Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har lurt en stund på om mini ligger med rumpa ned, men jordmor har vært så sikker i sin sak når hun mente han lå i hodeleie at jeg var sikker på at det bare var jeg som var hysterisk. Var på UL i dag og jammen hadde jeg ikke rett - seteleie. Er 37+1 i dag og han lå med rumpa godt ned i bekkenet, magen er sunket betraktelig den siste tiden og jeg har masse kynnere, han kunne selvfølgelig snu seg, men sjangsen var mindre siden han lå så langt ned i bekkenet.

Er det noen som har født i seteleie på KK som kan gi meg noen oppmuntrende ord? Jeg hadde sett for meg en grei og revnefri 4. fødsel (har ikke sydd med nr 2 og 3), der det eneste jeg ville be om var lokalbedøvelse før hodet kom ut, han skulle bli født på storken og enten på kne eller kanskje vann om det var et alternativ. Nå ser jeg bare svart på alt for det kan vel ikke bli sånn ved en setefødsel. Så hvordan er det egentlig? Er eneste alternativet epi dural og fødestol? Masse folk ut og inn? Er det noen av dere som har hatt setefødsel uten bruk av epidural? Finnes det alternative fødestillinger ved setefødsel??

Uff.. har bare lyst å grine her jeg sitter, kanskje jeg bare skal gå gravid for evig:(

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Her viste det seg også i forrige uke (uke 38) at det var seteleie. Innstilte meg på setefødsel da baby ble estimert til å ikke være så stor på ultralyd. De sa jeg burde/måtte ha epidural under fødsel i så fall, og at det ville være flere folk i rommet på slutten av fødselen for sikkerhets skyld. En fødselslege må ta imot barnet pga spesiell vriteknikk for å få ut hode og skuldre raskt tilslutt. Har prøvd å vende etterpå men uten hell da baby hadde festet seg.

Men bekkenet viste seg å være for lite for setefødsel så her må jeg belage meg på keisersnitt. Jeg hadde ikke noe valg dessverre.

Håper du får føde i sete da :)

Skrevet

Hvor stor var babyen din estimert til å være ved fødsel før det ble bestemt keisersnitt? Min var estimert til 3400 g i dag og det er tre uker igjen. Har født to gutter før på 4200 så det kan jo se ut til at denne blir noe sånt også. Lurer på om det er mulig å få det satt i gang tidligere ved setefødsel sånn at babyen ikke blir så stor? Noen som vet?

Hørtes ikke ut som keisersnitt var tema i det hele tatt for min del. Fikk beskjed om at de ville vurdere størrelsen når jeg kom inn i fødsel, men at siden jeg hadde født store barn før så var ikke seteleie noe problem. Føler meg litt overlatt til meg selv og mine egne tanker siden jeg ikke skal til jordmor igjen før etter termin. Lurte på å ringe haukeland i morgen, men vet ikke om de lar meg komme inn til en samtale eller om det må gå gjennom lege/jordmor.

Lykke til med keisersnittet når du kommer så langt:)

Skrevet

hmm...

jeg venter også min tredje, og de to andre har vert 4240g og 4090g (født vaginalt begge 3 dager før termin)

min ble målt til å være 3 kg i går, da i uke 34+2, er også redd for at de skal si pyttsann, du har jo født store barn før så...

men, jeg var ikke der pga seteleie, men pga lite liv, de tok rutinemessig ul, og oppdaget da at han lå i seteleie. Så er ikke gjort noe videre mtp ny time osv på haukeland for meg. Legen bare sa at om babyen fremdeles lå i sete i uke 37 måtte jeg komme tilbake så skulle vi snakke om fødselen..

derfor ringte jeg til voss idag jeg, for å høre hvordan de ordner dette med sete leie. der frløser de sete babyer utelukkende ved keisersnitt ble jeg fortalt, vaginale sete fødsler sendes til haukeland..

jeg liker ikke tanken på å overlate noe sete fødsel ansvar til haukeland, da jeg føler svært sterkt at de kommer til å overstyre meg samme f. Så ville høre litt med voss FØRST jeg da, før jeg snakker med haukeland.

Jordmoren jeg snakket med på telefon fra føden i voss, sa jeg skulle komme opp der til samtale med gynekolog i uke 36, måtte få legen min til å henvise meg. Så ringer legen min i morgen for å få han til å kontakte voss i løpet av uken, så jeg kan komme opp der i neste uke, evt begynnelsen av uken etter det igjen...

liker ikke tanken på å føde en så stor baby i setefødsel, samme om jeg har født 4 kgs babyer før. Babyen i magen kommer til å bli den største babyen min, han ligger an til å bli opp mot en halv kg større enn forige baby, så det er ingen automatikk i at det skal gå "greit" å føde denne i sete mener jeg da..

Skrevet

Min første lå i sete, og jeg fikk da beskjed på KK at hvis barnet var over 4 kg så ble det keisersnitt.

De estimerte barnet til over 4 kg og jeg fikk planlagt keisersnitt to dager etter.

Trodde det var en regel jeg...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...