Gå til innhold

Samboer skal krympes av kompiser?!


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Mine samboers kamerater sier de skal ta han med seg ut på byen å skjenke han full så fort han har blitt far (snakker da om dag 2 eller 3) Dette er en tradsjon sier de, noe min samboer også er enig. Jeg synes dette er en helt TÅPELIG "tradisjon". Det er jo nå vi trenger de mest til støtte og hjelp, så skal han være dritings ute på byen, for så å være fyllesjuk en hel dag (eller to) etterpå. Her har vi gått i over 9 måneder å vært gravid, og alt det innebærer, og avsluttet graviditeten med en kanskje tøff fødsel. Jeg er førstegangs fødende, og må innrømme at det følger med mye usikkerhet i forhold til både fødsel og etter fødsel.

 

Jeg nekter han rett og slett denne "farsfeiringen" Den kan han ta senere når ting er stabilisert seg, og kommet til det normale. De er voksne menn også, samboer er 34.

Er dere enig jenter? Eller er jeg streng og ikke ser ting fra hans side? Noe flere som har hørt om denne såkalte krympe "tradisjonen"?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mange slags rare påfunn for å få ta seg en fest.

Her er d ikke en tradisjon, og har heller aldri hørt om den.

Her er d ikke uvanlig m en "barselkonjakk", men dog i rolige former.

 

Jeg ville aldri godtatt at min mann hadde blitt m på noe sånt.

Så om du er streng, så er vi i tilfelle 2!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er helt enig med deg. Synes dette er en tåpelig tradisjon. Det han her presterte å si var at det var så UTROOOOLIG lenge siden han hadde drukket. Da var sønnen 10 dager. Da kikket jeg bare på han og lurte på hvor hjernen var? For i alle dager, var det lenge siden jeg som mor hadde drukket da?? Men det er klart han hadde jo ikke drukket den siste mnd før fødsel.... Tåpelig!!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er det desverre tradisjon, men tror det praktiseres mest ved førstefødte. Da pleier kompisene gå ut mens mor og barn fremdeles er på barsel.

 

Enig i at det er kjempeteit unnskyldining for å ta seg en fest.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Krympefest er nok helt vanlig i mange deler av landet. Jeg har fått barn med to forskjellige fedre, og de har vært ute sammen med kompiser etter at barna har vært født. Det har heldigvis vært en stund etter at mor og barn har kommet hjem fra sykehuset, og det har heller ikke vært snakk om noen fyllefest.

 

Jeg skjønner at far har behov for å "blåse ut litt" sammen med kompiser, det er ikke så enkelt for dem heller. Hva med et kompromiss om at en kveld med gutta er helt greitt, men vent til du er klar og ikke mer fyll enn at far fungerer i hvert fall delvis dagen derpå...?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei vettu hva, det er en dum tradisjon som jeg trodde hadde dødd ut. Har ikke hørt om det på flere år.

Si til samboeren din at hvis han skal ut og være full samt kaste bort 2 dager på å være fyllesjuk, så skal du også gjøre det...etter ham. Se hva slags låt pipa får da hi hi :)

 

Samboeren min tør ikke ta seg en øl nå engang han i tilfelle fødselen min starter og han ikke kan kjøre oss til sykehuset. Er 37 uker nå. Så blir alkofrie fester og artigheter fremover nå. Og det bør det vel kanskje bli i ukene etter at barnet kommer også.

Det er jo i mors barseltid at de trenger mannen sin som mest. Si det til ham Han forstår sikkert :)

Og du: du er ikke streng :o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Da jeg fikk jenta mi, hadde gutta krympefest for samboern min første kvelden, mens jeg var på sjukehuset. Hu kom tidlig på morgenene samme dagen. Var ikke snakk om fyllefest for hans del, men noen øl ble det jo. Så kom ha på sjukehuset i titida morgenen etter og det syntes jeg var helt greit. Han kunne jo ike være på sjukehuset etter 22 likevel så...Har ikke hørt om at det blir noe sånt denne gangen, nå har vi jo ei fra før som trenger pappan sin mens jeg er på sjukehuset. Men jeg unnet ham den lille feiringa sist faktisk, vi har hatt mye å stri med men det har jaggu gutta og tross alt. 9 mnd med hormoner og kanskje en tøff fødsel for han også - og sambo var såå stolt fortalte han, alle gratulerte og spanderte og feiret at han var blitt pappa.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hørt om denne tradisjonen, men bare på film....;)

Synes det hørtes utrolig tåpelig og umodent ut. Hva har vel grisefylla med et nyfødt mirakel å gjøre?? Det handler ikke bare om at du skal se ting fra hans side, men i dette tilfellet er det han som skal se ting fra din side, ikke omvendt! Men for andre kan jo dette være helt normalt og greit, det viktigste er at dersom du reagerer på det og ikke synes det er greit så burde han holde seg hjemme til ting har stabilisert seg.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For 14 år siden var min eks ute og "krympet" en kamerat som nettopp hadde fått barn (samme dag)- det endte med at min eks og en annen kamerat havnet på glattcelle og fikk store bøter...

Synes det er en dustete tradisjon, og er glad for at min mann ikke har noen sånne kamerater! (Han er også 34, HI) Vi håper på familierom, og da er det jo uansett uaktuelt.

Min mann skal på lønningspils med jobben sin i morgen- da har vi 11 dager til termin, men han pleier ikke å drikke seg sørpefull, så jeg synes ikke det gjør noe- han skal jo bare ut og ha en sosial kvald med kollegene sine : )

Dersom jeg skulle gå i fødsel på fredag/natt til lørdag, så er det ca 7 min i bil herfra til sykehuset, og det går jo an å ta taxi- er ikke redd for det i det hele tatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for mange svar og synspunkter. Alt må jo sees utifra situasjonen, forholdet og ulike personligheter vi har. Jeg synes selvsagt at gutta våres skal få kose seg med en fest en gang i blant, er ikke så streng :-) Men i følge hans kompiser hørtes denne krympefesten litt vel voldsom og viktig ut (som et utdrikningslag nesten) Det var vel det jeg reagerte på. Vi har snakket om det, og vi er vel begge enig om at ingenting kan planlegges rett før eller rett etter fødsel uansett, må ta tingene som det kommer :-)

Dessuten har min samboer drukket og kost seg masse han i svangerskapet, så han har ikke tørket opp for å si det slik :-) Så derfor mener jeg at behovet er minimalt, og syns at fokuset nå bør være på helt andre ting!

 

Men vi gleder oss begge to (uke 38 nå), og jeg tror faktisk når tiden kommer og jenta vår er født så er ikke denne krympefesten så viktig for han likevel. Han vil forstå, og ikke syns jeg er streng. Men kompisene hans syns nok det!!!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tipper du har helt rett, og at når jenta vel er ute, så er det å drikke seg full det siste samboeren din tenker på : )

Jeg tror nok også at det er kameratene som har mest "glede" av en såkalt krymping, på samme måte som det er de som har mest glede av å fortelle våre menn at gravide damer er hormonmonstre og at når babyen er født er livet mer eller mindre over...Tror de færreste menn som har rundet 30 når deres førstefødte ankommer er så intenst opptatt av drikking lenger- er de det, så er nok ikke en "krympefest" det største problemet...

Lykke til til dere alle tre, det blir sikkert veldig koselig for dere også, tenker jeg : )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er faktisk en ganske gammel tradisjon som har mange navn.

Den stammer fra tiden lenge før det var vanlig for mann å være med på fødsel og mor fødet med koner rundt seg.

 

Bakgrunnen for tradisjonen er at mannen igjen skal finne sine manlige hormoner tilbake etter å ha møtt sin sønn eller datter.

 

Hvor vidt vi trenger denne tradisjonen i dagens samfunn kan vi sikkert diskutere. Og om alkohol er det som gjør at menn blir menn er vel igrunn bare dumt ;)

Vår jordmor fortalte faktisk om denne tradisjonen på fødselsforbredene og oppfordret mor til å la far få gå ut, og far til å ikke drikke så mye. Hun mener at far kanskje mer nå enn tidligere trenger den mannlige kontakten og noen timer sammen med kompiser for et avbrekk mens mor er på sykehuset. På den måten får han stabilisert sine følelser på en annen måte enn en nybakt mamma kan bidra til, på denne måten skal far også kunne støtte mor enda bedre.

Vi forventer mye av mannen og mannens rolle er vanskeligere i vår tid.

 

Så om du er streng eller ikke vet ikke jeg! Hos oss kan far kun være en natt på sykehuset om det er plass. Så da er det jo gjerne et par dager til igjen. Men en nybakt pappa som lukter fyll på sykehuset er ikke særlig hyggelig, så oppfordring til måtehold er vel på sin plass! :=)

 

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg tenker at hvis det ikke er plass til oss på familierom på sykehuset, så håper jeg mannen min kan få besøk/besøke en av kameratene sine som selv har barn mens jeg og baby ligger på sykehuset. Hvorvidt de tar seg noen øl eller ikke, skal jeg ikke legge meg borti, men jeg tror ihvertfall det kan være fint for gutta å snakke litt om opplevelsen de har vært igjennom også.

Får vi plass på familierom, må han jo være der sammen med meg og baby, så da kan jo jeg og han snakke sammen ; )

Den tradisjonelle "krympinga" her i området er omtrent i klasse med utdrikningslag, og den er heldigvis ikke min kjære interessert i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med Kæmma,Store-&Lillesøstra*HØYG*

unner han en kveld på byen med vennene sine jeg. synes i hvert fall ikke du skal nekte han det, en kveld gjør jo ingenting

Lenke til kommentar
Del på andre sider

alt med måte sier bare jeg..!!

Klart samboeren skal få gå ut å ta seg noen øl med kompiser etter fødselen hvis han orker det...Han har sikkert så mye adrenalin i kroppen, og trenger å få fortalt om den største dagen i hans liv til vennene sine!! Han får jo ikke være på sykehuset likevel...så det unner jeg ham! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...