Gå til innhold

Hjelpe til/gjøre ting selv

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har en gutt på 19 måneder. Lurer på hva deres barn hjelper til med hjemme (husarbeid som tørke støv, tømme oppvaskmaskin/vaskemaskin ol.), og gjør ting selv? Henger barnet/barna deres opp ytterjakke si selv når han/hun kommer inn (om dere har noen lave kroker da), og setter de skoene sine på et fast sted?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja, har ei jente på den alderen som hjelper til med det meste, i tillegg til at hun ordner og rydder på rommet sitt selv også.

For tiden blir det mer rot enn rydding, men hun mener det godt, og jeg lar henne få prøve seg så mye hun vil.

Hun er med å legger klær i vaskemaskina, med når jeg vasker med egen swiffer støvmopp eller klut, vil helst få lov til å rydde ut av oppvaskmaskina, men må begrense det litt siden ting knuses fort :)

Liker også å legge klær inn i skapet, men drar det like fort ut igjen, hun liker også godt å støvsuge :)

Synes det er kjempesøtt å se på henne når hun gjør "husarbeid" siden hun har så mye glede av å få lov til å prøve, og ikke minst få lov til å gjøre det samme som mamma eller pappa gjør!

Skrevet

Småen vår er 17 mnd og han vil veldig gjerne hjelpe til. Han tørker støv med støvmopp, støvsuger og er med når jeg vasker klær (drar klær ut av vaskemaskinen, trykker på knappen etc.). Han får ikke lov til å styre med oppvaskmaskinen ettersom vi har mange skarpe kniver o.l.

Han vil også veldig gjerne være med å lage mat, så han får lov til å vispe grøt og gjøre andre enkle ting. Og så dekker han på til seg selv når vi skal spise.

Han er veldig flink, men rydding har vi ikke helt fått igang enda. Det henger nok også sammen med på at resten av familien ikke er så flink til det... ;-)

Skrevet

Vår på 19mnd elsker å støvsuge han :D Men den store støvsugeren blir litt for stor og tung, så han har en liten lekestøvsuger som han kjører rundt med når jeg kjører rundt med den store :D

Han hjelper også til med å ta ut av vaskemaskina og legge inn i tørketrommelen, og å ta ut av oppvaskmaskina å sette på plass i skapene :)

Skrevet

Gutten min er 20 mnder å han hjelper meg med det meste... han dekker på bordet når jeg lager mat, rydder opp lekene sine før han legger seg, tar på oppvaskmaskina (selv om koppene er rene) :P tar ut og inn av maskina og legger i klær i vaskemaskina... Alt dette med litt hjelp og veiledning selvfølgelig. Men han er til stor hjelp da så vi lar han hjelpe til med det meste! Så kanskje det vedvarer når han blir eldre også!! :D I går hjalp han pappan å skifte dekk! skrudde opp muttrene han da!! hehe...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...