Gå til innhold

Hvor lite bevegelse kan man til late seg en dag?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Klare og provosere frem et par spar i sta.. men ellers er hun helt rolig der inne. noe hun vanligvis aldri er..

Noen som vet

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det lurer jeg på også. Tassen her varierer jo veldig i aktivitetsnivå fra dag til dag. Ser ut til at han har en "rutine" på at dersom han er veldig aktiv en dag, så kan han være veldig rolig de neste dagene. Dette ser faktisk ut til å være et "mønster" i aktivitetsnivået hans.

Men jeg merker jo små dult og at han beveger seg der inne. SÅ lenge jeg gjør det prøver jeg å ikke bekymre meg. Men dersom han er helt rolig over lengre tid blir man jo litt bekymret da. Ofte er han rolig mens jeg er på jobb og desto mer aktiv på ettermiddag.

Har du merket noe "mønster" i aktivitetsnivået til jenta i magen din da? Eller er det bare nå hun er veldig rolig?

Skrevet

hun er vanligvis er monster der inne... hihi=) hun sparker og slår dulter og ordner så og si hele dagen.

I dag kjente jeg hu ikke før kl 4 og kjempe rolig i forhold til hva hun pleier.

er det normalt nå i uke 33?

Skrevet

Jeg ville tatt en telefon til føden og fortalt det jeg...

Her sier de at det er viktig at man ringer når man kjenner mindre liv.

Så ville helt klart tatt den telf'en i kveld...bedre en gang for mye enn en gang for lite.

Jeg har ringt en gang og de ville da ha meg ned for å sjekke.

Greit å ta den telefonen også fordi da slipper man å bekymre seg sånn.

Skrevet

Hei!

Jeg opplevde noe av det samme, etter en lang periode med mye aktivitet har det blitt mye roligere. Dette skjedde rundt uke 32.. Var på kontroll hos jordmor, og hun forsikret meg om at alt var i orden! Ettersom fosteret vokser og tar mer plass vil veldig ofte bevegelsesmønsteret endre seg, og man kjenner ikke like kraftige spark lenger, ofte mer bevegelse bare.. Dette er nok veldig individuelt, men vanlig at man kjenner mindre utover altså! JM sa at så lenge jeg kjenner liv hver dag skal jeg ikke bekymre meg:) Men hvis du er bekymret er det jo bedre å ta en telefon for mye enn en for lite!

Lykke til!

Skrevet

Jeg har hatt det slik siden i går. jeg våknet i går tidlig av at han romstrerte noe forferdelig, jeg stod opp. Utover ettermiddagen begynte jeg å tenke over at det hadde vært helt stille siden den romstreringen, hadde vært hjemme hele dagen, til og med ligget mye på sofaen og slappet av, da bruker jeg alltid å kjenne han. Men jeg kjente ingenting..av og til kom noen små hikk. Jeg la meg, kjente han snudde litt på seg, men aktivitetsnivået var myye mindre enn normalt. tenkte jeg kunne vente med å ringe til dagen i dag. jeg bruker som regel å våkne av lillegutten om morgenen, men i dag tidlig kjente jeg ingenting...ble veeldig bekymret. Spiste frokost, tok en kald is for å se om han reagerte..kjente noen små hikk...Så jeg tok frem telefonene og skulle til å ringe sykehuset...da begynte han!heldigvis!!!en lettelse...I dag har gitt lyd fra seg flere ganger...men merker at bevegelsene er litt forandra, kan være pga plassen...er i uke 29 nå...Men kjenner bekymringene kommer veldig raskt ja!

Skrevet

Jeg har også fra rundt uke 30 merket endringer i bevegelsene til lillegutt. Fra å være romstering og kraftige spark ble det mer glidende bevegelser og rolige perioder. Men jeg så etterhvert ett mønster i det. Etter et par aktive dager kom en til to rolige dager, så ett par aktive igjen osv. Jordmor sa det var helt normalt, så lenge man så at det var et mønster. Hvis det plutselig ble endringer i mønsteret var det greit å få sjekket det opp. De får det jo trangere og trangere der inne.

Nå er jeg 39+2, og jeg kjenner liv flere ganger om dagen hver dag, men noen dager mindre enn andre.

Ta en telefon hvis du er bekymret :)

Skrevet

Jordmoren min sier at man bør kjenne minst 10 spark hver dag... Hvis man synes det er lite aktivitet kan man drikke et glass kaldt vann og legge seg ned, det skal visst irritere babyen litt og dermed stimulere til aktivitet.

Jeg synes lillegutt var litt rolig her for en ukes tid siden og en liten periode før det, men nå har det kommet seg igjen. Er 37 fullgåtte uker om to dager.

Skrevet

Jeg har store problemer med å finne noe mønster i det hele tatt jeg på krabaten inni min mage. Men kjenner meg igjen i at det kan være ekstremt en dag og rolig i et par dager etterpå.

På sykehuset her er det første de gjør - når gravide kommer inn for sjekk i forbindelse med endring i bevegelsesmønster - å gi den gravide et glass appelsinjuice. Det har funket flere ganger for meg når jeg har begynt å lure på hvorfor det er så stille inni der! Verd å forsøke iallefall. Ellers er iskaldt vann som ei anna her skriver også noe jeg har hørt kan fungere.

Når det gjelder telling av antall spark sier både legen og jordmora mi at det har man gått mer og mer bort fra. Nå er det endringer i mønsteret som gjelder (for de av dere som har et klart mønster da...).

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...