Gå til innhold

Vask av babydyne

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har kjøpt babydyne av dun til vogn/liten seng. Står på den at den kan vaskes på 60 grader, men er usikker på om jeg bør gjøre dette eller ikke før bruk. Noen meninger? Dynen var innpakket da jeg kjøpte den.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tror ikke det er nødvendig, men jeg gjorde det - vasket absolutt alt. Vasker ikke dyner til oss selv, når vi investerer i nye.

Skrevet

Jeg har ikke vasket dundynene vi har kjøpt. Bare kjørt de på lufteprogram uten varme i tørketrommelen.

Dun bør ikke vaskes for mye, for det sliter mye på dunen, og effekten blir da mindre mtp transport av fuktighet. Mener å huske dette fra jeg jobbet hos Hansen & Dysvik for mange år siden.

Mener også å huske at når jeg kjøpte dundyna på princess nå, så fulgte det med en "brosjyre" som hang på dyna, der det sto noe om vasking. Mener det sto at det ikke trengtes å vaskes fordi duna er vasket på fabrikken før den fylles inn i dyna.

Skrevet

Tror ikke du trenger vaske ei ny dyne før bruk. Evt. bare lufter. Man pleier som regel heller ikke vaske nye vognposer før bruk, så hvorfor skal man vaske ei ny dyne, som man uansett tar trekk på :) Men om du ønsker det, skal du bare vaske :)

Skrevet

Det er kanskje litt overdrevet, men jeg har vasket absolutt alt til babyen, klær, babygym, lammeskinn - og dyne/ pute.

Har aldri tenkt på det før, men nå har jeg lest meg litt opp og forstår det slik at ting du kjøper på Fretex i prinsippet kan være renere enn nye ting, fordi nyfabrikerte tekstiler etc. kan være så fulle av kjemikalier...

Skrevet

Takk for svar!

Nettopp dette med alle kjemikalia som bekymrer meg, så spørs om eg kanskje kjem til å gjera som deg S. og vaska sjølv om det kanskje ikkje er strengt tatt nødvendig. Også eg har vaska alt anna av babyting og tang - til og med den "kanten" som skal vera rundt senga og tisselaken :) Mannen min meiner eg blir meir og meir redebyggar etter som fødselen nærmar seg. Plutseleg står eg vel med hovudet inni fryseboksen og vaskar der òg, hehe.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...