Gå til innhold

Gravsten


LittleBee

Anbefalte innlegg

Hva skriver man på gravstenen når barnet døde i magen og man ikke vet når det døde? Skriver man bare navn og ingen dato?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

For det første: veldig lei meg for at du har mistet barnet ditt!

 

Jenta mi døde i magen, rett etter termin. Vi er også litt usikre på akkurat hvilken dato det skjedde. Enten den dagen det ble oppdaget at hjertet hadde stanset, eller dagen før. Det ble en lang fødsel, så fødselsdagen hennes er to dager etter at vi fikk vite at hun ikke levde. Jeg har sett på gravlunden der jenta vår ligger at noen stener har fra og til samme dato ved dødfødsel - datoen barnet ble født og døde. Det gjelder jo også i alle "offisielle" sammenhenger ift dødfødsler. Andre velger tegnene stjerne for fødsel og kors for død og så datoen babyen ble født. Har ikke sett noen som har dødsdato før fødselsdato, men tror sikkert at det også finnes. Vi har valgt å bare sette opp datoen for fødsel, uten tegn, rett under navnet hennes.

 

Tror det er viktig at man tenker gjennom hva som føles riktig for en selv, og ikke så mye om hva som er "normalt" eller "forventet". Bruk tid på å finne den varianten som er best for deg og som du tror vil være riktig for deg framover. Steinen skal jo tross alt vare i mange, mange år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Vi skrev navnet hennes og rett under: stjerne - dato - kors. Vi synes det var enkelt og fint...

Men vi vet ikke nøyaktig dato for når hun døde, slik at da synes vi at vi kan bruke den datoen hun ikke lengre var i magen og ikke lengre var hos oss.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi skrev et dikt, siden han ikke fikk noe navn. Og samme dato før død og født (selv om han døde i magen min 3-4 dager før han ble født.

 

En liten gutt

Det varme mørket

Et siste spark

Før skrittene stilnet

 

Og så står mitt og pappan sitt navn under med et hjerte imellom.

Vi synes det er fint :-) Men vi bruket en stund på å finne ut hva som skal stå. Lurt ¨bruke litt tid, og ikke tenke på hva andre gjør eller hva som er normalt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...