Anonym bruker Skrevet 22. april 2009 #1 Skrevet 22. april 2009 Jeg har vært sykemeldt 50% i flere måneder pga svangerskapskvalme. Rett før påske bad jeg om å få forsøke meg på 100% jobbing igjen fordi kvalmen var begynt å gi seg. Jeg har ikke jobbet mer enn ei uke før kvalmen kommer tilbake og jeg sliter med hodepine og svimmelhet i tillegg. Legen sykemelder meg 50% igjen. Er det da slik at arbeidsgiver må betale for 16 nye dager før NAV tar kostnadene ved at jeg er sykemeldt eller er det slik at arbeidsgiver slipper arbeidsgiverperioden når det er sykemelding pga svangerskap? Får så dårlig samvittighet overfor arbeidsgiver hvis det er slik at de må betale for 16 dager bare fordi jeg absolutt ville prøve å jobbe fullt selv om legen anbefalte meg å fortsette med 50%...
Ameli Skrevet 22. april 2009 #2 Skrevet 22. april 2009 Jeg mener at arbeidsgiver slipper arbeidsgiveperioden på 16 dager når sykemeldingen er svangerskapsrelatert. Og det siste du uansett skal ha er dårlig samvittighet, du gjør da ikke dette med vilje!! Lykke til, uten dårlig samvittighet og kvalme
Anonym bruker Skrevet 22. april 2009 #3 Skrevet 22. april 2009 Takk for svar! Sliter med dårlig samvittighet fordi jeg har vært sykemeldt så lenge, - hater å ikke klare å gjøre jobben min! Da hjalp det ikke på å tenke på at jeg kanskje hadde forårsaket ekstra utgifter for arbeidsgiver fordi jeg var sta og ville prøve å jobbe fullt selv om legen mente jeg ikke var klar for det. Håper det er som du sier at de slipper arbeidsgiverperioden i alle fall, da blir det litt lettere å ta turen inn for å levere sykemelding igjen...
Anonym bruker Skrevet 22. april 2009 #4 Skrevet 22. april 2009 Arbeidsgiver kan søke om å få fritak fra arbeidsgiverperiode ved svangerskap. De aller fleste arbeidsgivere gjør dette med en gang de får inn en svangerskapsrelatert sykemelding.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå