123tipp Skrevet 22. april 2009 #1 Skrevet 22. april 2009 Er 29+4. Symfysemålet har flyttet seg fra å ligge på den røde streken i uke 24 til å ligge to ruter over i uke 28. Videre ble barnet estimert til 1600g da vi var på kontroll på KK grunnet lite liv for et par dager siden.Legen der kommenterte at barnet var over gjennomsnittet, og når han målte hodeomkrets så jeg at termin kom opp på skjermen til 20.06 - min termin er 06.07. Virker med andre ord som om han ligger et par uker foran skjema... Kan jeg be jordmoren min henvise meg, eller stilles det krav til større avvik enn det jeg har? Må symfysemålet være utenfor det grønne?
Lykke X 4 Skrevet 22. april 2009 #2 Skrevet 22. april 2009 Be jordmor henvise deg, så blir det vurdert på sykehuset om du vil få det. Høyt symfysemål trenger ikke være et tegn på stort barn, men det kan være det.
Snart mamma til 3 <3 Skrevet 22. april 2009 #3 Skrevet 22. april 2009 Jeg var på sykehuset på ekstra ultralyd og vekstestimering forrige uke (da var jeg i uke 32). Dette på grunn av at jeg fødte et stort barn med min førstefødte,og har litt angst for å føde et stort barn til.......derfor fikk jeg det:) Jeg skal inn igjen enda en gang til før termin også,ca 2 uker før termin hvis jeg ikke har kommet i veien innen den tid. Da jeg var på sjekk sist uke var han 2400 gram,så ligger over gjennomsnittet han her også,og ville bli i overkant av 4 kg om han kom til termin. Min førstefødte var 4470 gram og jeg fikk totalruptur......
123tipp Skrevet 22. april 2009 Forfatter #4 Skrevet 22. april 2009 Oi, det er akkurat det jeg er redd for.. Men når de da estimerer din til å bli så stor, får du noe ekstra oppfølging til fødselen da, eller? Min søster og min mor har begge hatt svært tøffe fødsler, med totalruptur og knukket halebein. Regner med jeg ikke får noen spesiell hjelp under fødsel selv om barnet er stort, men ønsker selv å være forberedt...
Snart mamma til 3 <3 Skrevet 22. april 2009 #5 Skrevet 22. april 2009 Jeg skal jo inn igjen til enda en ultralyd da,så de følger godt med meg slik sett. I tillegg skulle de være mer påpasselige under selve fødselen sa jordmora på sykehuset til meg.....veilede og hjelpe meg under pressriene slik at jeg skal prøve å unngå å revne igjen, i hvertfall så mye som jeg gjorde sist!!! Hvis du sier i fra at du er nervøs for å føde et stort barn siden både moren og søsteren din har hatt tøffe fødsler med totalruptur osv, så skulle en tro du fikk litt ekstra oppfølging og veiledning du også.....slik er det i hvertfall på sykehuset her!!! Og siden målene ligger over gjennomsnittet i tillegg da så er det godt og få sjekka.....da vet en litt mer og kan "forberede" seg litt mer...! Er det din førstefødte eller?
123tipp Skrevet 22. april 2009 Forfatter #6 Skrevet 22. april 2009 Ja, det er min første - så jeg er forberedt på at det sannsynligvis vil bli rift eller et klipp. Men totalruptur vil jeg unngå, jeg så hvor mye problemer det ble for min søster etter hennes første...men det kjenner jo du til også. Gutten i magen har dog lagt på tvers de siste ukene, men han har jo rikelig med tid på å snu seg enda Takk for svar, jeg skal ta det opp med jordmoren min neste gang jeg har time. Håper hun vil henvise meg, hun er litt av den typen at "alt" er normalt og bekymringsfritt, så det kan hende hun bare sier at alt er normalt og at vi ikke skal bekymre oss for babyens størrelse...men men...da får jeg prøve fastlegen
Snart mamma til 3 <3 Skrevet 22. april 2009 #7 Skrevet 22. april 2009 Nei en kan jo ikke gå å bekymre seg....noen får større barn enn andre og slik er det bare,men det er ikke noe morsomt likevel,det veit jeg alt om=) Hør med jordmora di du, di at du kunne tenke deg en ny ultralyd for å se hvor stor han er.....og ligger ann til å bli,hun kan da ikke nekte deg det hvis hu har litt vett i hodet!!!!!! Var ikke noe problem for min del å få det i hvertfall......og er sjeleglad for at jeg skal inn igjen på enda en ultralyd=)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå