nr.3påvei er sååå fødeklar:) Skrevet 22. april 2009 #1 Skrevet 22. april 2009 Har en veninne som nettopp har vert på første legekotroll, og vart temmelig skuffet over at hun ikke fikk noe tegn på at alt er i orden, Ikke hjertelyd, og heller ikke sjekket de livmorens størrelse(er ikke det vanlig på første kontroll?). Hun er veldig nervøs og ba om en tidlig ultralyd, men fikk ikke det. Hvordan er det med 3D ultralyd privat? Hvor tidlig er det poeng i dette? Når kan man se evt misdannelser, og når kan man se kjønn?
snuffe Skrevet 22. april 2009 #2 Skrevet 22. april 2009 Man kan godt gå til privat ultralyd når som helst i svangerskapet, men å slå over til 3D er neppe noe stort poeng om hun er tidlig. Jeg var på en ul 14+5, hvor hun vekslet mellom å bruke 3D og 2D - og førstnevnte var da utelukkende for moro skyld. Uke 11-13 er vel det vanligste om man vil se etter avvik, pga at en måling av nakkefoldens tykkelse da kan gi indikasjon på kromosomavvik. Noen gynekologer "ser"/gjetter på kjønn allerede fra uke 12 i noen tilfeller, mens de jeg har vært hos ikke mente dette var noe stort poeng før uke seksten og utover.
Ameli Skrevet 22. april 2009 #3 Skrevet 22. april 2009 Jeg har vært hos privatklinikk og tatt vanlig UL, disse utfører også 3D UL. Der fikk jeg beskjed om at dette var mest hensiktsmessig rundt uke 24-32, for da fikk en se hvordan barnet så ut. Jeg tok i uke 7, og hadde ikke noe behov for å ha 3D bilde av den lille "erta" som banket. Hvor langt er din venninne på vei? Jeg var på 2.nde gangs kontroll på fredag, og det ble heller ikke sjekket ang hjertelyd da, men legen sa at vi kunne prøve neste gang, for da ville jeg være ca 17-18 uker på vei. Jeg er 13 uker i morgen. Det finnes flere privatklinikker som tar UL, uten henvisning fra lege. Det er bare å ringe de, og om man er bekymret eller ikke helt sikker på hvor langt man er på vei, tar de eg i mot. Men dette er ikke gratis, jeg betalte 800,- for min time. Håper dette ga noe svar Ønsker venninnen din lykke til
solstråle - 83 Skrevet 22. april 2009 #4 Skrevet 22. april 2009 Hei Eg var på første kontroll i veke 8. Da sjekket dei verken hjertelyd eller målte livmoren størrelse. dette fordi livmoren fortsatt er under skambeinet på denne tida. Var på 2 kontroll i veke 13. Da fekk eg høyre hjertelyden for første gong. Men ho kunne ikkje love at ho ville finne den, for det var fortsatt tidlig. 3 kontroll var eg i veke 17. da og sjekket dei hejerte og livmoren blei målt for første gang. Så det er hielt normalt å ikkje få bekrefta noko liv på første kontroll. Det er meir eit informasjonsmøte og ein tar ein heil del prøvar for å vere sikker på at alt ser normalt ut.
nr.3påvei er sååå fødeklar:) Skrevet 22. april 2009 Forfatter #5 Skrevet 22. april 2009 Takk for svar. Er jo selv gravid, og syns å huske at underlivsundersøkelse er vanlig på første kontroll. Og da samtidig kjenne på livmoren for å bekrefte at den er forstørret... Det vart ikke gjort denne graviditeten, men de to forrige...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå