Gå til innhold

alle dere med sete-baby, se her!

Anbefalte innlegg

Skrevet

jeg merker jeg stresser litt for har nettopp oppdaget at babyen min ligger i sete, (ble oppdaget på ultralyd) og slik har han ligget hele svangerskapet. (vet det pga hvordan han kjennes ut på magen, jeg har bare trodd at hodet var rumpen hans..)

hvor langt er dere på vei?? er dere første-andre, tredjegans+++ ?

har babyen alltid ligget sånn, eller har babyen drevet å snudd seg litt frem og tilbake?

skal dere på vending?

skal dere føde i seteleie?

keisersnitt?

vet dere størreslen på babyen? sånn ca?

hva blir dere anbefalt, og hva mener deres sykehus er grensen for vaginal fødsel, mtp størrelsen til barnet?

skal dere settes igang evt før termin, for å unngå setefødsel med stooor baby? eller?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har baby i sete, har nå 2 uker til termin og h*n har ligget sånn iallfall de 3 siste ukene. Skal svare så godt jeg kan :)

Er førstegangs. Har prøvd vending men det gikk ikke da stumpen hadde festet seg. Planen var setefødsel da baby ikke ville være stort mer enn 3 kg ved termin. Men røntgenresultater av bekkenet mitt er ikke "godkjente" til å føde i sete så her må det bli keisersnitt.

Jeg ble anbefalt setefødsel hvis det gikk men når det ikke går, går det ikke. Da er ks en bedre løsning. Sykehuset "mitt" mener at setefødsel kan gå greit med barn opp til 4-4,5 kg. Og dessuten må bekkenmålene til mor tas i betraktning.

Jeg er iallfall glad de sjekket alt nøye så slipper jeg å ligge i fødsel i mange timer før et evt hastekeisersnitt! Bedre å vite at det blir ks med en gang så slipper man alle smertene i forkant.

De pleier ikke sette i gang setefødsler særlig ofte fikk jeg inntrykk av.

Lykke til!

Skrevet

Fikk vite i går at min ligger i sete. Vet at han har lagt sånn i allefall de siste 6 ukene og antagligvis lenger.

Jeg vet ingenting om hvordan fødselen blir, legen sa de ikke ville vurdere det før jeg kom inn i fødsel. Babyen ble estimert til 3400 gram i går var da 37+1, men siden jeg hadde født store unger før skulle ikke det være noe problem..:(

Må ærlig innrømmet at jeg sliter med dette så jeg har bedt jormoren min om å henvise meg til haukeland slik at jeg kan få snakket med de der oppe. Det minste de kan gjøre er å sette i gang fødselen litt før slik at jeg slipper å få en baby på over 4 kg i sete.

Eegentlig lurer jeg på veldig mye av det samme som du lurer på.. Hvilket sykehus skal du føde på? Har du fått noen informasjon fra jordmor/lege?

Skrevet

åi, keisersnitt ja, hva tenker du om det? hvor mange dager før termin er du satt opp til operasjon da?

sa de noe om hvorfor de ikke setter igang setefødsler?

om jeg går over termin vil jo min babye bikke over mot 5 kg den... så hvis jeg skal føde han vaginalt må det jo helst skje gjerne et par uker før termin, da vil han være nermere 4 kg.

Du må ha lykke til med keisersnitt fødselen din! :) når fikk du vite at det ble ks? og når ble du sendt til utredning pga seteleiet?

mvh

Skrevet

Hei Min lille parasitt!!! :)

jeg hører også til haukeland..

jeg var der oppe på mandagskveld pga lite liv, de tok en ul, og sa han lå i sete, han ble estimert til å være 3000g allerede! på mandag var jeg 34+2.

jeg har også fått store unger før, begge over 4 kg (4240g og 4090g)

legen sa nesten ingenting om seeleiet, da det var jo andre grunner til at jeg var der oppe, men han nemnte det såvidt. Han sa jeg måtte komme tilbake om han fremdeles lå i seteleie i uke 37, men så sa han at det var ingen problem (eller noe i den dur) å føde i seteleie om barnet var under 4.5kg. Synes det er i overkant mye stor baby å føde ut med rumpen først. og for å ikke snakke om feilmarginene ved disse vekstestimeringene.

Om de f.eks skulle komme å fortelle meg at han er 4.5 kg når jeg kommer for å føde, så vil ikke jeg ta det for god fisk!

svigerinna mi fødte der oppe for ikke så lenge siden, og de sestimerte babyen hennes dagen før- til å være 3700g, men dagen etter, når hun ble født, var hun 4100g (ca) tatt feil med en halv kg altså...

men, jeg ringte til voss jeg, for å forhøre meg litt om hvordan deres rutiner for sete babyer var..

-de tar ikke imot sete babyer vagnalt der oppe, kun ved kesiersnitt.

- planlagte keisersnitt setes opp en uke før termin ca

-de setter sjeldent igang fødsler før termin der oppe

skal ta meg en tur opp der om noen uker å preike med en gynekolog der oppe tenkte jeg, ble iallefall enig om det med hun jordmoren jeg snakket med.

Noen sa til meg at de utfører vendingsforsøk der oppe, men at det gjør de ikke her på haukeland, vet du om det stemmer?

Skrevet

Hei igjen,

Fødselslegen jeg var hos i går jobber også på haukeland og han sa de var gått helt bort fra vendingsforsøk så da gjør de vel ikke det. Det som skremmer meg mest er det ble tatt så lett på siden jeg var flergangsfødene, men for meg er dette helt nytt og jeg er engstelig for det meste i øyeblikket selv om det er nr. 4. Barna mine har vært 4210, 3350 og 4220 gram ved fødselen der 1. og 3. er gutt noe det blir denne gangen også, så da er det nærliggende og tro at denne blir over 4 kg også.

Vil du ta keisersnitt på voss hvis du får dette innvilget? Har du tatt keisersnitt før slik at du vet hva du går til? Har hatt tre normale fødsler tidligere så jeg vet ikke annet..

Jordmor skulle prøve å få meg inn på haukeland over helgen slik at jeg får snakket med de og jeg tenker som så at skal jeg føde vaginalt så får de sette meg i gang i neste uke slik at babyen ikke blir så stor. Ikke talom at jeg føder vaginalt ved termin eller over.. Men det er vel ikke lett å få de til å sette det i gang før regner jeg med..

Skrevet

Nå har min baby snudd seg til hodeleie igjen, heldigvis. Men jeg går til kontroll hos gynekolog - ikke allmennpraktiker.

Hodet er nesten festet, og jeg spurte om det da ville være umulig for babyen å snu seg tilsete igjen. Han svarte meg at han faktisk har vært med på at babyer har snudd seg til sete UNDER fødselen, så man skal aldri si aldri.

Da min baby er regnet til å bli stor - 4,3 -4,4 kg, spurte jeg om fødsel dersom han skulle snu seg. Han mente at barn som er så store er det ikke anbefalt å føde vaginalt dersom de ligger i sete.

Er en fødselslege med MANGE års erfaring, så jeg stoler på at det han sier er riktig. Kommer iallfall til å be om KS dersom så skulle skje, ikke bare av hensyn til meg, men for å unngå komplikasjoner med babyen under fødsel.. Og jeg er en av dem som er kritisk til den hyppige KS-bruken;)

Skrevet

Hei!

Tror jeg er litt utenfor normalen.

Var på ultralyd i går, 28 uker, og tasseladden lå i seteleie for første gang. Pga ulike fysiske forhold med livmoren må jeg regne med at den ikke snur seg igjen - liten plass.

Siste svangerskap lå jenta i seteleie hele svangerskapet, og i tverrleie da vannet gikk i uke 35. Dermed ble det ks.

Håper veldig på vaginal fødsel denne gangen, og ser egentlig ikke svart på en setefødsel. Skal inn til ultralyd i uke 36/37, hvis jeg ikke har fått allerede, og det vil da bli tatt røntgen av bekkkenet hvis barnet ligger i seteleie. Regner med å være stor nok. Både mor og søster har kun hatt setefødsler uten drama eller komplikasjoner. Så jeg føler meg ganske rolig i forhold til dette.

Barnet var 7% over normalen i vekt i går, så det blir jo spennende å se hvordan dette utvikler seg.

Håper iallefall på å få oppleve en vanlig fødsel denne gangen. Hadde ikke veer en gang sist så jeg følte meg snytt.

Lykke til frem mot fødselen.

Skrevet

hei:)

begge de to andre barna mine er jenter, og babyen i magen er gutt. Og alle gynekologene som har sett på han ved ul har sagt at han blir større enn søstrene sine til termin

(hadde ul i uke 27/28 da var han 1300g, og ul i uke 30ca, da var han ca 2 kg, og nå i uke 34 var han 3 kg, så han er nok estimert "riktig" i og med at han følger sin egen vekstkurve) disse ul`ene var i forbindelse med at jeg hadde høyt bt og andre tegn på svangerskapsforgiftning, og denne siste pga lite liv..

så ser det som rimellig sikkert at det er riktig når de sier han blir 4.5kg+++

jeg har hatt vanlige fødsler med de to andre ja, så jeg vet ikke hva et ks innebærer, og jeg synes ks høres fryktelig skummelt (for meg iallefall) og før grøssninger mtp operasjons såret, om det skal gro skikkelig, om det skal gjøre veldig vondt osv osv

Men vaginal setefødsel, MED så STORT barn føler jeg er enda skumlere.. og jeg tenker da mest på babyen, og føler at det langt ifra er sikkert nok for han. Er redd for beinbrudd (i "armer og bein"-kravebein, skulder ut av ledd, sår på kroppen om de må bruke tang-HJERNESKADE pga surstoffmangel om han blir hengende fast osv) noe jeg føler er langt mindre rissiko ved et ks.

Ved ks, er det jo større sjans for pusteproblemer rett etterpå pga fostervannet gjerne er i lungene når han kommer ut, men her står da allt klart på nermeste bord for å hjelpe han igang, kontra at han han henger fast inni fødselskanalen med surstoffmangel, da kan de ikke hjelpe han like hurtigt...

Føler at jeg tar rissikoen om det blir ks, og at han tar rissikoen ved vaginal fødsel.

Jeg tenkte på det da jeg karret meg ut av sengen idag tidlig (med stoore problemer..) og tenkte hva om barsel tiden min blir preget av at jeg har et operasjonssår som verker, og kanskje jeg ikke klarer å rette opp ryggen fordi arret strammer, hva med spinal hodepine- er det "typisk min flaks" å få problemer med det? osv...

og at tenk om jeg kunne hatt en problemfri barseltid som sist? kor fantastisk det kunne være??

Mannen min er livredd for setefødsel, han ble fortalt av en kollega på jobben idag om når denne kollegaen skulle få sitt første barnebarn for noen mnd siden, her ved kk.

Setefødsel, og det gikk visst aldeles over stokk og stein. Og det gikk dårlig med både mor og barn, de overlevde, men strever med sykdom og skade begge to mange mnd etter fødselen.

(typisk å få høre en skrekk historie, men det er jo en nær kollega, som fortalte om dette nå da siden mannen min sa at babyen vår lå i sete leie og at jeg hadde vert i kontakt med voss)

så nå mener jo mannen min (og stakkars, han ser livredd ut når han tenker/snakker om dette) at det MÅ bli ks på voss, at haukeland ikke skal få prøve seg på noen vaginal forløsning på meg og babyen.

Er selvsagt jeg som har siste ordet, men gud kor redd mannen så ut når han snakket om dette. Jeg er glad for at han mener noe om saken iallefall.

I kveld skal mannen også sette seg inn i ks og setefødsel ved å lese litt på nett, så han vet mere hva det er snakk om. (og ikke bare har skrekk historien til kollegaen sin å forholde seg til)

og ps: grunnen til at jeg tar kontakt med Voss først, er fordi, at om jeg tar denne diskusjonen med haukeland og om jeg skulle ende opp med å mene at ks er best, så rissikerer jeg at de rir sin høye hest og sier at nei, du MÅ føde vaginalt, for vi mener det er "trygt" så kan jeg ikke dra til voss etterpå å få innvilget ks der. De kan ikke si ja, om haukeland først har sagt nei nemmelig... så etter tips og råd fra andre, så snakker jeg først med voss og eventuellet med haukeland etterpå, vi får se

Skrevet

Hei babysommeren09 :)

ja, det er det jeg også tenker veldig på, det er størrelsen til gutten min... jeg har jo født to ganger før, så det er jo ikke redd for å føde vaginalt... under vanlige omstendigheter... :)

når skal du føde da? håper babyen din blir liggende med hodet ned! :))

Skrevet

Heisann mor-09

:)

Tverrleie også ja, ja da er det vel ks banna-bein

håper han i magen din blir liggende rett vei da om det er rompa eller hodet som peker ned!

Hvordan gikk det med både deg og babyen etter ks sist gang da?

Hadde du smerter i lang tid etterpå? hvordan gikk det med amming?

Og var babyen din preget av å ha ligget lenge i seteleie?

Jeg skjønner tankene dine om å bli "snytt" for fødselsopplevelsen, jeg tenker på det selv nå, enda jeg har født to ganger vaginalt før- men det var jo noen fantastiske opplevelser, begge gangene! Så har tenkt på det også ja, som noen på "negativ-lsten" ved ks. Men jeg aner jo ikke hva et ks er egentlig, og har jo lest at mange har flotte fødselsopplevelser ved planlagte ks`er..

Skrevet

Da vi kom på sykehuset og fikk beskjed om ks så var jeg alt annet enn forberedt. Hadde forberedt meg på en litt hard setefødsel, men iallefall vaginal fødsel. Dette gjorde at jeg syntes selve keisersnittet var pyton. I og med at jenta kom såpass tidlig ble hun brakt ut av operasjonssalen uten at jeg fikk sett henne, men mannen var jo med henne hele tiden. Litt CPaP for pustehjelp med det samme, ellers hissig og sulten.

Jeg hadde et sent keisersnitt på kvelden, så det gikk 13 timer før jeg fikk se vidunderet. Da hadde både gynekolog som fulgte hele svangerskapet, fødselslege og andre helsepersonell vært innom for å se til meg. Var nok litt kort da jenta endelig kom.

Amming : Begynte å pumpe meg dagen etter fødsel, og etter tre døgn hadde jeg kjempeproduksjon. Var på det meste oppe i ca. 1 ltr om dagen, og endte med å gi til melkebanken på sykehuset i 4 måneder. Jenta spiste det hun maktet men klarte ikke alt. Forståelig nok.

Hadde få problemer utover såre brystvorter og vannvittig brystspreng første 14. dagene.

Etter litt kløning i begynnelsen tok jenta puppen greit, og lærte fort å spise i halvsøvne.

Ammet til 13 måneder, men da var begge godt lei.

I og med så stor melkeproduksjon forsvant alle ekstrakiloene + litt til i løpet av 6 uker, og det var jo en bonus.

I og med prematurt barn ble vi 12 dager på sykehuset på neonatal avdeling. Det var egentlig godt, for jeg fikk god tid til å venne meg til den nye rollen. Faktisk stelte mannen jenta før meg, I tillegg fikk jeg sove de to første nettene uten krav om ansvar. Var i tillegg totalt uerfaren når det gjaldt barn, og det i en alder av 35, ganske skremmende.

Var i dusjen kvelden etter 1,5 døgn etter keisersnittet. Rullestol til avlukket og krakk i dusjen. Men utrolig deilig.

Var ute av rullestolen 3 dagen, litt sår og støl, men alt for å være hos jenta.

Ingen infeksjoner, ingen plager, og godt grokjøtt så etter 3 - 4 uker var jeg i ganske full vigør. Hadde i tillegg en fødselslege som gjorde pent arbeid med stingene, ser i dag ikke arret i noe særlig grad.

Nå er jeg som du ser ingen spesialist på babyer, men i dag er jenta i 100 og helt på høyde med alle andre på sin alder. Har ikke merket noe til hverken seteleie eller premature. Farger, telling, prating, klatring, springing, ja alt læres så fort at jeg nærmest faller av lasset.

Når det gjelder ks så ermin filosofi at det er bedre med det enn alvorlig skade på barnet eller meg, Kommer ikke til å trumfe gjennom noe vaginal fødsel dersom legene mener det medfører risiko. Stoler på dem,

Summe summarum så var det vel bare selve operasjonen jeg mislikte, men det henger også sammen med at jeg kan være en smule "veldig" aktiv til vanlig, slik at det å bli operert og inaktivert for en periode ikke er ønsket. Legen mener jeg har for høye krav til alt som skal nås.

Anyway, bare jeg blir ferdig med svangerskapet så gleder jeg meg til fødsel, uansett ks eller sete, og ikke minst til tiden etterpå. Har 12 uker igjen og er lei, selv om det er vår og solskinn ute. Jeg vil gå tur og leike aktivt med jentungen, men det er det stopp for.

Oops, dette ble langt. Håper det er litt informativt, og oppmuntrende. Tross alt de fleste leger ønsker å bidra til at alt går bra, det er iallefall min erfaring.

Stor klem.

Skrevet

Min første lå lenge i setelei og jeg fik eskjed på at han ikke kom til at snu seg, da han hadde ligget sådan lenge og gjore det frem til 38 -39.

Jeg tog da kontakt til en akupunktør -som også er jordmor, var der engang og på natten snuet han seg -og blev liggende i hodeleiee...

Andre barn lå i hodeleie og nu tredje ligger også i sete i uke 37, så har bestilt time hos akupunktør:-)

Da er da verdt at prøve!

Lykke til alle.

Skrevet

Hei. Har født et barn i seteleie. Ho snudde seg fra hode til sete 4 uker før termin. Fikk ikke alternativ om keisersnitt, bekkenmål var ok. Men ho var 4 kg, altså ganske stor. Jeg vil ikke føde i sete igjen, pga komplikasjoner i etterkant. (hadde epidural, heldigvis.) Jeg vet de ser på setefødsel som en noe mer omfattende fødsel enn "vanlig" på sykehuset, og dermed har beredskap i forhold til dette, og oftest går alt bra. Men jeg ville ikke som sagt ikke født i seteleie igjen. Lykke til. Husk at beredskapen er god ved kjent seteleie.

Skrevet

Mente selvfølgelig at jeg ikke vil føde i sete igjen...

Skrevet

hei hei:)

hvilken komplikasjoner fikk du/babyen i ettertid?

Skrevet

Tusen takk for tipst om akupunktur! :))

Skrevet

Jeg ser for meg at risikoen for totalruptur - med de komplikasjonene det medfører er større ved setefødsel. Og da særlig med en stor unge. Man blir vel som regel klippet siden man ofte bruker tang ved seteforløsning.. Vet ikke helt.

Du har jo et vanskelig valg. Enkelte mener jo de blir "snytt" for en fødsel dersom de må ta KS, men dersom alternativet er ille så gjør man jo det. Mannen din er opplagt blitt skremt. Og han er nok bekymret både for deg og babyen:)

Et planlagt KS kan jo bli en flott opplevelse - mye bedre enn om man skulle ende opp med hastesnitt fordi vaginal fødsel ikke lar seg gjøre:)

Tror nok jeg vet hva jeg ville gjort;)

Lykke til:)

Skrevet

tusen takk for et hyggelig svar babysommeren09 :))

ja... jeg tror jeg vet hva jeg også vil gjøre...

vert hos legen nå, og fått han til å sende henvisning til voss, så rekner med å høre fra de i neste uke, og rekner med å få time hos de i uken 4 til 8 mai. Da er jeg 36+2 (på mandagen) så de må jo helst ta meg inn på mandagen (synes jeg da:P)

så håper jeg vi kan få opp et planlagt keisersnitt til mandagen 18 mai, OM han fremdeles sitter i sete da. Jeg vet at de mest sansynlig vil vente ytterligere en uke med et evt keisersnitt, da jeg ble fortalt at de tok planlagte snitt en uke før termin. Mwn jeg har født før termin (bare noen dager før) og jeg føder FORT, så vi likke rissikere at han skal komme i rakkettfart ut feil vei, og evt henge fast med hodet.. huff.

Legen min idag ja, selvsagt sa jo han at det var no ganske "vanlig" å føde i sete, så skulle ikke bekymre meg- selv om barnet var stort, for det var jo faktisk BEST at barnet var stort mtp setefødsel.... (???) joda, han forklarte hvorfor det var bedre, nemmelig fordi at om barnet var stort (og litt tjukk kanskje??) så ville kroppen til barnet åpne fødselskanalen opp ganske bra slik at hodet hadde mindre sjangs til å sette seg fast.... men alt kom jo an på hode størrelsen da, men om babyen i seg selv var stor (4.5kg, f.eks) så kunne det være en "fordel" det!!

tja...

jeg sa til han da, at det var noe med min kropp oppi dette her også, at jeg med den kjempe bekkenløsningen min, burde OVERHODE ikke føde i ryggleie, og at jeg visste da godt hvordan en setefødsel forløsning tok seg ut, med damen i ryggleie, og hender til lege oppi der, og tang jkanskje, ikke mye hensyn til noe bekken tas i sluttfasen akkurat!! da sa han ikke så mye om det, for han visste jeg hadde rett. Jeg kan knapt bevege meg lenger, og sleper meg bortover med krykkene, så tror han tenke litt da, uten å si noe.

Men alt dette med at det var "bra" at barnet var stort osv sa han til meg etter at jeg sa at jeg var skremt med tanken på ks, så tror han prøvde å berolige meg egentlig.

Men jeg heller veldig mot ks, mtp bekkenet også altså.. kommer til å be om det på voss..

Skrevet

Jeg har fått keisersnitt en uke før termin, og dette ble bestemt 38+0. Ble sendt til utredning for seteleiet i uke 38, fikk time med en gang det ble oppdaget.

Syns det var rart å lese at noen sykehus ikke gir keisersnitt før fødselen går i gang av seg selv - på "mitt" sykehus sa de at selvsagt skal jeg få planlagt keisersnitt når de vet at jeg må ha det, for det er helt unødvendig at jeg skal plages med rier i forkant når jeg likevel må opereres. + at alt går best for seg når alt er planlagt og man får gjort nødvendige forberedelser som fasting, klyster, blodprøver dagen før etc. Men det blir vel noe annet om man ikke VET om dere kan føde vaginalt eller med ks men det burde de virkelig sjekke ut i forkant med en CT av bekkenet....!

Er litt usikker på hvorfor de velger å ikke sette i gang setefødsler, tror det har å gjøre med at setefødsler generelt er lengre og tyngre, og epiduralen (som de anbefaler alle) kan vel gi litt tregere fremgang i riene, og det blir vel ikke noe bedre om fødselen er satt i gang. Og når man først er i gang med å få ut babyen er det viktig at hodet og skuldrene også kommer ut ganske kjapt så ikke barnet mister lufttilførselen. Det var iallfall dette jeg oppfattet, men jeg er ikke helt sikker!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...