M&K+Påsan <3 Skrevet 22. april 2009 #1 Skrevet 22. april 2009 Min samboer har en datter som sliter veldig med å skulle ha munlig eksamen. den er tverrfaglig, så hun skal ha 3 til i alle fagene, men skriftlig. Hun vurderer nå sterkt å slutte skolen, for å slippe muntlig eksamen. Hun kan sitte og gråte fordi hun gruer seg og er redd for å ikke ville klare det. i tiende klasse slapp hun munlig eksamen i matte fordi ho ble helt gåen og migrenen kom tilbake så hun fikk legen til å skrive lapp om dette. Men er dette mulig nå også? Hun går barn og ungdom.
-mammsen-fikk tulle 060606 Skrevet 22. april 2009 #2 Skrevet 22. april 2009 Kanskje, det kan nok bli vanskligare og vanskligare å få untak av muntelig eksamen.... Det er jo veldig bra trening å ha muntelig eksamen da og det er jo mykje lettare enn skriftelig eksamen. Kanskje med brev frå legen og litt velvilje frå ho så kan ho ta den også som skriftelig. Det er jo bare å prøve, det skjer ikkje noko anna enn at ho får untak eller får nei..... Hadde snakka med faglærer om det slik at ho ikkje kutta den eksamen, ho kjem til angre veldig seinare for at ho ikkje fullførte... Lykke til!!
Gjest Skrevet 22. april 2009 #3 Skrevet 22. april 2009 Det er fullt mulig å få fritak på høyere utdanning i hvert fall, så dere bør absolutt forsøke å få en lege-erklæring dersom dette er så alvorlig. Tilrettelegging av prøveform skal være standard.
M&K+Påsan <3 Skrevet 22. april 2009 Forfatter #4 Skrevet 22. april 2009 Ok. Da tar vi en tur/tlf til legen. Men om hun får fritak fra denne muntlig. Hva skjer da, vil hun få den skriftlig eller? tusen takk for svar
erteposen + 4 Skrevet 22. april 2009 #5 Skrevet 22. april 2009 Jeg tror det er svært vanskelig å komme ut av om en skal få et gyldig vitnemål. Først må en ta kontakt med inspektøren på skolen som vet mer om hva en kan/har lov til å gjøre, og faglærer bør komme på banen. På universitetet der jeg jobbet før hadde vi en som ikke turde å ha muntlig på hovudfaget, og han strøk.
Gjest Skrevet 22. april 2009 #6 Skrevet 22. april 2009 Som sagt kjenner jeg ikke videregående skoles systemer, men i de høyere utdanningsinstitusjonene jeg kjenner til er det mulig å få eksamen i en annen form dersom det er noe som tilsier det - for eksempel vil man ved diagnoser som Aspberger ikke nødvendigvis avkreves gruppe-eksamen, osv. Så lenge det ikke er en fordel for kandidaten, bare en hjelp til å faktisk få avlagt eksamen. Så¨hun får i så fall antakelig en skriftlig eksamen, vil jeg tro, eller hva som måtte passe med fagets natur.
M&K+Påsan <3 Skrevet 22. april 2009 Forfatter #7 Skrevet 22. april 2009 Men har hun ikke mulighet til å ta den skriftlig da, erteposen?Om hun kommer med legeærklering`?
Gjest Skrevet 22. april 2009 #8 Skrevet 22. april 2009 Du bør undersøke både med skolen og med lege samtidig, samt prøve å finne ut noe på Utdanningsdirektoratets nettsider med forskrifter - jeg prøvde å kikke der inne nå, men har ikke tid til å lete mer. Evt kan du jo sende dem en mail. Det er greit å ha paragrafer å viser til om skolen er vanskelig.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå