Fjerdemann på vei Skrevet 22. april 2009 #1 Skrevet 22. april 2009 Jeg har i perioder synsforstyrrelser (Masse ildfluer som virrer foran øynene) og veldig brennende smerter i magen. I dag er spesielt høyre armen nummen/kraftløs og det prikker veldig i den. Begynte på morgenen med bare hånda, men nå er det opp til albuen. Jeg har også kjent mindre bevegelse de siste to dagene, men har kjent litt, så jeg vet det er liv. Jeg ringte til føden for å høre hva de mente. Hun mente at det at jeg var nummen i hånda/armen ikke var noe uvanlig når man ble hoven og slikt, men jeg er ikke hoven, har ikke vann i kroppen i det hele tatt. Synsforstyrrelsene kommenterte hun ikke, men sa at jeg kunne komme til kontroll for å høre hjertelyden. Men det virket ikke som hun mente det var nødvendig... Spesielt siden jeg hadde litt reisevei. Hun foreslo at jeg skulle dra til jordmor i stedet, men hun jobber ikke i dag. Men hun ville ikke at jeg skulle dra til legen, da skulle jeg heller komme til sykehuset? Legen kan da også høre på hjertelyden like godt som jordmor, hvis hun mente det var alt som skulle gjøres? Jeg vet jo at det er liv der inne, for jeg kjenner jo litt bevegelse, men den er svakere enn vanlig, og sjeldnere enn vanlig. men helt ærlig har jeg ikke lyst å dra så langt bare for at de skal sjekke hjertelyden, har en slik til å høre hjertelyden her hjemme også. jeg ville gjerne få sjekket litt grundigere hvorfor jeg så ofte får slik vondt i magen, for jeg blir liksom litt redd av og til at det har noe med morkaken å gjøre... Men det er kanskje bare jeg som er over-redd? Hva ville dere gjort? Synes jeg husker å ha lest at synsforstyrrelser kan være tegn på et eller annet, og bør sjekkes opp i? Men virket ikke som hun mente det...
dårlig ånde Skrevet 22. april 2009 #2 Skrevet 22. april 2009 hei, jeg er ikke lege, men jeg vet at sånne stjerner foran øynene kan ha sammenheng med lavt blodtrykk. jeg får det hele tiden når jeg reiser meg opp fort eller lignende, og jeg plages med lavt blodtrykk. hvis du er bekymret ville jeg tatt den ekstra turen hvis jeg var deg, enten til legen eller til sykehuset. når det er sagt så har sannsynligvis de på sykehuset mer peiling på svangerskapsrelaterte ting enn fastlegen, med mindre han/hun er spesialist på gynekologi eller kvinnesykdommer eller lignende da. jeg hadde synes det var trygggere å bli undersøkt av en jordmor som holder på med sånt på fulltid, enn min egen allmennpraktiserende fastlege. men det er jo opp til deg å vurdere.
Neijasså... Skrevet 22. april 2009 #3 Skrevet 22. april 2009 Først: jeg er ikke lege. Men - det er mange ting som kan gi synsforstyrrelser under graviditet. Jeg er selv plaget med auramigrene uten hodepine, dette gir sikksakkflimmer foran øynene i ca. en halvtime. Starter som en uklar prikk i synsfeltet og utvider seg så i løpet av halvtimen til å dekke hele synsfeltet. Tror denne typen migrene kan ledsages av symptomer som nummenhet i deler av kroppen også. Kan det være noe slikt du har? I så fall fullstendig ufarlig. ) Men - synsforstyrrelser kan også f.eks. skyldes svangerskapsforgiftning (andre symtomer der er vel protein i urinen, høyt blodtrykk og ødem), lavt blodtrykk, øyensykdommer og sikkert en drøss med andre ting også (de aller fleste av dem ufarlige, vil jeg tro). Med den kombinasjonen av symptomer som du har (synsforstyrrelser, nummenhet, smerter i magen) ville jeg ha tatt en tur til fastlegen først slik at hun kan evt. henvise videre til en spesialist hvis hun mener det er nødvendig. Det er jo f.eks. ikke sikkert at alle symptomene henger sammen med hverandre eller med graviditeten heller, så jordmor ville ikke vært mitt førstevalg.
*Nelly* Skrevet 22. april 2009 #4 Skrevet 22. april 2009 Hei hei.. Jeg har ganske høyt blodtrykk, og hver gang jeg er hos lege blir jeg spurt om synet mitt, om jeg har noe syns forstyrrelser. Så hvis jeg var deg så hadde jeg nok tatt en tur for og sjekke urin, blodtrykk, for hvis du har proteiner (husker ikke om det var proteiner) i urinen, høyt blodtrykk, hodepine(press i panna). press øverst i magen, pluss mye vann i kroppen så kan dette være svangerskapsforgiftning. Man trenger ikke ha alle symptomene for at det er svangerskaps forgifting. Nummenhet og prikking i hendene kan være et tegn på mye vann i kroppen kan være at du har nerver i klem i hånda. Noe som ikke er farlig i korte perioder, bare veldig ubehaglig,, Ville nok tatt en tur til legen jeg da....Lykke til.. si ifra om hva du gjør sånn at vi får høre hvordan det går med deg..
Dane Skrevet 22. april 2009 #5 Skrevet 22. april 2009 Hei AlmaAta... Jeg har idet siste årene i ny og ne hatt det du beskirver... Har lurt veldig på hva det er og har forsåvidt tenkt at det var migrene. Men mannen min er litt bekymret... for noen ganger i tillegg til synsforstyrrelser og nummenhet i munn, tunge og hender får jeg problemer med koordinasjonen og tankene og en gang har jeg ikke klart å prate ordentlig. Veldig ekkelt... Er dette en del av auramigrene som du forteller om? Bør jeg kontakte lege?
Fjerdemann på vei Skrevet 22. april 2009 Forfatter #6 Skrevet 22. april 2009 Jeg hadde høyt blodtrykk forrige gang jeg var til kontroll, så fikk beskjed om å roe ned. Jeg dro ikke inn til syykehuset, for jeg syntes det tok seg litt opp med bevegelse, og siden jeg har så jeg kan høre hjertelyden selv, og det var det eneste de ville gjøre, så jeg ikke vitsen i å dra så langt for det... Men jeg har ikke noe vann i kroppen. I alle fall ikke som er synlig, vet ikke omd et er mulig å ha "usynlig" vann. Altså, at det bare sitter inne i ledd eller noe slikt... :/ Men skal ta det opp med legen når jeg skal dit, hun tar slike ting på alvor i allefall..
Mammahjertet Skrevet 23. april 2009 #7 Skrevet 23. april 2009 Auramigrene kan være slik ja. Synsforstyrrelser, lammelser i hender og armer, vanskeligheter med å snakke, forstå språk osv. Det kjennes rett og slett litt som om hele hjernen blir lammet. Dette vil som regel ledsages av kvalme, kanskje brekninger og til slutt intens hodepine. Alle disse symptomene trenger ikke være tilstede for at det skal være auramigrene altså. Dette er ekstremversjonen. Er ganske ekkelt for man fungerer rett og slett ikke overhodet, og du vil etter egen erfaring ikke klare å være på bim under et anfall rett og slett for fordi du ikke vil klare å skrive eller lese, og antagelig heller ikke forstå.
Dane Skrevet 23. april 2009 #8 Skrevet 23. april 2009 Det er jo akkurat sånn du beskriver som jeg har det. Men det var godt å høre egentlig. Men sa det til min gynokolog i dag og han ville at jeg skulle utredes videre hos en nevrolog... Så da er ihvertfall saken gått videre :-)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå