MammaTilLucas Skrevet 22. april 2009 #1 Skrevet 22. april 2009 Tenkte jeg må høre med dere gravide hva dere spiser og hvor mye? Jeg har fått endel kommentarer og påpek om at jeg ikke spiser nok til å være gravid, og lurer litt på om det virkelig er sånn at ungen tar det den trenger uansett? Er forresten i uke 31. Skriver opp hva jeg spiste mandag og i går, så kan jeg kanskje få noen innspill av dere? Mandag: Frokost: 2 brødskiver med leverpostei og 1 glass melk Mellom : 2 epler Middag: 2 poteter med 7 fiskepinner Kvelds: 1 eple Kos 3 kuler med vaniljeis og sjokoladesaus Tirsdag: Frokost: 2 brødskiver med leverpostei og 1 glass melk Middag: 2 pannekaker med bringebær Kveld: 2 stykker med pizza, dvs 2/10 av en grandiosa Kinosnacks: 1/2 brus, 1 new energi og en baconsnack Vil legge til at jeg som regel spiser når jeg blir sulten, går ikke å piner meg til jeg må legge meg, men har blitt veldig flink til å heller spise et par epler når jeg blir litt sjesken og drikker MASSE vann i løpet av dagen
Mamma_til_isabella Skrevet 22. april 2009 #2 Skrevet 22. april 2009 Du skal spise 400 kcl mer enn hva du pleier når du blir gravid! Går jo an og legge inn feks knekkebrød i stedet for det ene eplet? For tror ikke du dekker dagens behov her. Eller legg inn en god salat til lunch..... Viktig og spise de måltidene du skal om dagen også..... Nå vet ikke jeg hvordan du er til vanlig da om du er tynn,normal eller har litt ekstra for om man er veldig tynn har babyen liten å tære fra for å si det sånn
AngryBird Skrevet 22. april 2009 #3 Skrevet 22. april 2009 Hmm, ville kansje lagt inn tid til lunsj. Et par brødskiver eller en joghurt med musli eller noe. Selv spiser jeg ikke såå mye mer nå enn jeg gjorde før, men blir fortere sulten og spiser oftere, dvs sen frokost, lunsj og middag og kansje noe frukt eller noe til kvelds.
MammaTilLucas Skrevet 22. april 2009 Forfatter #4 Skrevet 22. april 2009 Takk for svar:) Ja, jeg skal jo egentlig spise mer når jeg er gravid, men det gjør jeg nok ikke nei! Jeg veide 90 kilo når jeg ble gravid, og er nå oppe i 96, så det er vel en av grunnene til at jeg har minimert maten bittelitt, vil ikke over 100! Men jeg kjenner jo på kroppen også at i utgangspunktet trenger jeg ikke mer mat, for jeg klarer å holde det slik at jeg spiser noe når jeg er sulten eller sjesken. Men får babyen nok mat, sitter igjen med en sånn blandet følelse inni meg! Det er jammen ikke lett å være gravid:(
JenteOgGutterMamma! Skrevet 22. april 2009 #5 Skrevet 22. april 2009 Hei! :-) Ville nok lagt til 2 - 4 brødskiver iallefall og kanskje litt youghurt f.eks godmorgen youghurt! :-) Hørtes litt lite lite ut for meg, men vi er jo alle forskjellige! Veier vanligvis 57 kg før graviditet, og spiser nok endel mer til vanlig enn det du gjør mens du går gravid, og husk at amming også krever sitt av energi etter fødselen! :-) Klem! :-)
AngryBird Skrevet 22. april 2009 #6 Skrevet 22. april 2009 HAr skjønt det sånn at babyen tar det den trenger uansett så det er viktigere å spise riktig enn å spise mer. Om du føler at du får i deg nok og at du ikke går konstant sulten så vil jeg tro at du får i deg det du trenger.
snuffe Skrevet 22. april 2009 #7 Skrevet 22. april 2009 Nei, det synes jeg ikke. Du spiser både for lite og har et temmelig usunt kosthold. Mye junk og halvfabrikata og fint lite grønnsaker. Du bør antagelig ta en hel masse kosttilskudd om du skal fortsette slik.
MammaTilLucas Skrevet 22. april 2009 Forfatter #8 Skrevet 22. april 2009 Mye junk og halvfabrikata? Hehe.. Fordi jeg spiste to pizzastykker i går? Og fordi jeg hadde meg noe godt til kinoen? Kan ikke helt se hva i kostholdet mitt som er så forferdelig ille, bortsett fra at jeg kanskje spiser litt lite. Jeg spiser gjennomsnittlig med grønnsaker, ikke masse men heller ikke for lite. Forrige uke lagde jeg lapskaus med masse deilig grønsaker og pølsebiter (Oooops, der ble det junkfood gitt) Jeg spør ikke om jeg spiser usunn mat eller ei, men råd med tanke på hva jeg kan fylle opp med om jeg spiser for lite, som f.eks youghurt som flere nevner:)
MammaTilLucas Skrevet 22. april 2009 Forfatter #9 Skrevet 22. april 2009 Ja, det er flere som har nevnt youghurt, og jeg er ikke noe superfan av det, hehe.. MEN, jeg kan spise det, så jeg lurer på om jeg skal ta turen innom butikken å kjøpe meg en pakke for å se om den sklir ned:) Klarer ikke de med fruktkjøtt i, så det må eventuelt bli litago! Men det er jo litt mat i en liten boks uansett.. Go,morgen kan jeg ha, men blir jo dyrt i lengden..
Mamma_til_isabella Skrevet 22. april 2009 #10 Skrevet 22. april 2009 Og du burde kanskje bytte ut kveldsen med noe litt annet enn is med sjokoladesaus. Også kan du jo bytte ut brød med knekkebrød som ikke inneholder så mye karbohydrater. Da kan feks en meny for en dag se slik ut: Frokost: 2 knekkebrød med magert pålegg og grønnsaker(salat,agurk,tomat) Eller en skål med frukt,musli og vanilje kesam Lunch:En god salat Middag: 1/4 del potet,pasta el ris,Masse grønnsaker/salat og 1/4 kjøtt/fisk/kylling Kvelds:2 knekkebrød med magertpålegg. Også kan du jo legge inn to-tre mellommåltider med frukt og grønt. Prøv å få dekket 5 om dagen behovet.Kan bytte ut en med et glass juice!Press gjerne selv for det er så mye bedre og kjempe sundt! Også er det lov å kunne kose seg litt ekstra i helgene husk det:)
Mamma_til_isabella Skrevet 22. april 2009 #11 Skrevet 22. april 2009 Med tanke på Litago bør du styre unna for der er det MYE sukker! Prøv sans sin den er kjempe god og har ikke mange kalorier heller! Også skal du ha snacks kan du rive opp eple,strø kanel over og ha i vanilje kesam.Det er sundt og kjempe godt:)
MammaTilLucas Skrevet 22. april 2009 Forfatter #12 Skrevet 22. april 2009 Hehe, ja men det var jo bare en dag da!! Som regel så blir det at jeg og sambo kutter opp epler eventuelt appelsiner og koser oss med det. Det er minst like godt som alt annet godteri. Knekkebrød liker jeg ikke, da kan jeg spise og spise og spise, får ikke noe metthetsfølelse utavdet. Den youghurten du nevnte, er den uten biter? Må ha en uten, eller så må det være go,morgen:)
Gjest Skrevet 22. april 2009 #13 Skrevet 22. april 2009 Etter å ha lest dette innlegget VET jeg at jeg siser alt for lite. Skal ikke ramse opp en lang liste om hva jeg sipser, men jeg spiser sunt, frukt og grønt, sunne pålegg og liker ikke sjokolade og søterier. Men etter hva dere sier vi bør spise så vet jeg at jeg ligger langt under "grensen" men føler ikke selv at jeg spiser for lite siden jeg ikke går sulten gjennom dagen. Spiser normalt egentlig, verken mer eller minder enn før. Bør vi virkelig spise SÅ mye mer når vi er grvide? Jeg vil jo ikke tvinge i meg mat da Jeg er forresten helt grønn når det kommer til ernæring men jeg tar vitamintilskudd
Johan Skrevet 22. april 2009 #14 Skrevet 22. april 2009 Jeg ville nok også lagt inn en lunch. Det er sant at babyen tar det den trenger, men du skal jo også ha litt overskudd. Dessuten holder mindre og hyppigere måltider forbrenningen oppe, så jeg tror ikke du trenger å være så redd for å legge på deg. Spis hver 3.time. Jeg spiser faktisk både frokost, litt mellom-lunch, lunch, litt på ettermiddagen, middag og av og til kvelds. Ikke så mye hver gang nødvendigvis, men har en mage som er avhengig av å ikke gå for lenge uten mat. Jeg har ikke gått opp stort likevel (21+4)
Mamma_til_isabella Skrevet 22. april 2009 #15 Skrevet 22. april 2009 Ok:)Men da syntes jeg du skal spise brødskriver i stedet.Kan jo kjøpe grovbrød:)Men om du finner noe knekkebrød du skulle like kan du tenke at 4 knekkebrød er det samme som 2 brødskiver. Ja,sans er helt uten klumper;)Du kan jo kjøpe musli ved siden av og ha i så blir det go morgen bare mye biligere;) Forresten må jeg skyte inn ser at du bare har gått opp 6 kg og det er kjempe kjempe bra:-)Bra dere kutter opp frukt.Mye lettere å spise når det er i biter på et fat.Nå er det jo straks sommer og masse god frukt i butikkene.Jordbær,ananas og melon nam:)
snuffe Skrevet 22. april 2009 #16 Skrevet 22. april 2009 Ja, altså - fiskepinner er tvilsom halvfabrikata, pannekaker og pizza (noe avhengig av hvordan man lager den) er junk. Når du i tillegg spiser godteri hver dag (kinosnop og is) og det eneste innslaget av frukt/grønnsaker er tre epler, et par poteter og eventuelt bringebær - om det ikke er syltetøy det er snakk om - så synes jeg konklusjonen blir et ganske dårlig kosthold. Jeg kan selvsagt ikke uttale meg om kostholdet ditt basert på annet enn hva du selv forteller, og må ta utgangspunkt i de to dagene du presenterer. Poenget mitt er ikke å henge deg ut for dårlige spisevaner, men at et kosthold nødvendigvis henger sammen av flere komponenter. De fleste gravide på din størrelse kan godt spise 2000-2200 kalorier daglig, men det er antagelig sunnere å spise for lite om det man spiser likevel er usunt. Hjelper ikke å plusse på med en stor sjokoladeplate daglig for å få i seg "nok," for å sette det litt på spissen. Ville anbefalt deg å spise oftere i løpet av dagen, og forsøke å øke mengden ren fisk og grønnsaker. "Tallerkenmodellen" er fin sånn til hverdags: Halvparten av middagstallerkenen skal inneholde grønnsaker/salat, 1/4 ris/potet/pasta og 1/4 kjøtt/fisk. Yoghurt naturell med bær eller oppkuttet frukt er både sunt og godt for å redusere eventuelt søtsug. Frukt når man skjesser og mye vann er supert!
Nr. 5? Skrevet 22. april 2009 #17 Skrevet 22. april 2009 hmmm.... kanskje jeg å spiser litt lite da... på en vanlig dag spiser jeg 6-9 knekkebrød med magert pålegg og litt middag som består av 1 potet, 1 bit kjøtt el fisk og 2 biter gulrøtter/annen grønnsak... Litt saus til potet om det står på menyen. Drikker for det meste vann til målitd og tørstedrikk. Når det er helg kan jeg kos meg med et par kuler is el noe på kvelden... Har allikavel ¨gått opp 8 kg til nå i 21. uke
Gjest Skrevet 22. april 2009 #18 Skrevet 22. april 2009 Synes det er litt lite jeg, eller mer at det er få måltider. Vet ikke om jeg har et perfekt inntak heller, men jeg spiser oftere enn deg. En dag for meg kan f.eks se slik ut: Frokost: 2 knekkebrød med skinke agurk og tomat Lunch: 2 skiver med ost og paprika, 1 eple, litt druer og 1 gulrot Mellomat: En håndfull nøtter og et eple Middag: 1 kyllingfilet, ca 1 kopp kokt ris, litt saus og masse salat Kvelds: 1 halvgrovtrundstykke med saltblad, reker på ene delen og kyllingskinke med agurk og tomat på andre. Middag er jo veldig variabelt da (kan godt være grandis en dag, grillmat en annen), men prøver å alltid spise enten salat eller grønnsaker til, og prøver å alltid få med agurk, paprika, tomat, salatblad el på pålegg på knekkebrød/skive/rundstykker. Kunne nok spist mer frukt, men er ikke så veldig glad i frukt. Drikker 1-2 glass med appelsinjuice og tar omega 3 tilskudd, men satser på jeg får i meg det jeg trenger ellers ;-)
lillejenta2 Skrevet 23. april 2009 #19 Skrevet 23. april 2009 Du spiser for lite! Her er min dagsmeny og jeg er 16+5 idag. Veier 64 til vanlig og 67 nå. Er 173 høy. Frokost: Stor porsjon havregrøt laget på vann med linfrø og gresskarkjerner. Vann å drikke. Mellom: Gulrot og eple. Vann. Lunsj: To store grove brødskiver med makrell i tomat og brunost. Melk og vann. Mellom: Flapjack eller to brødskiver eller fire knekkebrød. Vann. Eple og gulrot. Middag: God porsjon med enten laks, kylling eller kjøtt pluss fullkornspasta/poteter og masse grønt. Kvelds: Fire knekkebrød med ost/kaviar.
Johan Skrevet 23. april 2009 #20 Skrevet 23. april 2009 Spiser folk virkelig så sunt, eller overdriver dere litt når dere skriver inn her? Jeg synes jeg spiser ganske sunt, men spiser stadig en skive med rekesalat, eller har pannekaker til middag... Blir litt overassket over at "alle" oppgir at de spiser ren fisk/kylling, med litt ris og bittelitt saus og MASSE grønnsaker HVER dag.... Ikke ment som kritikk av noen assa, mer jeg som undrer meg over om jeg har et dårligere kosthold enn jeg tror....
Gjest Skrevet 23. april 2009 #21 Skrevet 23. april 2009 Jeg spiser MYE mer en dette Har gått opp 8 kilo til nå i uke 24. Men er ganska skrapa som jordmor sier før svangerskapet. Har en ENORM appetitt. Spiser veldig mye frukt. Og lager all mat fra grunnen av. MEN har ikke noe imot halvfabrikater altså. Er hjemmeværende med 2 barn og har god tid til å lage mat. Dessuten liker jeg det. Eldstemann var 6 år før han smakte grandis første gang. Det er det BESTE han vet i hele verden nå da ) Elsker saus så det går det mye av. Å kalle pannekaker for junk syns jeg er litt feil da. Lager ofte scones eller annen brødmat som jeg momser litt mellom måltidene. Blir rett og slett uvel om sultfølesen kommer, så prøver å spise litt før det.. Fruktsalat ferdig i kjøleskapet er jo knalldigg og sunt. Og yoghurt som flere nevner er et fint mellommåltid. Pasta med litt skinke er også digg momsemat. Og Pasta kan jo fint kokes og settes i kjøleskapet. Hjemmelagde vår ruller med masse grønt inni er også et fint mellom måltid. Syns det er vanskelig å si om andre spiser for mye eller for lite. Avhenger jo veldig av aktivitetsnivået, og alle er jo forskjellige. Det viktigste er jo at du ikke går rundt og er sulten.
kikki..E&A Skrevet 23. april 2009 #22 Skrevet 23. april 2009 Syns ikke du spiser for lite jeg, så lenge du spiser når du er sulten. Barnet tar til seg det den trenger, UANSETT:) Jeg spiser mye mindre enn deg, spiser 1 skive til frokost, kanskje litt frukt ved lunsjtider, 1 porsjon middag (får heller ikke plass til mer enn en porsjon jeg da, når jeg er gravid), og sjeldent at jeg spiser noe kveldsmat.. Er som regel ikke sulten, og da tolker jeg det som at det er nok for meg. Er ikke alle som trenger 5 brødskiver til frokost og kvelds, og 3 porsjoner med middag.. Det er bare tull det der "å ete for to".. Ærlig talt.. Så fortsett som du gjør du!:)
Gjest Skrevet 23. april 2009 #23 Skrevet 23. april 2009 Hehe... Nei, ikke like sundt hele tiden, men jeg har skjerpet meg veldig etter påske. Var da i uke 23 og hadde gått opp litt over 8 kg, noe jeg synes var altfor mye og visste at de i stor grad skyltes litt vel mye snop, usunn mat og for mye mat både i påsken og utenlandsturen like før. Nå har ejg spist mer sånn som jeg oppgav lenger oppe, har fått litt vann i kroppen, men likevel ikke lagt på meg noe siste 1,5-2 ukene, faktisk gått ned 200-300 g, så det viser jo at det hjelper å spise sunnere i og med at jeg garantert å fått i meg 1 kg ekstra med væske i kroppen + at babyen har vokst bitte litt ;-) 8 kg i + i uke 26 høres litt mer rimelig ut synes jeg, hehe... Jeg spiser ikke masse grønnsaker hver dag, men jeg får i meg grønnsaker og/eller salat minst 6 av 7 dager i uken, tvinger meg til å lage til selv om jeg egentlig ikke orker. Jeg liker flintsteik og sommerkoteletter av rent kjøtt, men ikke annet rent kjøtt, så blir en del kjøttdeig (heller av fettet som siger ut når det stekes) hos oss, men prøver da å bytte ut vanlig pasta med fullkornspasta, litt sunnere type ris osv, og begrenser mengden! Skikkelig usunne middager som fylte pannekaker, grandis og pommes frites ol unngår jeg å lage oftere enn maks en gang i mnd helst. Mer mellomsunne middager som taco, pizza, lasagne, gryteretter osv med mase salat til blir det litt oftere ja, lager mye fra grunnen av, men ikke alt. Av pålegg er jeg så heldig at jeg liker ikke de usunne påleggene (med unntak av sjokoladepålegg, men det er sjeldent jeg spiser), eneste er ost, det er jeg veldig glad i, og det er jo litt fett i. Og ellers liker jeg ikke brus, saft osv noe særlig heller, så da er det naturlig å drikke mye vann. Jeg tror faktisk de fleste har et ganske sundt kosthold, og i hvertfall når man har barn, og mange barn, blir det til at en bruker litt ekstra tid på å lage til noenlunde sunn mat, gjerne laget fra grunnen av.
Gjest Skrevet 23. april 2009 #24 Skrevet 23. april 2009 Jeg har blitt lettere sjokkert over hvor sunt alle spiser her inne. Selv spiser jeg "forholdsvis sunt" men det har jeg alletide gjordt, og har ikke lagt om kostholdet nå som jeg er gravid. Helt enig med deg kikki<3lillemor&juligutt, "spise for to" synes jeg bare er tull. Jeg spiser når jeg er sulten, og det har ikke vært noe mer eller mindre siden jeg ble gravid. Barnet tar jo til seg den næringen det trenger. Jeg overspiser ikke og tvinger ikke i meg mat fordi den lille må ha litt. Mitt kosthold består av 1 skive til frokost, vanlig porsjon middag, kylling & ris (fisk etc.) (vi har middag i 2-tiden), 1 skive på ettermiddag, frukt eller 1 skive til kvelds. Jeg gikk ned fra 61 til 54kg (165 høy) da jeg ble gravid fordi magen rett og slett ikke kunne fordøye noe, men nå spiser jeg normalt igjen. Jeg er nå 55kg og er 18+5 idag Så spis det du vil så lenge du ikke hiver inn KUN junkfood (noe som du skriver du ikke gjør) og spis når du er sulten. Det er mitt råd
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå