Beth84g Skrevet 20. april 2009 #1 Skrevet 20. april 2009 Ved en 50-50 avtale så kan ikke den ene forelderen flytte langt unna uten å måtte gi opp sine prosent...men finnes det noen regler som gir den ene av foreldrene hovedomsorgen ved slike tilfeller? Far er ikke tilknyttet kommunen vi bor i mtp jobb og slikt. Kun ved familie, jeg derimot er avhengig av å flytte ett stykke unna for å ta vidreutdannelse og bedre muligheter for jobb. Men siden vi har 50-50 må jeg i såfall oppgi mine 50 prosent med ungen vår, noe jeg overhode ikke er villig til. Er det noen mulighet for meg å få henne på heltid slik at jeg kan flytte? Så lenge far ikke har en jobb som binder han til denne kommunen er det for såvidt enkelt for han å flytte etter. Han er overhode ikke samarbeidsvillig på dette da han er født og oppvokst i denne byen.
:::) Frøken Velferdsrett Skrevet 20. april 2009 #2 Skrevet 20. april 2009 det er jo lettere for deg å flytte med barnet om barnet har bostedsadresse hos deg og mye vanskligere om barnet har bostedsadresse hos far. men om far går til sak så er det jo ikke godt å si hvem av dere som vil vinne. men du har vel kanskje en vis formening om du tror han gidder det eller ikke
Gjest Skrevet 20. april 2009 #3 Skrevet 20. april 2009 Jeg synes at det er helt fair og helt greit at den som flytter mister sine prosenter og må gå over til å være samværsforelder. Selv om jeg helt klart ser at det er kjipt i ditt tilfelle. Men du har ikke noe mer rett på barnet enn far, eller for å si det som det egentlig er; barnet har like mye rett på dere begge, og den som velger å flytte bør ikke velge på vegne av barnet på den måten mener jeg.
Beth84g Skrevet 20. april 2009 Forfatter #4 Skrevet 20. april 2009 Det er snakk om å flytte 40 min unna, men det er langt nok til at barnet må bytte barnehage og evt skole hvis det drøyer såpass lenge... Hun har bostedsadresse hos meg,men det spiller ingen rolle siden vi har delt fast bosted.
Gjest Skrevet 20. april 2009 #5 Skrevet 20. april 2009 Hva er problemet med at hun da er hos far dersom det bare er 40 min? Så slipper du å ta henne vekk fra alt hun allerede kjenner, med unntak av deg selv?
:::) Frøken Velferdsrett Skrevet 20. april 2009 #6 Skrevet 20. april 2009 jo det spiller en rolle, fordi det er bostedsadressen som bestemmer barnehage/skole osv. så flytter du og melder flytting så vil jo barnet trenge ny skole. har barnet bostedadresse hos far får du ikke byttet skole/barnehage. men det blir helt sikkert et helvete og det er fult mulig at far får hovedomsorgen i en rettsak. det må du være villig til å ofre om du flytter uten at dere er enige om det. sansynligvis er det langt enklere for deg og pendle til skolen en å flytte barnet ditt.
Beth84g Skrevet 20. april 2009 Forfatter #7 Skrevet 20. april 2009 Lang historie det der. Men jeg har ikke mulighet til å pendle 40 min til og fra gamle bosted mtp barnehage,skole osv. Å flytte fra henne er uaktuellt. Hun er enda ikke gammel nok til å ha knyttet seg til stedet. Hun har familie her, men flytingen vil gjøre slik at hun kommer nærmere noen av besteforeldrene. Saken er at jeg bør flytte for å få byttet jobb og tatt vidreutdanning. Jeg ønsker selvfølgelig at far flytter etter slik at hun kan fortsette å bo hos oss 50-50. Siden far ikke har jobb eller utdanning har han mulighet til å flytte uten at det utgjør særlige vansker for han.
Beth84g Skrevet 20. april 2009 Forfatter #8 Skrevet 20. april 2009 Ja klart jeg kan pendle til skole eller jobb, men det handler om at jeg ikke ønsker at hun skal vokse opp her i byen, vi ønsker å flytte på oss slik vi alltid har gjort opp igjennom. Men det var ikke andre løsninger jeg var ute etter, jeg lurte på om noen kunne reglementet ift dette. De lovverkene jeg har sett igjennom viser kun til at det må ligge enighet i spm om flytting, noe jeg aldri får han med på. Så det ser ut til at jeg i forkant av dette må sørge for å få hovedomsorgen.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå