Gå til innhold

Kan man kjenne etter modning osv selv??? Skeptisk....

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har ei venninne som mener det, at hun kunne kjenne etter selv.da hun var gravid med alle sine tre. Noen som vet om dette stemmer?? Hva kjenner man etter da, liksom?? Jeg vet jo ikke hvordan det er der inne til vanlig så.... syns det hørtes rart ut men det stemmer kanskje - noen som vet??

Videoannonse
Annonse
Skrevet

hehe:) ser for meg at du da bør være utstyrt med ekstra lange armer, jeg hadde hvertfall aldri rukket opp dit på meg selv! Men om du begynner å bli moden, ville livmorhalsen kjennes myk og etterhvert helt utslettet før du begynner å få åpning. Tror jeg da... Har som sagt aldri kjent etter! Men det hadde jo vært fantastisk om vi kunne kjent sånne ting selv, hadde sluppet å rent dørene ned hos jordmor, jaffal!!!

Skrevet

det var en lang tråd som gikk her på BIM for noen uker siden ang det å sjekke modning selv, med oppskrift på hvordan det hele skal gjøres.

Jordmor Siri som er moderator (eller hva det nå heter) på sidene her gikk etter en stund inn og skrev om dette, ikke direkte frarådet hun det, men minnet om infeksjonsfare osv.

Er jo en risiko for hver gang en putter noe opp der med mindre en må, selv om den er liten, og spesielt om man ikke er kyndig på faget.. Har lest i boken min at en kan skade hinner osv, pluss selvsagt infeksjonsfare, selv når sjekk utføres av jordmor/ lege. Og modning sier jo ikke noe spesifikt om en kommer til å føde snart eller ikke, en kan gå fra umoden til moden på kort tid, eller gå med 3- 4 cm i flere uker...

Skrevet

Jeg mener også å huske at Gro Nylander i boka "På vei" sier noe om dette. Husker ikke ordrett, men jeg forstår det iallefall sånn at å stikke fingrene opp der er noe bare jordmødre/ leger bør gjøre fordi det er ting som kan skades der oppe når man ikke vet hva man skal kjenne etter. Og med tanke på slimhinner og blodårer er det vel tryggest å la være å stikke sine egne fingre oppi der...

Hun mener tilogmed at bryststimulering skal foregå under observasjon av jordmor/ lege første gang for å se hvordan baby og evt rier påvirker hverandre. (dette var litt utenom tema da men...)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...