Gå til innhold

IVF og Prednisolon

Anbefalte innlegg

Skrevet

Dere som har tatt/ skal ta dette under forsøk, har dere fått det rekvirert fra fastlege el lege ved IVF-avd?

Ringte IVF-spl på Riksen i dag og spurte om Prednisolon. Fikk til svar at dette ikke var noe hun hadde hørt om i forbindelse med IVF, og at jeg evt kunne ta kontakt med fastlegen min pga at de hadde så fullt opp om dagen at det var vanskelig å få time hos lege hos dem nå.

Noen andre som har fått rekvirert Prednisolon fra Riksen i forbindelse med forsøk??

Takknemlig for svar :-)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Er vel i utgangspunktet ivf klinikken som gir dette i forbindelse ved ivf, tror ikke det er så mange fastleger som gir dette til ivf pasienter for dem vet for lite om det og mener det er klinikken som bør skrive det ut. Men er sikkert noen som får det av fastlegen sin, men tror som sagt ikke at de fleste fastleger gjør det!

Har dessuten inntrykk av at det er stort sett i det private du får prednisolon, mange på de offentlige klinikkene mener at dette ikke har noe for seg, og at det ikke har et dokumentert studie på at det har effekt så da ser de ingen grunn til å gi det til sine pasienter.

Jeg går i det private og får det der, skal ta det frem til evt test, men egentlig sa han at hos dem som ikke har så mye "problemer" så lar han dem bare gå på i sprøyteperioden, men hos meg som har så mye endo ++ så ønsker han å la meg gå litt lengere og fram til test. Etter boken kan jo prednisolon være fare for fosteret, og var jo en liten økt prosent fare for missdannelser. Men som han sa til meg så var jo alternativet ingen barn eller tørre å gi det en sjangse og ta den risikoen på eget ansvar. Er ingen studie på dette heller for det er vist ikke lov å forske på dette i forbindelse med det som jeg forstod han!

Så skjønner egentlig godt at ikke alle legene er like happy for å dele ut dette preparatet, men jeg velger nu å ta sjangsen i og med at det kan virke som det blir vanskelig å få det til uten;)

Ønsker deg lykke til!!

Skrevet

Takk for utfyllende svar:-)

Tenkte også det i utgangspunktet var IVF-klinikkene som ga dette ifb med IVF. Har planlagt å ha siste ordinære forsøk i det offentlige i juni, så hadde lyst til å prøve med Prednisolon da. Men spørs om jeg må vente til vi evt må ha private forsøk da, hvis dette er noe de har mest erfaring med.

Har også lest at Prednisolon kan være skadelig for fosteret, men tenker også som deg at hvis det er det som skal til for å bli gravid, så tar jeg sjansen på at det går bra..

Lykke til til deg også:-)

Skrevet

jeg har også fått prednisolon (pga autoimmun sykdom), men er skeptisk til det pga at steroider/kortison generelt ikke er noe bra for kroppen.

men samtidig, er det det som skal til, er jeg villig til å gi det en sjanse. har kun tatt det samtidig m sprøytene og sluttet v innsett. men vil høre denne gangen om jeg bør fortsette en stund til (mistet i uke 5/6 v forrige forsøk).

Jeg vet at det er veldig vanlig i bl.a usa i forbindelse m prøverør. Så de private ligger kanskje litt forran sykehusene, og er villige til å ta større sjanser.

Jeg tror generelt ikke det er gunstig for fosteret m kortison - men det er jo et poeng hvis det kan skille mellom en positiv el negativ graviditetstest....

Og for leddgiktspasienter for eksempel, så er kortison den medisinen som de sier man kan bruke når man er gravid (og de bruker det jo gjennom hele svangerskapet da). den vanligste medisinen er nemlig små doser cellegift, som jo ikke er særlig gunstig...

Skrevet

Hei igjen!

Er jo lov å prøve seg da, du kan jo lufte det litt for dem å høre hva dem evt mener om det! Du har jo ingenting å tape på det. Dersom du mener du har grunner for det så er det jo i allefall lov å ta det opp med dem;)

Er sant som nevnt her at leddgikt pasienter bruker også denne medisinen under graviditet og som regelt går jo det bra og dem bruker jo mye større doser enn det vi evt vil bruke;)

Vet at dette ikke er så bra for kroppen, men som sagt tar jeg sjangsen for jeg har så mye betennelses tilstander i kroppen og da tror jeg kroppen min vil støte ut et embryo.

Dersom du tar det opp med dem er jeg spendt på hva dem sier så hører gjerne fra deg igjen da:)

klem!

Skrevet

Hei.

Jeg har også fått Prednisolon som jeg skal ta mens jeg tar spøytene, frem til uthenting av egg.

Kjenner ikke til dette, men hvorfor skal man egentlig ta dette?? Ble mye informasjon hos Hausken igår, og han nevnte sikkert noe om det;-)

Tar man det pga av overstimulering, mener han nevnte noe om det, og noe ang bi-nyrene.

hanmon

Skrevet

Man bruker ofte prednisolon dersom man feks har overaktivt imunforsvar eller feks som meg som har mye endometriose og har da mye betennelses tilstander i kroppen, prednisolon er betennelses dempende og dem har vel en teori om at dersom man har slike tilstander i kroppen så kan man støte ut evt egg(embryoe) som settes inn for kroppen har nokk med å jobbe med det som er der av sykdoms tilstander. Når man går på prednisolon så demper man disse tilstandene sånn at kroppen ikke skal støte ut embryoet;)

Om du ble noe klokere?? Har ikke noe å gjøre med overstimulering å gjøre tror jeg ganske sikkert!!

Da er det mere de dosene man går på at dem ikke skal bli satt for høyt og i tilegg kan man få blodfortynnende for å minske faren for det som feks klexane;)

Skrevet

jeg har også fått prednisolon (pga autoimmun sykdom), men er skeptisk til det pga at steroider/kortison generelt ikke er noe bra for kroppen.

men samtidig, er det det som skal til, er jeg villig til å gi det en sjanse. har kun tatt det samtidig m sprøytene og sluttet v innsett. men vil høre denne gangen om jeg bør fortsette en stund til (mistet i uke 5/6 v forrige forsøk).

Jeg vet at det er veldig vanlig i bl.a usa i forbindelse m prøverør. Så de private ligger kanskje litt forran sykehusene, og er villige til å ta større sjanser.

Jeg tror generelt ikke det er gunstig for fosteret m kortison - men det er jo et poeng hvis det kan skille mellom en positiv el negativ graviditetstest....

Og for leddgiktspasienter for eksempel, så er kortison den medisinen som de sier man kan bruke når man er gravid (og de bruker det jo gjennom hele svangerskapet da). den vanligste medisinen er nemlig små doser cellegift, som jo ikke er særlig gunstig...

b77h

[svar på dette innlegget]

Sv: IVF og Prednisolon 01:03 23.04.2009

Hei igjen!

Er jo lov å prøve seg da, du kan jo lufte det litt for dem å høre hva dem evt mener om det! Du har jo ingenting å tape på det. Dersom du mener du har grunner for det så er det jo i allefall lov å ta det opp med dem;)

Er sant som nevnt her at leddgikt pasienter bruker også denne medisinen under graviditet og som regelt går jo det bra og dem bruker jo mye større doser enn det vi evt vil bruke;)

Vet at dette ikke er så bra for kroppen, men som sagt tar jeg sjangsen for jeg har så mye betennelses tilstander i kroppen og da tror jeg kroppen min vil støte ut et embryo.

Dersom du tar det opp med dem er jeg spendt på hva dem sier så hører gjerne fra deg igjen da:)

klem!

Alid@

[svar på dette innlegget]

Sv: IVF og Prednisolon NYTT 11:43 24.04.2009

Hei.

Jeg har også fått Prednisolon som jeg skal ta mens jeg tar spøytene, frem til uthenting av egg.

Kjenner ikke til dette, men hvorfor skal man egentlig ta dette?? Ble mye informasjon hos Hausken igår, og han nevnte sikkert noe om det;-)

Tar man det pga av overstimulering, mener han nevnte noe om det, og noe ang bi-nyrene.

Hei igjen:-)

Grunnen til at jeg kunne tenke meg å prøve dette er at jeg har en autoimmun sykdom og et overaktivt immunforsvar. Vet jo at det kan være skadelig for fosteret, men tenker at jeg evt ville fått små doser i en kort periode og at det da kanskje ikke har så mye å si i forhold til evt skader på fosteret allikevel... Har hatt 3 innsettinger så langt, hver gang med bra eggkvalitet, fine slimhinner og i det hele tatt fått beskjed om at alt ser veldig bra ut. Så nå kunne jeg tenkt meg å prøve noe nytt i håp om at det er det som skal til for å lykkes.

Har prøvd å ringe Riksen flere ganger nå ang dette med Prednisolon, men virker ikke som om det er noe de driver med der. Nevnte det for legen forrige gang jeg var der + snakket med flere av sykepleierne, men altså ingen som har hørt om dette. Men regner ikke med at fastlegen kan så mye om dette heller, så spørs om han vil skrive ut dette til meg ifb med neste forsøk. Tenker vel også at det er en av legene på Riksen som bør gjøre det siden det er der jeg får behandlingen. Men så er det visst så stor pågang der om dagen så var vanskelig å få time med lege før jeg skal igang med forsøket, så spørs om jeg får det til denne gangen.. Men skal prøve å ringe en gang til og se hva de sier da. Gjelder å ikke gi seg med det første;) he he.

Skrevet

Hei igjen:-)

Grunnen til at jeg kunne tenke meg å prøve dette er at jeg har en autoimmun sykdom og et overaktivt immunforsvar. Vet jo at det kan være skadelig for fosteret, men tenker at jeg evt ville fått små doser i en kort periode og at det da kanskje ikke har så mye å si i forhold til evt skader på fosteret allikevel... Har hatt 3 innsettinger så langt, hver gang med bra eggkvalitet, fine slimhinner og i det hele tatt fått beskjed om at alt ser veldig bra ut. Så nå kunne jeg tenkt meg å prøve noe nytt i håp om at det er det som skal til for å lykkes.

Har prøvd å ringe Riksen flere ganger nå ang dette med Prednisolon, men virker ikke som om det er noe de driver med der. Nevnte det for legen forrige gang jeg var der + snakket med flere av sykepleierne, men altså ingen som har hørt om dette. Men regner ikke med at fastlegen kan så mye om dette heller, så spørs om han vil skrive ut dette til meg ifb med neste forsøk. Tenker vel også at det er en av legene på Riksen som bør gjøre det siden det er der jeg får behandlingen. Men så er det visst så stor pågang der om dagen så var vanskelig å få time med lege før jeg skal igang med forsøket, så spørs om jeg får det til denne gangen.. Men skal prøve å ringe en gang til og se hva de sier da. Gjelder å ikke gi seg med det første;) he he.

Skrevet

Oi oi oi! her ble det mye surr ser jeg;)

Skrevet

Ojsann ja her var det blitt litt rot;)

Mener nå at du er en kandidat for å kunne få prøve prednisolon da, men har hørt at dem er veldig strikse på det på riksen, at andre har hørt om det og fått beskjed om at det ikke er aktuelt.

Mener å ha lest et innlegg her nå nettopp der noen hadde spurt dem og dem hadde svart at dette var bare for spesielle pasient grupper.

Men kanskje dem mener at du faller inn under denne gruppen så synes du bare skal spørre dem uansett;)

Du har som sagt ingenting å tape på det, det verste som kan skje er at du får et nei;)

Ønker deg fortsatt god helg!!!

Skrevet

Tenker også at jeg burde være en kandidat for å få Prednisolon, så kommer til å spørre om det igjen ja! Tenkte å høre med IVF-sykelpleier om de kan snakke med legen og høre om jeg kan få Prednisolon, og at de evt kan ringe meg tilbake. Da slipper jeg jo å sette opp time for å snakke med lege om det også = mindre pes:) Hvis jeg har forstått det riktig så begynner man vel på Prednisolon samtidig som man begynner med sprøyter (skal uansett ha kort regime neste gang), så må evt få resept på det samtidig som jeg får tilsendt resept på de andre medisinene.

Ser fram til å komme i gang igjen nå!

Skrevet

Høres ut som en god ide;)

Ja man begynner med det når man starter på sprøytene, og noen fortsetter med det til en evt test, mens andre bare tar det fra sprøytestart til innsett;)

Lykke til når dere starter med behandlingen igjen!!

Skrevet

Jeg har også en autoimun sykdom, men er inne i en sykdomsfri periode. Er det når sykdommen blomstrer det kan være lurt å gå på prednisolon, eller er det i rolige perioder?

Jeg spurte om medisin pga sykdommen min da jeg ringte inn siste mens, men fikk til svar at de pleide ikke gi medisin mot autoimune sykdommer på St.Olavs -bare registrere at pasienten hadde det.

Skrevet

det er nok når sykdommen blomster og immunforsvaret er alt for aktivt, at man trenger medisiner for å dempe immunforsvaret.

Synd at legene på sykehuset ikke er obs på hvor viktig dette er. har man skikkelig aggresivt immunforsvar vil det behandle et embryo som om det var kreftceller... ingen god velkomstkomite med andre ord.

For friske folk så er man avhengig av at immunforsvaret roer seg, for å få en vellykket graviditet. For oss m autoimmune sykdommer og sinte immunforsvarsceller som angriper vår egen kropp, så blir det hele ekstra vanskelig.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...