Gå til innhold

Jobber halv stilling - alenemor?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Nettopp blitt slutt mellom meg og sambo.

Har veldig lyst å bli boende der jeg bor, men lønna mi dekker bare husleia... Hva slags stønader er det mulig å få?

Får jo dobbel barnetrygd, men den skal jo deles mellom meg og sambo. Får nok ikke mer enn en 800-1000 i barnebidrag heller.

Noen som har forslag?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg går ut fra at du har barnet mest(hovedomsorgen).

Dersom du har hovedomsorgen, så skal du ikke dele den ekstra barnetrygden med far til barnet. Du skal ha alle barnetrygdene du får, du. Han får fradrag i bidraget for dette automatisk.

Og så har du rett på noe redusert overgangsstønad(full stønad her er 11 534,- pr mnd). NAV har dette. Dette er en skattepliktig stønad, som varer i 3 år.

Stønad til barnepass, 64% av barnepassutgiftene minus matpenger. Dette varer til barnet er ferdig til og med 4. klasse, om du ellers fyller kravene.

Du kan også ha rett til bostøtte fra kommunen. Dette er inntektsavhengig.

Du skal ha skatteklasse 2(skattekontoret ordner du det).

På nav.no finner du alt dette under familie og omsorg, enslig mor og far. Der finner du også bidragsveilederen hvor du kan regne ut bidraget.

Dersom dere derimot har delt omsorg(har barnet like mye), så er det kun skatteklasse 2 annet hvert år du har rett på. For da skal barnefar ha skatteklasse 2 også, annet hvert år.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...