Gå til innhold

4 mm nakkefold i uke 12 - min historie så langt.


håpogtro

Anbefalte innlegg

Endelig kom vi til uke 12. Vi bestilte privat ul og håpet at alt skulle se bra ut slik at vi endelig kunne begynne å glede oss/slappe av litt.

 

Men ul viste dessverre 4 mm væskeansamling i nakken (nakkefold som det blir omtalt som). Legen vi var hos (Majorstueklinikken) ga klart uttrykk for at dette var dårlige nyheter og at det var så og si ingen mulighet til at barnet kunne være friskt med så stor nakkefold. Han ringte umiddelbart til Riksen hvor vi ble henvist neste dag. Der ble det foretatt ny ul som bekreftet nakkefold på 4 mm. Han sa at dette kunne være Downs, Turner syndrome - eller også kanskje ingenting. Da ble vi helt paffe for vi hadde trodd at det ikke var mulig. Selv om tjangsen for at det var noe galt såklart var ganske stor.

 

Vel så ble det tatt morkakeprøve som vi måtte vente på en ukes tid. Den første delen av prøven (som de kaller hurtigtest og som viser Downs og et par andre alvorlige/dødelige kromosomfeil) skulle vi få svar på i løpet av 3-4 dager. Resten av testen måtte dyrkes og den tok 3-4 uker.

Etter 4 dager får vi svar fra Riksen, ingen Downs eller de 2 andre kromosomfeilene. Phu ! Men så må vi vente enda 3 uker for å få svar på resten. Jeg er instilt på at det er Turner syndrome som også er en ganske alvorlig kromosomfeil og instiller meg på abort. Ikke akkurat den mest hyggelige ventetiden/påsken jeg har hatt....

Endelig, sist fredag får vi svar på den andre prøven også.

INGEN kromosomfeil, alle kromosomer helt fine og normale .....!!!

Ville vi vite kjønn også ? En gutt :-) (Har jente fra før).

 

Ble helt overveldet........MEN det er fortsatt en liten "hake" som legen sa. Når det er blitt påvist nakkefold KAN man ha en liten økt tjangse for at barnet kan ha hjertefeil....Om ca 3 uker - i uke 18 får jeg derfor utvidet ul på Riksen på den oridnære ul. Tjangsen for at det skal være noe hjertefeil er ikke veldig stor forstod jeg, men allikevel økt på nakkefold som sagt. Så jeg klarer ikke slappe helt av enda.......Har vært sykemeldt 3 siste uker pga alle påkjenningen rundt dette, men tilbake på jobb i dag. Klarer ikke å skjule magen lenger.....selv om jeg egentlig ikke hadde lyst til å si noe før envt positiv ul i uke 18.

 

Er det noen som har noen erfaringer med dette ? Noen som har fått påvist hjertefeil feks etter nakkefold. Er vel heldigvis ikke så mange som opplever dette, men kanskje noen vet noe allikevel ?

 

Ville bare fortelle min historie. Bla med tanke på at hvis andre får påvist nakkefold trenger det ikke bety Downs el andre kromosomfeil iallefall.

 

Nå er det også et tankekors at det er jo mange som ikke går til privat ul i uke 12 og når de kommer til ul i uke 18 vises jo uansett ikke nakkefold lenger. Vil derfor tro at det kanskje er vanligere enn man tror med slik nakkefold uten at noe er galt ??

Lenke til kommentar

Fortsetter under...

Så godt at alt var vel med den lille. Når det gjelder hjertefeil, så er dette noe dagens leger er veldig flinke på å reparere. Ei venninne av meg var født med hjertefeil for snart 26 år siden, og hun har et helt friskt og fint hjerte i da, så i medisinens verden er dette noe som de har lang og god erfaring med å rette opp i.

 

Gratulerer med gutten og lykke til videre i svangerskapet.

Lenke til kommentar

Kjære deg

Forstår godt at du er bekymret. Selv har jeg en datter med Down syndrom. I tillegg har hun hjertefeil. Dette var mitt første barn, og ettersom jeg ikke var mer enn 30 år da jeg ble gravid, tenkte jeg ikke på å ta UL i uke 12, og i uke 18 var alt tilsynelatende normalt. Heller ikke hjertefeilen, som består av 2 hull, ble oppdaget. Nå er jeg veldig glad for at jeg ikke fikk valget om å skulle ta abort eller beholde...hadde jeg fått det valget hadde ikke jeg hatt verdens nydeligste og blideste lille engel her hos meg i dag. Nå er jeg gravid med nummer 2 og har vært gjennom både UL og fostervannsprøve...hurtigtesten, som jeg fikk svar på i dag, var normal, men må vente ca 2 uker til på den fullstendige analysen....og fortsatt litt bekymret. Men håper og tror, som deg, at alt er normalt.

Når det gjelder min datters hjertefeil blir denne fulgt opp på Rikshospitalet. De er utrolig flinke, så det ville jeg ikke bekymret meg noe for. Lykke til iallefall!!

Hilsen lykkelig mamma til én....snart 2 :-)

Lenke til kommentar

Hei !

 

Den ultralyden er på godt og vondt ja. Man kan risikere å bli stilt overfor et utrolig vanskelig valg. Som du sier, tenk om du hadde fått vite at det var Downs, da hadde du kanskje ikke hatt datteren din nå.

 

Siden vi har fått påvist nakkefold får vi som sagt en utvidet ul i uke 18. Jeg vet ikke hvor mye mer "nøye" den er enn vanlig ul, men det kan sikkert hende at alt ser tilsynelatende bra ut nå, men at hjertefeil kan oppdages enda senere også. Er vel tross alt ikke ALT de kan se nå, eller før babyen kommer for den saks skyld.

 

Dersom det skulle vise seg å være noe hjertefeil er det godt å vite at legene i dag er så flinke og at MYE kan rettes opp :-)

 

Jeg vet hvor vanskelig det er å gå å vente på det endelige svaret, og jeg krysser fingrene for deg at alt er normalt denne gangen !!! Tjangsen for at det skal være noe galt 2 ganger vil jeg tro er veldig, veldig, liten.

 

Masse lykke til til deg. Håper vi blir lykkelige 2 barns mammaer begge to snart :-)

 

 

Lenke til kommentar

til anonym på 30 m/barn som har DS.

 

Kan jeg spørre om resultatet på duotest?

-Jeg er i samme situasjon, men har i utgangspunktet takket nei til f.vannsprøve pga "gode" resultater på duotesten

Lenke til kommentar

Annonse

Kjære håp og tro...nakkefolden kan godt vises i uke atten også,jeg fikk påvist nakkefold på 6,5 nå i uke nitten og var på ultralyd i uke tov...da var alt bra..sa de..

Lenke til kommentar

Hei !

 

Det har jeg aldri hørt om før, men jeg kan jo minimalt om dette egentlig.

Hvordan går det med deg da, har du tatt noen tester eller hva sier de om nakkefold så "sent" som uke 18 ?

Lenke til kommentar
  • 11 år senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...