Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Kanskje litt tidlig ennå, men jeg tenker (og leser) masse rundt det med fødsel. Er det noen her inne som har tenkt å skrive fødselsplan? Jeg vet ikke hvor vanlig det er i Norge (eller om sykehusene / fødestuene har det tilrettelagt). Jeg bor i London og har tenkt å skrive en detaljert fødselsplan om hvordan jeg har lyst til å føde. Det spørs jo om du er i en risikofylt gruppe (svangerskpsdibetes, svangerskapsforgiftning etc. (og håper jeg ikke havner i denne gruppen)) men jeg planlegger å føde med minst mulig smertelindrende stoffer, men vil gjerne prøve akupunktur og massasje, og vil gjerne føde i vann.

Noen andre med fødselsplan, og får dere ev. tilbud om det eller har slik tilrettelagt?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei.

Jeg har ikke tenkt lenger enn at jeg skal ha mest mulig av alt he he..(smertestillende) Prøver å ikke tenke stort på fødselen, får bare ta det som det kommer, tenker jeg for mye, tror jeg at jeg kommer til å grue meg mer...

Skrevet

har ikke tenkt noe på det i det hele tatt. tar det som det kommer. men kan ikke akkurat si at jeg gleder meg til den begivenheten, heller omvendt, jeg gruer meg noe vanvittig den gangen her. Har egentlig ikke noe grunn å grue meg for, for jeg har tidligere hatt 2 kjempe greie fødsler som mange vil betegne som drømmefødsler :)

Skrevet

Jeg er førstegangs men gleder meg ikke til selve fødselen og smertene, men heller til alt er ferdig :) Men av natur liker jeg å planlegge. Selv om ikke alt kommer til å gå 100% etter planen synes jeg der er greit at jordmor vet hvordan jeg ønsker å føde. Er ikke alltids like greit å få frem hva du vil og hvordan du vil det når det står på som værst :) Men selvølgelig; må jeg til med epidural må jeg jo det, men vil aller helst unngå det. Vil heller prøve å satse på alternativ smertelindring siden jeg er litt redd for epidural, lystgass som gjør deg "full" osv. :)

Skrevet

Jeg skrev ned noen tanker før fødsel sist og tok med notatet til fødeavdelingen. Jeg skrev først og fremst for min egen del, for å klare å formulere tankene mine. Jeg ga jordmor arket og hun leste det. Jeg har hørt om flere andre som har gjort det samme. Vet ikke hvor vanlig det er, og noen steder har jeg hørt at de ikke tar seg tid til å lese hva den fødene har skrevet. Det kommer sikkert an på hvor mye arbeidspress det er den dagen. Men jeg velger å tro at hvis du ber jormor om å lese det og spør om det er mulig å få tilrettelagt dine ønsker, så bør jo det være mulig. Jeg tror jeg skal skrive litt denne gangen også.

Det er greit å ha ønsker og tanker og samtidig tror jeg det er fint å ha evnen til å evt forandre mening underveis hvis en tenker annerledes etterhvert.

Skrevet

Helt enig med deg Molino. Jeg har ikke tenkt å skrive et helt foredrag for en vet jo aldri om en får en hastefødsel. Da har nok ikke jordmor til til å lese det :) Jeg hadde tenkt å skrive ned hva jeg er redd for (epidural ol.) og hva smertelindring jeg kunne tenke meg å bruke. Har ikke lyst til å møte opp helt uforberedt uten å vite hva jeg vil liksom :)

Skrevet

Husk å ha en open mind, for fødsler kan ende opp med å bli helt annerledes enn du tror. vet om mange som har blitt kjempeskuffet over det. Jeg er en av de. Jeg planla ikke min fødsel så nøye men visste hva jeg ville og ikke ville. Det endte helt annerledes!

Skrevet

Jeg kommer til å skrive et ønske brev for hva jeg ønsker i ulike situasjoner og hvordan jeg ønsker at JM skal opptre ovenfor meg.

Ut i fra måten du skriver får jeg inntrykk av at du er førstegangsfødene? Ser ut osm du vet at fødsler er ulike, men at du kanskje ikke tar det helt til deg likevel? Vær litt obs på at å detaljplanlegge en fødsel for mye (jeg gjorde det med førstemann og alt ble helt anderledes enn jeg hadde klart å forestille meg) så kan du enda opp med å føle deg snytt for opplevelsen, skremt over endringene i planene dine og kanskje føle deg nedenfor etterpå om ting overhode gikk som du hadde tenkt. Opplevde nemlig dette selv, og det er ikke noen god følelse å sitte igjen med. Jeg visste jo at alle fødsler var ulike, men på en måte så tenke jeg ofr meg selv at min fødsel skulle nok likevel bli sånn og slik fordi det var jo det jeg ville/ønsket. Er litt det inntrykket jeg sitter med at du kanskje tenker nå? Du får beklage om jeg tar feil :-)

Mitt beste råd er å ha et åpent sinn og være forberedt på alt. Jeg kunne f.eks godt tenke meg ligge i badekar sist gang, men ble frarådet det fordi jeg blødde ganske mye (mange gjør det under åpningsriene) og fordi fødselen min gikk fort, så da var jeg veldig glad jeg ikke hadde innstilt meg for mye på akkurat det. Jeg fødte nr 2 i kneståene og synes det var en flott fødestilling som jeg godt kunne gjenta med nr 3, men med ham føltes det best å ligge på siden og ikke stå på kne. Med førstemann ville jeg gjerne ha levende lys og mannen skulle massere meg, men når riene begynte så orket jeg ikke at noen tok i meg i det hele tatt og jeg kastet mye opp, levende lys var det siste jeg tenkte på liksom ;-) Poenget er bare, tenk gjerne gjennom hva du ønsker og skriv dette opp, men vær veldig forberedt på at ting kan bli helt anderledes enn du tror slik at du ikke blir skuffet om ønskene dine ikke er gjennomførbare, anbefalte eller du selv ikke vil likevel der og da.

Skrevet

hei på deg;D

første svangerskapet, prøvde vi og planlegge, jeg villle gjerne føde i vann. men det kunen jeg se langt bort i fra. etter han kom i uke 33. denne gang gidder jeg ikke å planlegge, for jeg har får meg at jeg føder igjen. men jeg anbefaller veldig akupunktur, og saltvannperler. hjalp meg mye, etter jeg ikke kunen få noe annet sist, det gikk for fort. denne gang gruer jeg meg mere, men jeg skla ha di samme smertelindrene midlene, for di var jeg positiv til.

Skrevet

Alva♂♂♂ + ♀ i magen: jeg tror nok ikke du har misforstått meg så ganske mye såd du trenger ikke beklage:)

Først av alt: jeg er førstegangsfødende så alt er nytt. Jeg leser sider opp og sider ned hvordan en fødsel foregår så jeg er innforstått med at den fødselsplanen jeg kommer til å skrive ikke en gang blir gjennomført. Men jeg tenkte jo spesielt på det med epidural for eksempel. Jeg vil ikke ha det og det kommer til å stå på listen min og en begrunnelse for det eventuellt. MÅ jeg så må jeg, men det blir siste utvei. Jeg kan ikke og skal ikke planlegge i detalj hvordan jeg vil ha det men noen ønsker vil jeg utrykke. Om de blir gjennomført eller ikke gjenstår å se. Badekar kommer til å stå på listen min men det er mange grunner til at du ikke kan få det.

Poenget mitt er: jeg vil ikke vandre inn på føden og ikke vite hva som skal skje og hvordan ting foregår. Jeg vil utrykke meg klart om (i brevet) ting jeg ikke vil ha, bedøvelser etc. og utrykke ønske om hva jeg vil ha. Jeg kan jo vere helt i ørska når jeg kommer dit og ikke vere i stand til å kommunisere slik jeg vil og da er det greit å ha det brevet selv om det ikke går etter punkt og prikke. Jordmødrene vet jo best hva de gjør, med eller uten brev :)

Jeg kommer til å stille opp med et brev og åpent sinn :)

Mailinn-patrik blir storebror: saltvannperler, hva er det?

Skrevet

hei igjen;D det blir satt i ryggen, småe saltvann perler, som di bare sprøyter noen steder på ryggen, veldig behagelig, og deilig, virket godt på meg, som kom inn med full åpning, og der alt gikk veldig fort, di gjorde det så jeg fikk slappet av. skal gjerne ha det neste gang oxo.

jeg er enig med deg der, at man kan ha sine mål om hvordan man vil føde. men ting kan bli andeledes. men veldig fint og ha mål. jeg satte opp hva jeg ville. pratet med jordmor før jeg kom til føde plassen, etetr jeg hadde litt skrekk, og pratet med di på sykehuset, hadde jo tråsalt litt tid til det, der jeg lå med di greiene rundt magen. jeg spurte hva jeg kunne og hun spurte hva jeg hadde tenkt meg, men etter han kom etter 2 timer etter på, og etter dte var i uke 33 måte jeg føde normalt. og da anbefalte hun disse smerte lindrene til meg, bare for og få en 5 minutter pause. veldig deilig bare og ha 5 minutter pause, etetr jeg hadde så press rier, men di vil jo ikke at ting skla gå for fort eller. så da må man ha litt hjelp, for og holde igjen, hehe

Skrevet

Tusen takk for svar! De salvannsperlene skal jeg lese mer om og finne ut hva de heter på engelsk. Tror nok de kommer til å stå på listen min. Jeg er mer for "alternative" metoder istedenfor lege medikamenter, men vi får jo se hva som skjer på dagen. Jeg har jo enda lenge igjen før termin 21. september, men er greit å forberede seg synes jeg:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...