Oktober_baby Skrevet 21. april 2009 #1 Skrevet 21. april 2009 Har kjøpt den myke som ligger i lake "Sant Lucia", den er kjøpt på bunnprise, men problemet er at teksten på pakken er italiensk. Skrevet til produsenten, men får ikke noe svar. Noen som vet om myk mozzarella er OK å spise?
snuffe Skrevet 21. april 2009 #2 Skrevet 21. april 2009 Om den er laget av pasteurisert melk. Alle typene jeg har sjekket har vært det, men jeg vet ikke om det dermed gjelder absolutt alle typer mozarella. Har spist i lake, men ikke av det merket du nevner. Det du skal se etter er uansett "latte pastorizatto" eller noe lignende i innholdsfortegnelsen.
magica og lille tryll ♡ Skrevet 21. april 2009 #3 Skrevet 21. april 2009 Rå mozzarella: nei! Smeltet mozzarella på feks pizza: Ja. Husker ikke hvor jeg leste det... Matportalen kanskje?
snuffe Skrevet 21. april 2009 #4 Skrevet 21. april 2009 Matportalen har de offisielle kostholdsrådene, og det står ikke noe der om at man skal unngå Mozarella. Man anbefales å unngå oster laget av upasteurisert melk i tillegg til noen ganske mugne mykoster.
Oktober_baby Skrevet 21. april 2009 Forfatter #5 Skrevet 21. april 2009 Hmmmm... Leste den kryptiske skriften bak på og det kan se ut som den er laget av pastirusert kumelk,,,da er alt i orden da? Må ikke spise den varm da? ...æsj.. det vil jeg ikke. Tenkte jeg skulle ha den salat.
snuffe Skrevet 21. april 2009 #6 Skrevet 21. april 2009 Jeg hadde glatt spist den i hvert fall. Mozarella er en ferskost, og så lenge den da er av pasteurisert melk er det helt uproblematisk. I Sverige anbefaler de for sikkerhets skyld at man spiser det meste av ost ferskest mulig for sikkerhets-sikkerhets skyld, så om man vil være mer forsiktige enn det norske kostholdsanbefalinger legger opp til kan du jo også passe på at den ikke går ut på dato i morgen.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå