Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei. Lurte på om noen kanskje kan hjelpe meg med svar på noen spørsmål. Jeg har bestemt meg for å dra til Maigaard for inseminasjon med anonym donor.

Her er spørsmålene:

1. MÅ man være vaksinert for røde hunder hvis man ikke har hatt det?

2. Må leger, jordmødre osv i Norge vite om at man bruker donor? Kan man f.eks. be om at det står "far ukjent" når barnet er født?

3. Hvis man går til GU privat her for å se om eggposen osv er klare, havner de papirene automatisk i en mappe om deg som fastlegen får vite?

4. Hvilke sykdommer må man teste seg for?

5. Har noen en gynekolog å anbefale i oslo-området som ikke er dømmende?

Jeg virker kanskje litt paranoid her, men det er en del mennesker (inkl fastlegen) som jeg ikke vil at skal vite om bruk av donor. Derfor alle spørsmålene :)

På forhånd takk :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

1. Ikke sikker, men tror det.

2. Du kan si akkurat hva du vil til helsepersonell her. Men jeg har vanskelig for å forstå at det skal være verre å ha brukt donor enn å faktisk ikke vite hvem far er.

3. Om du henvises av fastlegen vil det vanligvis bli sendt en liten epikrise dit. Du kan antagelig be om at dette ikke skjer. Går du privat skjer det ikke.

4. HIV og hepatitt B + C tror jeg er standard hos alle klinikkene, utover det varierer det nok litt - er ikke kjent med Maigaard spesifikt.

6. Åsle-Marit Ullern, Femina Spesialistklinikk; Carsten Trolle, Majorstuaklinikken; Kristin Lyng, Aleris; Anne Stensløkken, Balderklinikken... ingen av gynekologene jeg har vært til har vært det minste negative. Dr Ullern har offentlig avtale, resten er helprivate (altså at du betaler alt selv).

Du er sikker på at det ikke ville være en god ide å bytte fastlege? Jeg har hatt stor nytte av samarbeid med min i hvert fall, og hun er forsåvidt både konservativ og småreligiøs.

Skrevet

Du må også testes for gonore og chlamydia.

Og du må sjekkes for rubella virus (røde hunder).

Det forlangte de på Stork ihvertfall.

Lykke til!

Skrevet

Nordica forlangte ikke chlamydia/gonore-prøve, og jeg husker ikke helt om Vitanova gjorde det. Sikkert enklest å bare høre med den spesifikke klinikken du skal bruke hvilke tester de ønsker.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...