Gå til innhold

Må man til lege ved brystbettenelse?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det ene brystet ble veldig ømt i går. Værre i løpet av natten, men bare på undersiden av brystet. Der er det også blitt rødstripete. Nå har jeg fått feber også(38,7). Regner med at dette er brystbettenelse, men har ikke lyst til å gå til lege og få penecelin, da jeg har hørt om flere som da måtte slutte og amme, fordi barnet ikke ville die.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvis du har fått feber og du er ganske så sikker på brystbetennelse ville jeg kontaktet legen.. Bare og ringe ned og høre.. Jeg pleide og stå i dusjen.. Veldig varmt vann og kna på kulene som var vonde.. , gjerne der betennelser setter seg .. Kjenner puppen blir klumpete på en måte..

At noen har opplevd at babyen ikke vil ta puppen under kuren vil ikke si at det samme skjer med deg..

Skrevet

Jeg fikk antydning til slikt et par ganger. 39 i feber og veldig vondt osv.

Jeg pleide å gi det et døgn med intensiv amming på det vonde brystet, varmeflaske på (utrolig deilig) og ro og avslapning.

Det ga seg alltid da for meg. Men hadde det ikke gitt seg innen et døgns tid hadde jeg tatt kontakt med legen.

Skrevet

Jegg til barnet slik at barnets underkjeve er rettet mot den vonde klumpen. Det er supereffektivt på å få den ut. Varme og massasje først.

Det trenger ikke være infeksjon - kan også være inflammasjon og det krever ikke antibiotika.

Skrevet

Gå til lege med en gang!!!!! Dersom det er betennelse finner de fort ut av det. Jeg ventet, og det angrer jeg bittert på i dag... Det ble IKKE bedre, endte med at jeg måtte pumpe og gi melk på flaske. Når det først gikk over ville ikke smurfen ta pupp lengre, hadde gått for lang tid med flaska...

Det gjør også sinnsykt vondt etterhvert, håper virkelig du slipper å oppleve det! Så sjekk hos en lege før det ev. blir sånn...

Hilsen en som har hatt alvorlig betennelse i begge brystene, og ventet alltfor lenge med å gå til lege...

Skrevet

jeg dro til sykehuset der jeg fødte. og jeg sluttet ikke å amme. holdt på i 16mndr å amme. legg ungen til brystet hver 3time og pumpe hver 4time tror jeg det var om natten om ungen ikke er våken

Skrevet

Hei Smeh.

Slike splm må du være forsiktig med å spørre her inne. Ta kontakt med ammehjelpen eller lignende ved slike spm.

Jeg er ammehjelper, og har litt andre råd til deg. Er du her enda?

Jeg kan åpne chatten for deg så kan vi ta det dær om du vil?

Uansett. Det er VIKTIG her at du IKKE masserer i dusjen eller med varmeflaske. Det blir værre av det. Du kan stryke forsiktig fra "roten" av brystet og ut mot brystknoppen, men IKKE masser og gjør det KUN MENS DU AMMER!

Effektiv brystuttømming er essensielt for behandling av brystbetennelse (mastitt), og bør forsøkes alene det første døgnet med symptomer så sant ikke allmenntilstanden er svært redusert. Antibiotika er indisert ved manglende effekt av brystuttømming. Mastitt er hyppig forårsaket av penicillinaseproduserende gule stafylokokker. Førstehåndsvalget blant antibiotika er derfor dikloksacillin/kloksacillin. Det er minimal overgang av dikloksacillin/kloksacillin til morsmelk, og kvinner med mastitt som bruker disse, kan vanligvis fortsette ammingen, også på det affiserte brystet.

Når du ammer så legg barnet til med underkjeven mot det vonde partiet. Hvis du føler deg redusert og har mye feber så ikke nøl med å dra til lege. Skriv da ned hvilekn type antibiotika du skal ha og hvorfor, og ta det med deg til legen. Ikke alle leger er klar over hvilken antibiotika som er best ved brystvetennelse.

Skrevet

Har vært hos lege. Fikk nesespray øg resept på antibiotika. skal begynne med det om jeg ikke er bedre til fredag.

Skrevet

jeg vil også anbefale å ta kosttilskkuddet.. ahh.. husker ikke hva det heter.. men står inne på ammehjelpen på nettet.. men må lete litt for å finne det.. står ikke under selve brystbetennelsetmaet, men hjelper! Det virker forebyggende da.. så vil jo ikke hjelpe akkurat nå, men vil hjelpe forebyggende for evt neste gang... skal prøve å få sjekket opp hva det heter og skrive det inn her snart!!

Jeg trengte penicilin første gangen jeg fikk det... da gav det vonde seg fort og jeg kunne fint amme samtidig! Fikk det et par ganger til, da hjelp det meg med en varm dusj og forsiktig massering mot brystknoppen, i tillegg til masse intens amming! Tømme så mye som mulig! De to siste gangene klarte jeg dermed å "jobbe" det ut av kroppen iløpet av en dag eller to! Etter det begynte jeg med kosttilskuddet og fikk det ikke igjen!

Hører fra meg snart jeg!

Skrevet

Lecitin heter det!!

Det hindrer tett melkeganger... for melken kan levre seg i gangene.. og lecitin får fettet til å binde seg i melken... ikke farlig for verken deg eller barnet å ta.. bare positivt!

Og vil også be deg tenke over hva slags bh du bruker... for meg var det ikke bra å bruke bh med spiler i... de kan presse på melkegangene og hindre melken i å renne...

Lykke til!

Ikke moro med brystbetennelse! JEg har aldri vært så syk noen gang jeg da! Fikk 40 i feber veldig fort! ikke moro med en på to uker i huset...

Skrevet

Akupunktur skal vistnok være effektivt mot brystbetennelse. Kanskje verdt å prøve det først?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...