Gå til innhold

alle med sete-leie-babyer!! se her! (samme som 3 tri)

Anbefalte innlegg

Skrevet

jeg merker jeg stresser litt for har nettopp oppdaget at babyen min ligger i sete, (ble oppdaget på ultralyd) og slik har han ligget hele svangerskapet. (vet det pga hvordan han kjennes ut på magen, jeg har bare trodd at hodet var rumpen hans..)

hvor langt er dere på vei?? er dere første-andre, tredjegans+++ ?

har babyen alltid ligget sånn, eller har babyen drevet å snudd seg litt frem og tilbake?

skal dere på vending?

skal dere føde i seteleie?

keisersnitt?

vet dere størreslen på babyen? sånn ca?

hva blir dere anbefalt, og hva mener deres sykehus er grensen for vaginal fødsel, mtp størrelsen til barnet?

skal dere settes igang evt før termin, for å unngå setefødsel med stooor baby? eller?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kan svare deg på bakgrunn av min erfaring fra forrige svangerskap når gutten min lå i seteleie.

Jeg tror han satt fra uke 30 ca til dette ble oppdaget på rutine UL i uke 36.

Jeg ble sendt på utvendig snuing i uke 37. Noe av det jævligste jeg har vært med på og jeg anbefaler det IKKE!!! Han ville ikke snu seg.

Jeg fikk valget mellom KS og setefødsel. Jeg ville helt klart ha valgt KS fordi jeg syns risikoen for skader er for stor med setefødsel. Og vektestimeringen de gjør på UL kan faktisk være veldig feil. Jeg har ei venninne som ble "overtalt" til setefødsel med sin første. De estimerte vekta til 3200 og han var 4100. Og det holdt på å gå galt for han satt jo selvfølgelig fast. De bommet med 1,5 kg på gutten min også. På mitt sykehus så går grensen for setefødsel på 4 kg.

For meg så ordnet det av seg selv fordi han snudde seg med hodet ned 10 dager før termin!!

Skrevet

tusen tusen takk for svar GuriMalla - en av hver!

babyen min ligger an til å bli 4.5kg+ til termin...

så jeg prøver å sette meg inn i dette med keisersnitt jeg.. noe jeg synes høres skrekkelig ut egentlig. Men jeg vil ikke føde en så stor baby i seteleie! og snuing er jeg også meget skeptisk til..

så sånn jeg tenker nå, er det, endten må han snu seg, ellers blir det keisersnitt..

flere må gjerne kome med sine erfaringer/tanker rundt dette!

Skrevet

Min nr 2 lå i tverrleie med setet på skrått nedover fra uke 32 til 37/38, da snudde han seg rett vei. Men nr 3 snudde småen seg helt fram til uke 39! Altså snudde seg hele veien rundt noen dager innimellom slik at han satt i sete noen timer før han snudde seg videre til hodeleie igjen.

Når du er tredjegangs har du god plass, så da er det også stor sjangse for at han snur seg innen han skal :-) Ellers har jeg en venninne som fikk sin tredje i sete, og hun sa at det var faktisk ikke store forskjellen egentlig, utover at det var ganke mange flere mennesker tilstede i rommet på slutten (fødselslege som må ta i mot).

Skrevet

Mine to siste var forøverig ganske store, 4070 g og 4440 g, så skulle jo tro de hadde det trangt, men tydeligvis ikke ;-)

Skrevet

hei alva:)) så koselig med svar:)

jeg tror jeg skulle tatt det litt mere "easy" om gullet i magen hadde herjet litt rundt, men han har sittet sånn her siden jeg var ca 24 uker, minst! :) han virker å ha satt seg litt for godt til rette:P

men joda, tror nok alt ligger til rette for at han fint kan snu seg, han må bare ta til vettet der inne:)

han hadde det IKKE trangt der inne fikk jeg høre på mandag, så det var ikke derfor det hadde vert så lite liv iallefall (jeg spurte om det kunne være grunnen til at han hadde vert så veldig rolig i flere dager)

nei tvert imot, han hadde mye fostervann, nesten for mye, men urinveiene hans og magesekken så flotte ut (med masse fostervann i, så han drikker og koser seg inni der)

er ikke redd for setefødsel i seg selv, men det er størrelsen på babyen min-i-setefødsel jeg engster meg for. Han blir ca 4.5 kg til termin, gjerne mer også..

Skrevet

Tusen takk for linken GuriMalla- en av hver!

:))

Skrevet

Forstår deg godt, ville ikke fristet meg heller.

Leste en gang om en yoga-stilling som kan få babyen til å snu seg. Du sitter deg ned på kne og lener deg fram slik at du hviler på underarmene og forsiden av leggene og overkroppen litt ned og rumpen i været. Så skal du ligge slik mens du rugger litt fra side til side (ha gjerne en pute under deg for å støtte litt) og ligg sånn i ca 1/2 time. En uformell undersøkelse viste at ca 6 av 10 babyer snudde seg av dette. Kan jo evt være verd et forsøk?

Lykke til uansett! :-)

Skrevet

hehe! tusen takk for tipset! :) får vel prøve det da, kan vel ikke skade det:))

Skrevet

Hei!

I mitt forje svangerskap la barnet seg i tverrstilling i uke 37. Fram til da hadde det ligget med hodet ned.

Jeg kunne både kjenne og se at hun snudde seg.

Legen sa det var utrolig uvanlig at barnet snur seg så seint.

Jeg valgte da planlagt keisersnitt 1 uke etterpå. Sjansen for at hun ville snu seg tilbake var uhyre liten og manuell snuring ble vi frarådet på det sterkeste.

På det sykehuset jeg var tilknyttet tillater de ikke setefødsel pga høy risiko, da måtte man dra til andre sykehus. (selvsagt med mindre det var ukjent seteleie og fødselen allerede var i gang).

Kjenner til noen som har født i seteleie. Det har gått galt noen ganger(ikke alvorlig galt), og greit andre ganger. Det er greit å snakke med leger som er nøytrale i forhold til naturlig fødsel og keisersnitt. Mange har veldig sterke omfatninger av hva som er best uten å ta hensyn til enkeltpasienten og hva som er best for henne.

Jeg ble informert om risikoer på en ganske nøytral måte (med statistikk og tall) og følte meg ikke presset til å ta keisersnitt.

Du må selv føle at du har tatt en avgjørelse som er den beste for deg og ditt barn.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...