Gå til innhold

samvær o.l. samme som skravle

Anbefalte innlegg

Skrevet

vi skal flytte til sverige for 1 år.jeg har hovedansvar for våre 2 felles barn og han har de ca annen hver helg.

KAN han nekte meg å flytte til utland for 1 år? Han er ikke til å stole på.Han har sagt for flere mnd siden at han syns det gikk greit,men nå vet han plutselig ikke..Kan han bare snu sånn hele tiden? Og jeg må bare gjøre som han sier HELE tiden??? Slitende med ny kjæreste når eksen hele tiden prøver å styre meg og mitt enda :-(

Guttene mine vil jo prøve et år i utlandet! De er 8 og 10 år.....

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Selv om barna bor hos deg, kan du ikke flytte til Sverige uten fars samtykke dersom dere har felles foreldreansvar. Foreldreansvar er det juridisk overordnede ansvaret man har for sine barn. Det handler om hvilke beslutninger du kan ta på vegne av dine barn, som f. eks søknad om pass, navneendring, valg av skole, innemelding i trossamfunn, adopsjon, flytte utenlands, medisinsk behandling med mere taes i fellesskap av de/den som har foreldreansvaret.

Foreldreansvaret har ingenting å gjøre med hvor barna bor, hos hvilken forelder.

MEN dersom foreldrene har FELLES FORELDREANSVAR, kan ikke bostedsforelder flytte utenlands uten den andre forelderens samtykke. Bosteds forelder kan flytte innenlands. Det kan gi seg utslag som at hvis begge foreldre bor i Halden, og barna bor hos mor, kan mor flytte med barna til Kirkenes uten fars samtykke, men hun må ha fars samtykke for å flytte til Strömstad; for det er utenlands. Så du kan ikke flyte uten fars samtykke dersom dere har felles foreldreansvar. Foreldreansvar er felles for barn født av gifte foreldre eller samboende foreldre for barn født etter 1.1.2006. Ellers må foreldreansvar avtales på eget skjema og sendes inn til forlkeregister for å være gyldig. Man kan også underskrive felles forldreansvar på erklæring om farskap.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...