MammaTilLucas Skrevet 22. april 2009 #1 Skrevet 22. april 2009 Tenkte jeg må høre med dere gravide hva dere spiser og hvor mye? Jeg har fått endel kommentarer og påpek om at jeg ikke spiser nok til å være gravid, og lurer litt på om det virkelig er sånn at ungen tar det den trenger uansett? Er forresten i uke 31 Skriver opp hva jeg spiste mandag og i går, så kan jeg kanskje få noen innspill av dere? Mandag: Frokost: 2 brødskiver med leverpostei og 1 glass melk Mellom : 2 epler Middag: 2 poteter med 7 fiskepinner Kvelds: 1 eple Kos 3 kuler med vaniljeis og sjokoladesaus Tirsdag: Frokost: 2 brødskiver med leverpostei og 1 glass melk Middag: 2 pannekaker med bringebær Kveld: 2 stykker med pizza, dvs 2/10 av en grandiosa Kinosnacks: 1/2 brus, 1 new energi og en baconsnack Vil legge til at jeg som regel spiser når jeg blir sulten, går ikke å piner meg til jeg må legge meg, men har blitt veldig flink til å heller spise et par epler når jeg blir litt sjesken og drikker MASSE vann i løpet av dagen
Sigbeth Skrevet 22. april 2009 #2 Skrevet 22. april 2009 Jeg spiser antakelig alt for mye. Går stadig og leter etter noe å knaske på. Hvis jeg var deg ville jeg spist en litt mer ordentlig lunsj. Ellers ser det bra ut, tror nok barnet får det det skal.
Lykke X 4 Skrevet 22. april 2009 #3 Skrevet 22. april 2009 Tja. Hvis du spiser deg passe mett (det er viktig). Det har noe å si hvor stor du er, alder og aktivitetsnivå, og til hvilke tider du spiser, men det trenger du ikke oppgi her. Ut ifra det går det an å beregne om du virkelig får i deg nok mat over en periode, og hva ditt behov er. Det kan være lurt å basere seg på 4 hovedmåltider om dagen (frokost, lunch, middag og kvelds), med et jevnt mellomrom, og ellers passe på å få i seg frukt og grønt. Det gjør i allefall jeg. Kanskje du burde passe på å få til et lite måltid mellom frokost og middag (om du ikke står opp veldig sent om morgenen da ? Det virker som du spiser bra både til frokost og middag iallefall. Og det er supert at du er flink til å drikke vann Det er sånn at barnet tærer på deg, om du ikke spiser godt nok selv. Da er det bra at du spiser både kjøtt, fisk, frukt, grønt og kornvarer, samt meieriprodukter.
MammaTilLucas Skrevet 22. april 2009 Forfatter #4 Skrevet 22. april 2009 Ja, jeg har blitt flink til å spise meg passe mett, det var jeg IKKE før jeg ble gravid, hehe:) Da spiste jeg gjerne til jeg ble mett og mer til! Det virker som om du har litt peiling, og det gjør meg ingenting å legge ut vekt og slikt her, for ingen vet hvem jeg er alikevel! Er 20, veier nå 96 (90 når jeg ble gravid) Jeg har bekkenløsning så det blir ikke mye gåing på meg, desverre. Men jeg har begynt å svømme 2-3 ganger i uka og det er veldig deilig. Så bittelitt mosjon blir det, men ikke i store mengder:)
-flickan- Skrevet 22. april 2009 #5 Skrevet 22. april 2009 Tja, jeg synes ikke du spiser så veldig mye, men sikkert nok til at babyen får i seg det den trenger. Men jeg synes du spiser veldig sjelden, og hadde nok lagt inn et måltid til om dagen som består av mer enn bare frukt.
Lykke X 4 Skrevet 22. april 2009 #6 Skrevet 22. april 2009 Her er en måte å regne ut hva ditt daglige kaloribehov er i forhold til alder, kjønn, aktivitet, vekt, høyde osv. Er et bra utgangspunkt å ha. Husk at du som gravid har et økt behov for en rekke næringsstoffer. http://www.helsenett.no/index.php?option=com_content&task=view&id=3558&Itemid=55 Uansett så er det aller viktigste ved graviditet og kosthold, at man spiser sunt, varert og regelmessig, så langt det lar seg gjøre. Og man skal ikke slanke seg. Her har du en fin oversikt over kosthold og graviditet: http://www.babyverden.no/templates/Article____411.aspx
##Luca## Skrevet 23. april 2009 #7 Skrevet 23. april 2009 Synes nesten det ser ut som en dagbog fra Grethe Roede, jeg:) Nå vet ikke jeg hvor høy du er og hva du veier, men f.eks. mandagen du beskriver, fikk du neppe i deg noe særlig over 1300 kalorier. Da går man ned i vekt... Til sammenlikning gikk jeg ned 11 kg på 10 uker på ca 1200 kalorier pr dag en gang jeg ville slanke meg. Babyen stjeler jo ca 200 kalorier også. Sikkert ingen fare, men var jeg deg-ville jeg prøvd å spise litt ekstra.
Nurkfrid Skrevet 23. april 2009 #8 Skrevet 23. april 2009 Tuller du?? 1300 kalorier på hele dagen. Legg merke til at siste som ble spist var 3 kuler is og sjokoladesaus. Så jeg tror nok fint at HI fikk nok kalorier. Til HI: det har nettopp stått en artikkel (husker ikke om det var her eller på babyverden) om at forskere har funnet ut at selv barn som blir båret fram av anorektikere, tar til seg den næringen de trenger. Så ikke bry deg om at folk har meninger om du spiser nok eller ikke. Når det er sagt: slik jeg har forstått det, er det ingen tvil om at babyen din har det bedre om du spiser sunt og variert. Jeg er slett ingen kostholdsekspert, men syns jo det ser ut som du trenger mer grønt i kosten din. Og fisk... (eller ihvertfall omega-3 eller tran) Og færre tomme kalorier (lettere sagt enn gjort, vet jeg.) Lykke til!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå