørsmål enn du tror! Alltid! Hehe... Skriv ned stoooore spm... (Hvis du f.eks tar religion, kan et spørsmål være - fortell om buddhismen) og skriv tankekart rundt dette. Få en oversikt over hvordan du skal svare om du får et slikt spørsmål. Hvor er det naturlig å begynne? Hva er naturlig å ta med? -Sørg for å ihvertfall ha oversikt over det overfladiske. Når du kan det, kan du begynne å lære detaljer. Les hele pensum. Ellers kan du banne på at du får akkurat det du ikke har lest på... -Lag deg selv huskeregler. Hvis du f.eks tar noe innen historie, kan du forestille deg alle rommene i huset ditt, der hvert rom representerer en epoke. I disse rommene forestiller du deg morsomme ting som kan assosieres med personer, teorier og andre ting du må kunne. Når du sitter på eksamen er det da bare å "gå tilbake til" rommet i hodet, og se for seg de morsomme assosiasjonene - så husker du stoffet også=) -Les Memo av Oddbjørn By. Helt fantastisk bok om husketeknikker.
Manhattan skyline Skrevet 23. april 2009 #7 Skrevet 23. april 2009 Hvis du har vanskelig for å motivere deg, og heller begynner å tenke på andre ting/gjøre andre ting, gi deg selv en gulrot i form av en pause. Si feks. Nå skal jeg lese hardt i en og en halv time, og så skal jeg se en episode Seinfeld eller noe. Eller nå skal jeg lese i 45 min, og så skal jeg lage meg en smoothie. Sånn at du har noe å se frem til :-)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå