Gå til innhold

Gåstol til baby, erfaringer og tips?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har en baby på 6mnd å vurderer å kjøpe en gåstol..

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hadde det til førstemann.., ble brukt veldig lite i en kort periode,.. tror egentlig ikke at det blir gåstol denne gangen.. =)

Skrevet

Har ei veninne som er fysioterapaut og hun anbefalte det ikke. Babyen har en tendens til å "gå" på tærne når de sitter i en gåstol og det er ikke å anbefale vistnok.. sikkert litt små hysterisk :P men da slipper jeg å bruke penger på det :)

Skrevet

Vi fikk gåstol til gutten av foreldrene mine, de er ihuga fan av disse, de minste søsterene mine brukte de mye, men her har den vært lite brukt:) Den var veldig kjekk hvis det var noe jeg måtte ordne og gutten var i dårlig humør. Satte ham da i stolen og der var det noen spennende aktivitetsleker som fenga ham den tida jeg trengte. Men ble lite gåing med den. Vi hadde riktignok en som kunne gjøres om til gynge da, ble stort sett brukt slik:) Hadde nok ikke kjøpt selv.

Skrevet

Disse gåstolene er ikke lov å selge i blant annet USA. Det har vært flere rettsaker da barna utvikler spissfot, og de feil gangmønser. Det går på tærne og får ikke hælen med seg. Ergo lærer de å gå feil. Styr unna, du vil ikke påføre barnet ditt skade. Vi er så forsiktig med alt annet, kremer uten parabener, ryggleie, tilsetningsstoffer o.l

Skrevet

Det er flere barneutstyrs forretninger som har sluttet å føre de i Norge, sammen med hoppehuske. Det var noe det første de lærte på fysioterapi studiet når det kom til barn og gåstoler - at det ikke var anbefalt og hvordan en kan behandle skader. De henger og det går spesielt hardt utover nedre del av rygg og hofter. Om en søker på nett finner en mange gode linker om hvorfor desse stolene ikke burde brukes av barn som ikke har motoriske problem, og om de skal brukes er det snakk om så kort tid at en like godt kan kaste pengene ut vinduet.

Problemet i USA og England er større fordi lavere sosiale klasser bruker desse stolene i stor grad (tenk på nanny programmene) og denne formen for skader er utelukkende å finne i en del sosiale skikt. Derfor har nok fokuset vært sterkt der, og nesten fraværende i Norge siden kunnskapen om skadene er godt kjent og salget minimalt.

Skrevet

Vi har en slik stol, vi er veldig fornøyde med den! Har brukt den til begge barna. Selvfølgelig har jeg lest om farene ved slik bruk, men jeg følger anbefalingene og bruker den ikke som barnevakt... :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...