Gå til innhold

Hjelp_resus minus

Anbefalte innlegg

Skrevet

heia...Jeg er resus minus, har ett barn fra før å da gikk det greit, hun begynte å danne litt antestoffer på slutten som ikke var noe farlig !!!

Jeg var hos fastlegen min når jeg var 11.uker å da tok ha div blodprøver....

-Jeg fikk ikke noe beskjed eller noen ting...før idag (er 26 uker) da var jeg hos han til å ta urinprøver å så videre....så forteller jeg han at jm ville gjerne få de blodprøvene (til å sjekke om det var dannet antistoffer ) da skjønnte han ingen ting. Så begynte han å lete i papirene sine, så ble han litt rar.....da fant han disse prøvene!! å der står det (at antistofftiteret er høyt, å det er stor sannsynlighet for at antistoffet vil gi hemolytisk sykdom hos et Rh(D) positivt barn....nederst står det at vi måtte kontakte fødavdeling med engang som kan gi adekvat oppfølging i svangerskapet....(det står også at antiglobulinteknikk gel :128...

hvad betyr dette ??at barnet har allerede i uke 11 dannet antistoffer??

hvordan er det med dere som har litt erfaring har opplevd eller vet om noen som har opplevd noen lignene??

huff ble helt stresset å så for meg, meg med prematur barn :/....skal til jm imorgen, gruer meg !! gruer meg også til å få resultatene nå.....mange måneder senere...

ble så sur på fastlegen min, at det går ann...at jeg må fortelle han at vi må følge meg opp !!

håper på noen svar...klem

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Så første barnet var positivt? Fikk du ikke den sprøyten rett etter fødsel da. Trodde den nullstilte deg.

Er selv resus minus. Men det er alle de tre barna jeg er født og. Så det har bydd på lite problemer så langt.

Skrevet

første barnet var positivt...kan ikke huske at jeg fikk sprøyte (litt usikker...) hadde vel husket det jeg??

Skrevet

Så rart. Alle med vår blodtype skal ha den rett etter fødsel så sant ikke barnet har din blodtype. Dette gjør at vi kan bli gravid på nytt uten at det skal være fare for barnet.

Skrevet

I og med at du hadde begynt å danne antistoffer i første svangerskap, kan det være at du har fått antistoffer tidligere i livet, fra f.eks. en abort.

I svangerskapet deler ikke mor blod med fosteret, og det er først under fødselen at mor kan få litt av barnets blod over i sitt. Dette er vanligvis uproblematisk, men der mor er rhesus minus og barnet er rhesus positivt vil mors blod danne antistoffer mot barnets blod. Dette vil så ha betydning i de neste svangerskap.

Rutinen på fødeavdelingen er at man tar en navlestrengsprøve av barnets blod, og hvis barnet er rhesus positivt får mor en sprøyte (etter en dag eller to) for å forhindre at antistoffer dannes. Hvis barnet er rhesus negativt får man ingen sprøyte.

Du har tydeligvis antistoffer i blodet ditt av en eller annen grunn. Dette kan være skadelig for fosteret ditt, for da vil antistoffene gå inn for å ødelegge barnets røde blodlegemer. Dette kan føre til lavere blodprosent hos barnet; anemi.

Håper jeg ikke har skremt deg nå, dette går jo som oftest veldig fint. Håper du får god oppfølging videre i svangerskapet, og lykke til!!! :)

Skrevet

spurte sambo når han kom hjem om jeg hadde fått en sprøyte etter fødsel....han sa at jeg ikke hadde fått det (han var jo sammen med meg hele tiden ) , haha..kunne heller ikke huske det selv !! Merkelig..håper det går bra hos jm imorgen, ..har tidligvis noen antistoffer i blodet...datteren min er pos!! Har en mistanke at jeg har mistet en gang i livet (var ganske ung da)...så det vil si at jeg har evt kanskje antistoffer i blodet??

huff a meg...håper det beste :) tusen takk for svar jenter...hvis det er noen flere som vet noe mer da er det bare å komme med det :) er så nysgjerrig å små nervøs !!

Skrevet

Da du mistet som ung, etter dine mistanker... Hvor langt var du kommet da? For de gir gjerne ikke sprøyte ved svangerskapsavbrudd tidligere enn uke 8. Det er om de kommer lenger enn det de gir en slik sprøyte. Det sa de ihvertfall til meg etter at jeg mistet 3 ganger nå før uke 8...

Men jeg fikk sprøyten etter å ha født datteren imn. Vet ikke helt hvordan ståa er denne gang,skal ta blodprøver om en uke...

Tvi,tvi, dette går sikkert brillebra. Men ja, gjerne slå legen din i hodet med en gummikjevle for å ha glemt deg ;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...