Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har en gutt på 4.5 mnd. Prøvde litt grøt da han var 3.5 mnd, i tynne små porsjoner (det meste kom ut igjen) i ca en uke, men han reagerte med skriking flere kvelder så jeg ga opp, ble så stresset over at det kanskje var for tidlig og at han derfor fikk vondt. Han får 6 x mme pr dag og nettopp for å ikke overstige den 1 literen bør han få noe fast nå. Men kjenner at jeg er litt redd for å prøve igjen. Noen med gode erfaringer som kan gi meg litt tips og når og hvor ofte jeg bør prøve? Prøvde en tynn grøtprøve i går, men tenkte å vente et par dager med ny prøve. Når kan man forvente en evt reaksjon og er det bare forbigående tro?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei. Vi startet med smaksprøver på grøt da gutten vår rundet 4 måneder. Helsesøster sa at vi ikke skulle prøve før 4 mnd, magen er ikke klar for fast føde før det. Hun forberedte meg på at det kunne ta litt tid for poden å venne seg til smaken. Han har fått mme siden fødselen, og mme smaker likt hvert måltid. Barn som får mm er vant med litt smaksvariasjoner i melka, avhengig av hva mor spiser. Vi startet smått og forsiktig med tynn grøt(på kvelden). Det meste kom ut igjen, konsistensen var uvant, samt at det å få grøten ned er en teknikk som må læres. Det er jo også uvant å få en skje i munnen... Etter noen dager hadde han dreisen på det, og han smattet fornøyd. Gradvis økte vi porsjonen, og etter et par uker prøvde vi også med grøt om morgenen. Det gikk veldig bra. Han er nå 5 mnd og spiser full porsjon med grøt morgen og kveld. Konsistensen på grøten er nå mer normal.

I begynnelsen reagerte han negativt hvis det var klumper i grøten, han brakk seg og begynte å sutre. Jeg syns at det var vanskelig å få risgrøten klumpfri, så jeg prøvde med maisgrøt og det fungerte bedre. Nå når han har dreisen på grøtspisingen er risgrøt ok.

Jeg har hørt at barn gjerne trenger noen forsøk/smaksprøver før de liker/ikke liker en matvare, så ikke avskriv grøten sånn med en gang. Det kan ta litt tid.

Jeg har også merket at timing er viktig. Hvis poden er trøtt eller små-sutrete går det heller dårlig med "grøtingen". Han må være opplagt og på godt lag. Da går det mye bedre. Derfor synes jeg det er vanskelig å sette et fast klokkeslett på grøtmåltidet. Vi sier heller "mellom 17 og 18". I løpet av måltidet kan humøret endre seg, så vær forberedt på å være kreativ på å lage ansiktsuttrykk og gapemunner, smilefjes og ha favorittsangene klar. :-) Et lurt tips er å ha en våt klut i umiddelbar nærhet - det blir litt klin i løpet av måltidet.

Kan også nevne at gutten vår sitter/sitteligger i en vippestol når han får grøt. Vi har ikke så god erfaring med å ha ham på fanget mens vi gir ham grøt.

Hvis med reaksjon tenker på magevondt, vil jeg tro at det melder seg nokså umiddelbart etter måltidet. Poden vår har ikke vært plaget av dette.

Lykke til med innføring av grøt - utstyr deg med tålmodighet - det går seg til.

Skrevet

Tusen takk for godt svar:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...