Sørlandsbaby09 Skrevet 21. april 2009 #1 Skrevet 21. april 2009 På søndag og i går spiste jeg salat med fetaost i. Trodde det var greit i og med at den er pastaurisert og glasset var helt nytt og ble åpnet først søndagen. I går var jeg imidlertid på svangerskapskurs og der fikk jeg høre at det var FY, FY!! Så nå er jeg kjempestressa og livredd at jeg har rota det til helt i innspurten av svangerskapet! Går det an å være så dum???? Uff......
Ooops I did it AGAIN Skrevet 21. april 2009 #2 Skrevet 21. april 2009 Tror du bare kan slappe av:) Er jo en mikroskopisk sjanse for at noe skal være galt med osten da;) Og hvordan i all verden gikk det så bra med oss, enda mødrene våre spiste og drakk det de hadde lyst på? :-)
trolla <3 <3 Skrevet 21. april 2009 #3 Skrevet 21. april 2009 Har spist masse fetaost, jeg.. Trodde og det var ok siden den er pasteurisert....
Pysekatten med 2 i magen:) Skrevet 21. april 2009 #4 Skrevet 21. april 2009 Du hadde merket nå hvis noe var galt. Bare ta det helt med ro. Jeg har vært på nippet til å spise det flere ganger, men usikkerheten har stoppet meg. For den er jo pasteurisert og da har jeg også tenkt at det var ok.
Vannmann35 Skrevet 21. april 2009 #5 Skrevet 21. april 2009 Slapp av - er verre for barnet om du stresser, enn om du har fått i deg litt fetaost ;-) Føler det er mye hysteri der ute! Hold deg unna alkohol og røyk, så går det nok veldig bra!
mumtobe09&10 Skrevet 21. april 2009 #6 Skrevet 21. april 2009 Jeg har også spist masse fetaost gjennom svangerskapet mitt, og har 11 dager igjen til termin. Tror du kan ta det hele med knusende ro - som Vannmann32Gravid skriver; Det er verre for barnet om lar deg stresse av bekymringen. Lykke til med siste del av svangerskapet! :-)
Snuppa & llillebror Skrevet 21. april 2009 #7 Skrevet 21. april 2009 Eh...hvorfor skal vi ikke spise det da??? Jeg har spist det 3-4 ganger i uka i HELE svangerskapet og i det forrige og. Har jo alltid det i salaten til middag om vi ikke har grønnsaker...
to_tette? Skrevet 21. april 2009 #8 Skrevet 21. april 2009 har aldri hørt noe annet enn at fetaost er helt greit å spise jeg, og har spist masse av det for noen måneder tilbake...
Amelia*Okt06+juni09* Skrevet 21. april 2009 #9 Skrevet 21. april 2009 Man må prøve å tenke litt fornuftig og beholde gangsynet oppi all denne skremselspropagandaen. Det er ikke sånn at man automatisk har påført babyen skade selv om man har spist litt fetaost! Det som er tilfelle er at gravide helst ikke skal spise upasteurisert ost og der ingår f.eks fersk fetaost. Fetaost på glass i lake (den fra Arla som vel er det de fleste kjøper her til lands) er laget av pasteurisert ost og regnes som trygt. Når glasset til og med er nyåpnet har du nok absolutt ingen grunn til å bekymre deg. Kos deg med magen og prøv å slappe litt av
Sørlandsbaby09 Skrevet 21. april 2009 Forfatter #10 Skrevet 21. april 2009 Tusen takk alle sammen for beroligende ord! Uff ja, dere har jo rett - det har jo blitt folk av oss også selv om våre mødre ikke i særlig grad hadde kunnskap om "farlige" matprodukter. Veldig merkelig - for har "tatt litt lett" på kosthold og sånn fram til nå. Ikke på langt nær vært så nøye på ting som jeg kanskje burde. Men nå er vi så nærme målet at jeg plutselig har fått litt sånn småpanikk for å gjøre noe galt..... Det er jo selvsagt sant som flere av dere skriver: det er vel verre at jeg går rundt å bekymrer meg enn at jeg spiste noen terninger med fetaost... I forhold til fetaost, og om det er lov eller ikke som et par her lurer på, så er siste anbefaling fra Mattilsynet at ikke bør spises. Tidligere var rådet at man kunne spise fetaost dersom glasset var helt nyåpnet. Kos dere med magene deres også! Og ha en fin dag i sola (det er iallefall sol her i sør... :-))
Sigbeth Skrevet 21. april 2009 #11 Skrevet 21. april 2009 Nå har jeg lett og lett på Mattilsynets sider, finner ikke noe om dette. Skjønner ikke hvorfor pasteurisert feta skal være farlig?
-flickan- Skrevet 21. april 2009 #12 Skrevet 21. april 2009 Fordi det er en mykost. På matportalen sine sider står det dette om myke oster av pesteurisert melk: "Listeria er også påvist i myke og halvmyke oster - som for eksempel Brie og Camembert - og i muggoster som Gorgonzola, selv om disse er laget av pasteurisert melk. Selv om Listeria forekommer svært sjelden i disse ostene, er man helt på den sikre siden dersom man velger å unngå dem under svangerskapet. Hvis gravide likevel ønsker å spise denne type ost, bør den i hvert fall inntas ferskest mulig. Dette skyldes at mengden av eventuelle listeriabakterier stiger over tid og når en topp ved slutten av holdbarhetstiden."
Anita*født* Skrevet 21. april 2009 #13 Skrevet 21. april 2009 Ha ha da er jeg ille ute for jeg har spist det hver dag jeg i 6 mnd av svangerskapet....Sånn er det,nå må denne HYSTERIEN gi seg assa.Ble da folk før alle disse opplysningene kom....Guuuud assa. Slapp av nyyyyt,det stresse du føler er sikkert mer skadelig for babyen enn osten..... Lykke til feta ost spisere....
septemberpiken Skrevet 21. april 2009 #14 Skrevet 21. april 2009 Jeg mener at fetaost ikke er mykost jeg, da... men men, har uansett ikke tenkt til å bekymre meg over den inntatte fetaosten så langt i svangerskapet, og tror jammen meg jeg skal lage salat med feta i til middag i morgen!
Snuppa & llillebror Skrevet 21. april 2009 #15 Skrevet 21. april 2009 Herregud som de her reglene endrer seg a. Så noen skrev her for et par dager siden at nå var det ik med sushi og... Salat er ikke salat uten fetaost spør du meg!
Sessa med prinsesse og spire:) Skrevet 21. april 2009 #16 Skrevet 21. april 2009 Men dette kan ikke gjelde alle mykoster av pasteurisert melk - hva med tine sine skinke-, krydder og baconoster - de er jo myke? Har ikke dette noe med lagring å gjøre?
to_tette? Skrevet 21. april 2009 #17 Skrevet 21. april 2009 det er smøreoster, ikke mykoster.... det er visst to forskjellige ting tror ikke fetaost er mykost heller, ikke 100 % sikker nå, men er det jeg har hørt og ment begge svangerskapene
MrsMilla Skrevet 21. april 2009 #18 Skrevet 21. april 2009 LItt forskjell på muggost og feta.... brie, camembert etc. er tross alt muggoster. Jeg har ikke hørt noe om feta, og følgelig spist masse feta. Tror det er litt hysteri om mat for tida, det kan uansett være fæle bakterier i det meste vi spiser om vi er uheldig, rutinene kan jo svikte hvorsomhelst.
##Luca## Skrevet 22. april 2009 #19 Skrevet 22. april 2009 Tror ikke fetaost er farlig, alle mine venninner som har vært glad i feta, har spist dette under graviditetene. Men man må jo gjøre det man føler seg komfortabel med. Selv har jeg nok vært litt hysterisk, men jeg har da overlevd snart 9 mnd nå uten div oster, salami, roastbiff og røkelaks:)
Sigbeth Skrevet 22. april 2009 #20 Skrevet 22. april 2009 Har spist både Brie og sushi jeg (men ikke med rå tunfisk, det har jeg fått med meg at man ikke skal)
Elviraen Skrevet 22. april 2009 #21 Skrevet 22. april 2009 Fetaost i Norge er helt ok folkens!!, brie er også ok når den er laget av pateurisert melk og ikke er gammel. Det man skal passe seg for er muggoster, likevell om sjansen for å bli syk er liten her også!! Det man skal ta absolutt avstand fra er rakfisk. Ellers kan vi trygt spise fersk røykalaks å fårepølse!!
Sørlandsbaby09 Skrevet 22. april 2009 Forfatter #22 Skrevet 22. april 2009 Det står en artikkel i det nye BAM-magasinet (heter det ikke det - det som er gratis og alltid ligger på helsestasjonen?). Der står fetaost oppført som "nei-ost" på lik linje med andre mykoster. Tines smøreoster er visst greit for det er pakket når det fremdeles er varmt eller noe sånn...... Og til dere som mener dette er hysteri: beklager - jeg har roa meg nå. Elsker all slags oster, men er ikke noe offer for meg å droppe feta resten av svangerskapet bare for å være på den sikre siden.... Det er jo uansett opp til den enkelte. Og enig i at vi tross alt har klart oss fint vi, selv om mødrene våre ikke endra kostholdet særlig...
Lykke X 4 Skrevet 22. april 2009 #23 Skrevet 22. april 2009 Har også spist fetaost i dette svangerskapet, rett og slett fordi jeg ikke tenkte over det. I mitt første svangerskap spiste jeg både fenalår og salami, fordi det ikke var forbundet med fare den gangen (spiser ingen av delene nå fordi jeg vil unngå potensielle farer så langt som mulig). Og du har spist fetaost en gang! Tror nok bare du kan slappe av Og er du urolig, prat med din jordmor eller lege.
Sigbeth Skrevet 22. april 2009 #24 Skrevet 22. april 2009 Jeg har hørt at rakfisk er ok, men ikke gravet fisk! Mange forskjellige erfaringer/lærdommer her.....
-flickan- Skrevet 22. april 2009 #25 Skrevet 22. april 2009 Jeg må si at jeg synes det er passe arrogant å kalle det å følle offentlige myndigheters anbefalinger for hysteri. Det står at OM man skal spise det, så bør den være ferskest mulig, og det vi l i de flest tilfeller gå greit uansett da listeria og toxo opptrer relativt sjelden relativt sett. Folk må få gjøre som de vil, MEN i mine øyne er det ikke hysterisk å følge de anbefalingene som er gitt med grunnlag i de kunnskaper man har i dag. Selvfølgelig endrer anbefalingene seg. Man får jo hele tiden ny kunnskap. Klart det ble folk før i tiden også, men det er vel ikke noen tvil om at det fødes flere friske barn i dag enn tidligere. Spedbarnsdødeligheten har rast de siste årene pga ny info. Jeg synes det kan sammenliknes litt med å kjøre bil uten bilbelte. Min erfaring tilsier i dag at jeg kunne ha kjørt uten alle de tusen turene jeg har hatt hittil i livet, da jeg enda ikke har vært i en ulykke. Vil det si at jeg tar sjansen? Nei, konsekvensene er såpass store dersom ulykken er ute, at det er en sjanse jeg ikke tør å ta. Det samme gjelder for meg med mat og listeria/toxo-smitte. Om jeg blir smittet kan barnet faktisk DØ, derfor koster det meg lite å oppgi de tingene de 9 mnd jeg er gravid.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå