Gå til innhold

Når begynte dere å søke om div? Engangs osv..

Anbefalte innlegg

Skrevet

Når sendte/skal sende i veien ulike søknader?

Er 24+2 (titter innom fra 2.trim) og tenkte å søke om engangsstønaden om en mnds tid. Slik at det blir i orden osv. Men hvor lang tid tar det fra vi søker til vi får penger, ca?

Er student, og vi skal ta gradert uttak. Min kjære skal være hjemme 1-2 dager i uken, mens jeg er på skolen. Og den søknaden kan jeg vel sende i veien i sommer? En god stund før skolen begynner på igjen?

...andre søknader?

Må vel søke/ordne noe med nav og? Med det graderte uttaket til sambo. Han tar 1-2 dager perm etter "mors seks uker". Når skal vi søke om dette? Og finnes disse søknadene på nett eller hos nav?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er like lurt å begynne søknadsprosessen ganske snart, ja. Vet at her i Bergen er det for eksempel beregnet 3 mnd behandlingstid på søknadene om fødselspenger...

Ellers er det egne skjema på NAV sine sider som må fylles ut for far hvis han skal ta permisjonen gradert. Disse må også godkjennes av hans arbeidsgiver. Skjemaet heter NAV 14-16.05. Ellers så må dere fylle ut skjema 14-15.05.

Husk at det er ikke en rettighet å ta hele permisjonen gradert, det er opp til arbeidsgiver om det går i orden, dvs om arbeidet kan tilrettelegges slik at det er mulig. Vi brant oss nemlig litt på det, hadde planlagt det mye slik som dere, men det ville ikke arbeidsgiveren til mannen min. Så jeg må ta meg et halvt års pause i studiene for å være hjemme på fulltid, og så tar far resten etter nyttår.

Skrevet

Jeg søkte om svangerskapspenger fra NAV i uke 26. Da er første mulighet, for de vil ha attest fra jordmor eller lege om at du er gravid i minimum uke 26.. Arbeidsgiver vet jeg har krav på å vite at du skal gå i permisjon 3 mnd før.. Jeg søkte om dette 2 mnd før, hadde helt glemt det, for man går jo ut i permisjon 3 uker før termin, så er jo en stund før.. Huff.. Men som student har man jo ikke det problemet :)

Skrevet

Jeg snakket med Nav i dag og har termin 11 Juli, de sa det begynner å haste med søknaden min. Skal til arb. giver i morgen for å få fyllt ut skjemaet fra de. Det er bare å kaste seg i papirmølla tidlig.

Skrevet

Oi! Jg har trmin 15.mai, og har helt glemt dette. Jammen bra at noen "passer på".

Må vel hive meg rundt og få sendt inn noen papirer da. Vil d si at jg kan miste utbetalinger de 3 første mnd, hvis d tar så lang tid å behandle en søknad? Eller får jeg etterbetalt?

Skrevet

Jeg sendte søknad i uke 27. Forstår det slik at man må ha bekreftelse på termin fra etter 26 uke, så etter det er det bare å søke i vei.

Du finner søknadsskjema både på NAV og på NAVs nettsider.

Skrevet

Shabby:

Det er ikke overalt du må vente i 3 mnd. Jeg må vente ca 2 uker,så det kommer helt ann på hvor du er i landet :)

Du får også etterbetalt pengene om det ikke er klart i tide :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...