Ooops I did it AGAIN Skrevet 21. april 2009 #1 Skrevet 21. april 2009 Nå veit ikke jeg om babyen har snudd seg selv egentlig.. Ligger vel mest riktig tror jeg. Men har vært i sete store deler av svangerskapet,og er estemert til å bli ganske stor..over 4 kg.. Er i uke 33. Man har vel litt mer en skulle sagt ang vaginal vs KS ved sete? Og avgjør vi selv om vi går med på å forsøke å venge babyen? Synes å se det er forbundet med risiko å snu babyen.. Pinglete meg vil for alt i verden unngå risiko!
Ooops I did it AGAIN Skrevet 21. april 2009 Forfatter #2 Skrevet 21. april 2009 Har ikke tenkt å la denne forsvinne ned i intet ubesvart;) Så jeg dytter den oppover;)
Emblaa Skrevet 21. april 2009 #3 Skrevet 21. april 2009 Ja, heldigvis så avgjør du selv om du vil forsøke manuell vending. Vi bedriver ikke tvangsbehandling av andre enn de som er til skade for seg selv (alvorlig psykisk syke) og gravide narkomane i Norge. Så ikke la deg presse, dersom det noe du ikke vil. Det er ikke helt risikofritt, så sett deg godt inn i dette, og dersom det er din første graviditet, så vit at 50 % av babyene snur seg tilbake i sete igjen uansett. Dersom babyen er stor, estimert til over 4,5 kg ved termin, så frarådes setefødsel, men de fleste sykehus lar en velge fra 4 kg, og noen sykehus lar en velge forløsningsmetode uansett. Er mange fordeler og ulemper med både keisersnitt og vaginal setefødsel, men mange tenker nok slik at de som mor heller vil bære risikoen istedenfor babyen, og velger da keisersnitt. Jeg har ett keisersnitt bak meg (hastesnitt) og skal ha planlagt nå. Ser fram til det, og traumene mine er i forhold til den laaaangvarige fødselen sist, som til slutt endte i akutt keisersnitt i full narkose, og ikke til selve keisersnittet eller til barseltida etterpå.
Ooops I did it AGAIN Skrevet 21. april 2009 Forfatter #4 Skrevet 21. april 2009 Takk for svar:) Dersom babyen ligger "riktig" vei, ønsker jeg å føde vaginalt - selv etter en ganske heftig opplevelse sist. Barnet ble da tangforløst etter en laaang fødsel. Har gitt beskjed om at dette vil jeg unngå igjen for enhver pris, og dersom de ser at det samme kan skje på nytt skal de ta en raskere avgjørelse ang KS. Er sykepleier - har vært med og sett på KS, og det er IKKE noe jeg ønsker. Men jeg ønsker en "roligere" fødsel denne gangen og en kanskje bedre opplevese enn sist. Setefødsel ender ofte med tang, og det vil jeg rett og slett ikke...
Peders mamma Skrevet 21. april 2009 #5 Skrevet 21. april 2009 Hei ! Min lille låg i sete fram til uke 37, fikk da tilbud om manuell vending og jeg takket ja. Det har jeg ikke angret på Selve vendingen var over på to minutter, og lille har ligget rett vei siden. Jeg valgte dette fordi jeg er livredd for keisersnitt og såklart tanken på setefødsel. Jeg fikk beskjed om at jeg bestemte om jeg ville føde vaginalt eller ikke om det ble til at de ikke fikk til å vende han, heldigvis slapp jeg det valget. Ikke rart at du vil unngå risiko da .. Håper din lille finner ut at å stå med hodet ned er best
2009baby!!!! Skrevet 21. april 2009 #6 Skrevet 21. april 2009 Det er greit å vite dersom du takker nei til å prøve manuell vending og ikke ønsker ks, at ca 50% har ikke noe valg men må ta keisersnitt pga for lite bekken. Jeg er en av de hvor bekkenet er akkurat litt for lite til at det tilrådes så jeg har ikke noe valg. Derfor ønsket jeg å prøve manuell vending først iallfall.
Snikskytteren er storebror! Skrevet 21. april 2009 #8 Skrevet 21. april 2009 hvordan utføres en manuell vending?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå