jentebanden Skrevet 21. april 2009 #1 Skrevet 21. april 2009 Jeg har hele tiden trodd at jeg har tre mnd. oppsigelsestid på jobb. Nå viser det seg at det det er 1 mnd. iflg loven. Har jeg hele tiden tatt feil??? Alle jeg snakker med tror de har tre mnd., og alle jeg vet, som har byttet jobb, har jobbet i tre mnd. før de sluttet. Jeg har vært på en del jobbintervju der de trenger folk raskt, og nå går jeg og tror at jeg kanskje kunne fått en annen jobb hvis jeg hadde vært klar over hvilken oppsigelsestid jeg hadde. Arg, så irritert på meg selv akkurat nå!!!
Yaddaline ❤ ♀04/05 ♂02/09 Skrevet 21. april 2009 #2 Skrevet 21. april 2009 Iflg loven er det vel _minimum_ 1mnd oppsigelse så lenge man ikke er i prøvetid. Jeg har 3mnd der jeg er og gubben har det samme. Skal være skrevet i kontrakt og da er det det som gjelder.
Michka Skrevet 21. april 2009 #3 Skrevet 21. april 2009 Loven sier 1 mnd, dersom ikke annet er spesifisert i kontrakten.
jentebanden Skrevet 21. april 2009 Forfatter #4 Skrevet 21. april 2009 Annet er ikke spesifisert, så da er det vel en mnd. da. Herrefred, så irriterende!!!
Gjest Skrevet 21. april 2009 #5 Skrevet 21. april 2009 Yaddisen har rett. Minimum 1 mnd (14 dager i prøvetiden) og i følge din kontrakt kan det hende du har lengre. Det er vel også noe om hvis du har jobbet der veldig lenge så bli oppsigelsesperioden også lengre. Arbeidsmiljøloven § 15-3 forteller om det hele: http://www.lovdata.no/all/tl-20050617-062-015.html#15-3
plastblomst♀♂♂ Skrevet 21. april 2009 #6 Skrevet 21. april 2009 Jeg trodde også jeg hadde 3 måneder, men i følge arbeidsmiljøloven er det 1 måned. Det kommer forresten an på hvor lenge du har jobbet der. Jeg har jobbet på samme sted i 3 år, og da var det en måned. Mulig du har 2 måneders oppsigelse hvis du har jobbet der i mer enn 5 år. I kontrakten min stod det da at oppsigelsestiden er i henhold til arbeidsmiljøloven.
jentebanden Skrevet 21. april 2009 Forfatter #7 Skrevet 21. april 2009 Ja, går over til to mnd. etter 5 år, det er i juni. Isj altsa, nå er jeg irritert på meg selv!!!
Michka Skrevet 21. april 2009 #8 Skrevet 21. april 2009 Hvis ikke annet er skriftlig avtalt eller fastsatt i tariffavtale, gjelder en gjensidig oppsigelsesfrist på én måned. Før oppsigelse har funnet sted, kan avtale om kortere oppsigelsesfrist bare inngås mellom arbeidsgiveren og tillitsvalgte ved virksomhet som er bundet av tariffavtale. Departementet kan gi forskrift om kortere oppsigelsesfrist for deltakere i arbeidsmarkedstiltak. For arbeidstaker som har vært ansatt i minst fem år sammenhengende i samme virksomhet når oppsigelsen gis, gjelder en gjensidig oppsigelsesfrist på minst to måneder. Har arbeidstakeren vært ansatt i minst 10 år sammenhengende i samme virksomhet, er den gjensidige oppsigelsesfristen minst tre måneder. ... ...med mindre du har vert ansatt mer enn 5 år sammenhengende, da er det 2 mnd...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå