Gå til innhold

Hvilken grøttype er det best å starte med?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Husker ikke - var det ris eller mais? Eller noe annet?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er vel risgrøt eller maisgrøt som anbefales. Spesielt hvis man begynner før 6 mnd. Vi begynte med ris, og så litt mais, og nå skifter vi på. Greit å gi litt sviskemos eller sviskesaft i tillegg for å sørge for at småttisen ikke blir obstipert.

Skrevet

Vi ga maisgrøt

Skrevet

Vi gir også tynn maisgrøt. Bruker vel opp denne, så prøver vi ris.

Vi bruker maisgrøten som skal blandes med mme. Risgrøten jeg så, skulle blandes med vann.

Jeg følte dette ble naturlig for da ble ikke overgangen mme - grøt så stor.. uten at det er riktig eller galt å gjøre noe annet.

Skrevet

vi ble anbefalt hirse, men har ikke begynnt ennå så...

Risgrøt sa hun at kunne gjøre magen litt hard.

Skrevet

Ris eller mais fordi den er glutenfri, spesielt hvis man begynner før 6 måneder. Bør få forsiktig tilvenning av gluten litt senere, så vidt jeg har forstått.

Selv begynner også jeg med maisgrøt fordi den blandes med morsmelkerstatningen, og blir noe kjent.

Blir de harde i magen av grøten skal sviskemos være bra.

Skrevet

Nye anbefalinger sier at man bør starte med f.eks havre med hvete og ris(Nestlè), nettopp fordi den inneholder små mengder gluten... Forsiktig introduksjon av gluten i den første grøten anbefales bl.a. fordi det kan hindre utvikling av cøliaki senere i livet(les foreldre og barn nr 2 2009).

Skrevet

Vi gav havre med hvete og ris til snupps 5 mnd idag, og hun havna på legevakta. Hun tålte ikke den gitt. Hovna opp i øyne og på ørene, ble rødflammete og det surkla i brystkassa hennes. Var ganske så redd, men hun fikk no adrenalin greier på legevakta og det hjalp veldig. Så jeg skal IKKE gi henne det mer hvertfall.

Vi starta med maisgrøt og skal teste risgrøt litt seinere.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...