Anonym bruker Skrevet 21. april 2009 #1 Skrevet 21. april 2009 Nå har stefaren og stemoren til Christoffer fått en nyttårsbaby. Jeg stiller meg undrende til at barneverne kan gamble med at dette barnet kan få det godt hos sin biofamilie. Jeg syntes stefaren kun skulle hatt omsorg under tilsyn fra andre en mor. Dette er først og fremst en tragedie, men vi kan da ikke sitte stille og vente på en til? http://www.aftenposten.no/amagasinet/article3035648.ece
Gjest -<<- Skrevet 21. april 2009 #2 Skrevet 21. april 2009 Det er ikke barnevernet som avgjør om foreldre skal fratas omsorgen for sine barn. Og verken barnevern eller fylkesnemnd har noen særlig hjemmel for å gripe inn i en familie med mindre det dokumenteres at barnet utsettes for omsorgssvikt. Det spesifikke barnet, ikke dets stesøsken.
Miss Misantrop Skrevet 21. april 2009 #3 Skrevet 21. april 2009 Kjære Gud. Mannen er dømt for å mishandle sin stesønn til døde. Hvis den dommen blir rettskraftig kan jeg ikke forstå at han noen gang kan få omsorg for et barn igjen. Man kan bli fradømt retten til å ha dyr, hvorfor skulle ikke det samme gjelde et uskyldig lite barn? Og mamman.... hvor har hun vært???
Gjest -<<- Skrevet 21. april 2009 #4 Skrevet 21. april 2009 "§ 4-12. Vedtak om å overta omsorgen for et barn. Vedtak om å overta omsorgen for et barn kan treffes a) dersom det er alvorlige mangler ved den daglige omsorg som barnet får, eller alvorlige mangler i forhold til den personlige kontakt og trygghet som det trenger etter sin alder og utvikling, dersom foreldrene ikke sørger for at et sykt, funksjonshemmet eller spesielt hjelpetrengende barn får dekket sitt særlige behov for behandling og opplæring, c) dersom barnet blir mishandlet eller utsatt for andre alvorlige overgrep i hjemmet, eller d) dersom det er overveiende sannsynlig at barnets helse eller utvikling kan bli alvorlig skadd fordi foreldrene er ute av stand til å ta tilstrekkelig ansvar for barnet Et vedtak etter første ledd kan bare treffes når det er nødvendig ut fra den situasjon barnet befinner seg i. Et slikt vedtak kan derfor ikke treffes dersom det kan skapes tilfredsstillende forhold for barnet ved hjelpetiltak etter § 4-4 eller ved tiltak etter § 4-10 eller § 4-11. " Det er som sagt ingen automatikk i at inkompetanse i forhold til ett barn vil gi det i forhold til et annet. Man kan håpe på at en dom kvalifiserer til at det er "overveiende sannsynlig at barnets helse eller utvikling kan bli skadd," men garantert er det langt i fra. Det vil ikke være første gang noen i barnevernet river seg i håret over mangelen på hjemmel til å automatisk ta over omsorgen ved fødsel når junkiemamma som i tur og orden har mistet omsorgen for de fem forrige ungene nå føder sin sjette ...
Anonym bruker Skrevet 21. april 2009 #5 Skrevet 21. april 2009 Selvfølgelig er man ukompitent til å ta vare på et barn når man har slått i hjel ett annet barn. Jeg har lest om folk her som mener man bør være underlagt barneverne fordi en av foreldrene har lekt med narkotika i sin barndom, dette er mye værre. Nei, ta fra dem barnet nå- før de dreper igjen.
Miss Misantrop Skrevet 21. april 2009 #6 Skrevet 21. april 2009 Da får vi håpe at naboer, familie, skole, barnehage nå passer GODT på. Slik at barnevernet får melding straks det melder seg symptomer for omsorgssvikt eller mishandling.
Anonym bruker Skrevet 21. april 2009 #7 Skrevet 21. april 2009 Nå har jeg tenkt på deg i hele dag, Christoffer. Kanskje vekket du noe inni meg fordi du er navnbroren til gutten min, kanskje var rørte du litt ekstra i hjerte mitt fordi du er like lyslugget som han, men aller mest tenker jeg på deg fordi du var så liten og så alene mot de voksne. Jeg er sikker på at mamman din var veldig glad i deg. Kanskje var hun redd for å bli alene igjen. Vi voksne kan også bli redde skjønner du, på akkurat samme måte som barn. Kanskje var hun deprimert og uten mulighet til å forstå hva som skjedde med deg. Jeg skal i alle fall love deg en ting, Christoffer, jeg skal sørge for at mange mennesker hører om saken din sånn at voksne kan passe på halvbroren eller halvsøstern din slik at det ikke skjer med han eller hun. Vi voksne som er rundt han eller hun vet hva vi skal se etter nå, din død skal ikke være for gjeves. Min dypeste medfølelse går til din far og dine besteforeldre som elsket deg overmåte høyt.
Anonym bruker Skrevet 21. april 2009 #9 Skrevet 21. april 2009 Ble helt kvalm av å lese artikkelen. Fy Faan og nå får de en ny en, helt utrolig.
Anonym bruker Skrevet 21. april 2009 #10 Skrevet 21. april 2009 Jeg tenker på Christoffer hver dag. Kikker innom denne gruppen: http://www.facebook.com/home.php?ref=logo#/group.php?gid=191761110064 h ver dag! Oppfordrer alle til å melde seg inn. Denne saken er så forferdelig at jeg har ikke ord. Hvil i fred lille gutt <3
Anonym bruker Skrevet 21. april 2009 #11 Skrevet 21. april 2009 Hvil i fred. Dette er en uhyrlig historie. Syntes så synn i besteforeldrene og faren.
Anonym bruker Skrevet 21. april 2009 #13 Skrevet 21. april 2009 Nå har jeg meldt meg i facebook gruppen. Forferdelig, det hele. Helt rått.
Anonym bruker Skrevet 21. april 2009 #14 Skrevet 21. april 2009 Flott! Takk skal du ha, selv om det ikke er jeg som har laget gruppen. Denne saken engasjerer meg bare noe voldsomt!
Anonym bruker Skrevet 22. april 2009 #15 Skrevet 22. april 2009 Stakkar, stakkars lille gutt.. Ingen hjalp ham, forsvarsløs og redd. Og hva med moren???? Var hun neddopet så hun sov hver fuckings natt? Det er da virkelig påfallende at stefaren er den som "tar seg av" gutten hver natt, og at han ALLTID slår seg til blods/får blåmerker/kuler eller sår om natta... "Selvskading" my ass. En liten gutt klarer ikke å forårsake et 17 cm brudd lpå sin egen hjerneskalle, lage kuler på str med tennisballer på seg selv eller skrelle av huden på sin egen rygg.. En liten gutt forandrer ikke personlighet plutselig av seg selv på det året moren får en ny mann, blir innadevendt og lukket, dukker opp mishandlet med jevne mellomrom... Herregud, enhver mor ville da vært der for barnet sitt OM det avr slik at han skadet seg selv.. OG- stefaren sendte moren ut for å "hvile seg", gå en tur, akkurat da gutten døde.. Tenk å slå i hjel et lite barn, pine ham til døde over tid-- Håper denne mannen blir dømt til evige pinsler i helvetets torturrom.. etter at jeg leste linken til saken i aftenposten over har jeg vært helt dårlig, våknet kl 6 i morges og lå og tenkte på dette. Det er bare så grusomt, sannheten er så grusom..
Anonym bruker Skrevet 22. april 2009 #16 Skrevet 22. april 2009 Dette er helt grusomt, det er jeg enig med dere i, men hvor var dere når gutten døde?? Det var faktisk ikke noe som skjedde i går... hørte ikke om denne saken her inne før nå, jeg... Merkelig at alle skal engasjere seg så voldsomt, så lenge etterpå.
Miss Misantrop Skrevet 22. april 2009 #17 Skrevet 22. april 2009 Hvor jeg var? Jeg har svart i denne tråden og mener dette er noe av det mest grusome jeg har lest på en stund. Jeg var på et annet kontinent og viste faktisk ingen ting om denne saken før den sto i et bilag i aftenposten. Poenget er vel heller ikke hvor vi var, men hvor vi er. Ingen ting kan brige Christoffer tilbake, men vi kan sørge for at det kommer opp på radern slik at andre barn og Christoffers halvsøsken ikke lider samme skjebne.
Anonym bruker Skrevet 22. april 2009 #18 Skrevet 22. april 2009 Jeg engasjerte meg like voldsomt da dette skjedde og ble omtalt i media jeg, men den gangen holdt jeg ikke til på DiB, det er nå min grunn til å ikke skrive om det her før... En annen ting er jo at nå har media skrevet mye om denne saken de siste dagene fordi den psyko stefaren har anket dommen på 6 år som han fikk. Nå skal det avgjøres i ankesaken om han blir frikjent.. I den forbindelse kom den meget detaljeret artikkelen fra Aftenposten nevnt lenger opp, som beskriver saken i detalj. Når man får mishandlingen av en 8-åring beskrevet så tydelig er det klart man blir påvirket. Media har mye makt i så måte, er jo ikke for ingenting media kalles den 5. statsmakt. Anonym 08.23- les aftenposten sin link lenger opp, og se om du holder det for sannsynlig at stefaren ikke tok livet av ham etterpå...? Han ble funnet med papir i nese og svelg, totalt forslått. Naboen hørte masse rabalder på badet tidligere på kv, så et stort dunk, så ble alt stille
Anonym bruker Skrevet 22. april 2009 #19 Skrevet 22. april 2009 Jeg kan ikke fatte at stefaren har fått anke en gang. Og stefaren skal være glad for at ikke jeg er dommer. 6 år for drap på en 8- åring er for jævlig lite. Han burde fått 21 år, uten rett til og anke! Hva har en 8- åring og stille opp med mot en voksen mann? Han kan ikke ha påført seg selv skadene. Men moren da? Burde ikke hun også dømmes? Som mor har du plikt til å beskytte barnet ditt. Var hun blind og dum? Svaret må da være ja. Hvorfor gjorde hun ikke noe? Jeg blir så forbanna! Jeg har selv måtte beskytte mine barn, mot sin egen far pga psykisk misshandling. Jeg kastet mannen ut av huset, og ut av livet dems. De takker meg i dag! Og det skulle bare mangle om jeg ikke tok de i forsvar! Som mor er det min plikt, og rett! Kjære Christoffer, navnebror til min gutt. Nå har du fått fred, nå har du ikke vondt. MEN du burde vært her, på veien i livet. Ditt liv ble så alt for kort. 8 år. Hvil i fred lille gutt! Din smerte er over!
Anonym bruker Skrevet 22. april 2009 #20 Skrevet 22. april 2009 Så bra at du gjorde det rette, beskyttet barna dine!!!! Hva er det emd kvinner som lar slikt skje..? Jeg har jo hørt om tillært hjelpeløshet i psykologien, at man har lært og vet at man ikke kan gjøre noe mot et menneske som er sterkere enn deg fysisk og psykisk, at man frykter for konsekvensene om man gjør neo, frykter for sitt og barnas liv. Likevel- kan aldri selv tro at jeg ikke hadde beskyttet barna mine UAnSETT!! Og forresten så mente jeg den 4. statsmakt hehe:) Hilsen anonym 08.45
Anonym bruker Skrevet 22. april 2009 #21 Skrevet 22. april 2009 moren kan faktisk være et like stort offe som gutten. Psykisk. Når mannen sitter inne, føler hun seg kanskje fri for første gang., Hva vet vi?? Vi er så flink til å dømme andre. Men vi har ikke vørt i hennes sko! Jeg har levd i forhold som ingen andre kunne ane var så grusomt innenfor hjemmets fire vegger, og jeg greide ikke å komme meg ut. Klarte det ikke.
Gjest -<<- Skrevet 22. april 2009 #22 Skrevet 22. april 2009 Du vil gjerne grunnleggende juridiske rettigheter i saker du synes er spesielt fæle? Selvsagt skal mannen ha akkurat samme rett som alle andre til å anke dommen.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå