¤A-09¤ Skrevet 20. april 2009 #1 Skrevet 20. april 2009 Noen som kan fortelle litt om denne prosessen? Er disse fødslene tøffere enn de som kommer i gang selv?
Thessa og Bebbis Skrevet 20. april 2009 #2 Skrevet 20. april 2009 Hei. Jeg vet ikk emye om forløpet, men håper du får mange svar da jeg lurer på det samme. Jeg har bekjente som har blitt satt igang som sier at de har hatt flotte fødsler. Men det er jo en fordel å være moden på forhånd. Når man blir satt igang kan man jo være helt umoden og da tror jeg det kan være litt tøft. Er man moden vil jeg tro fødselen kan bli like fin om ikke finere ved igangsettelse! :-)
vinterkyss *gutt+jente+gutt* Skrevet 20. april 2009 #3 Skrevet 20. april 2009 Jeg kan jo bare svare for meg selv da! Jeg gikk 14 dager over, og var helt umoden. De satte inn modningstabletter i ca.2 dager (3-4 om dagen med noen timer imellom. Fikk noe å sove på om natta) Dagen sønnen min ble født, møtte jeg kl.10. Fikk en ny tablett. Vannet ble tatt kl.12, ikke noe skjedde. Ble satt på drypp kl.14. Han ble født kl.22.33, så var noen rimelig intense timer! Måtte ha epidural (ble satt endten jeg ville eller ikke fordi de skrudde dryppet opp for fort ved en feiltakelse) Jeg har hørt om mange som har en mye finere opplevelse av igangsettelse enn meg for å si et sånn!
♡ Mors-lykke ♡ Skrevet 21. april 2009 #4 Skrevet 21. april 2009 Jeg vil tro disse fødslene er like forskjellige som alle andre fødsler, men for min egen del kan jeg si dette: De gikk inn for å sette meg i gang 3 dager før terminen av diverse årsaker. På dette tidspunktet fantes jeg ikke moden. De satte da inn en kapsel på formiddagen dag 1. Etter ca 6 timer konstaterte man at denne ikke hadde endret noe som helst, og jeg sto på stedet hvil. Man satte da etterhvert en kapsel nr 2. Jeg overnattet på sykehuset, og utpå natten begynte jeg såvidt å kjenne noen tak i magen og ryggen, som moderate menssmerter. Disse økte på i intensitet og hyppighet, og tidlig morgen kalte jeg på jordmor som ga meg stikkpille for å ta toppen av smertene, samt varme omslag. Dette var modningsrier som fortsatte utover morgenen og formiddagen. Jeg ble da undersøkt igjen, og hadde ca 2-3 cm åpning bare. Ble allikevel lagt på fødestue. Der satte de ganske raskt drypp for å få fortgang på sakene. Da var jeg fremdeles ganske umoden. Dryppet virket raskt og jeg begynte å få skikkelig harde rier. Det kom ca 3-4 rier pr 10 min, og de varte i ca 45 sek hver. Etter litt over en time vel med dette, mente de at det virket som babyen ikke hadde det helt bra, så de økte dryppet for å se om ikke de kunne få i gang fødselen. Jeg gikk da inn i en lang periode med konstante og vanvittig smertefulle rier. Det eneste smertestillende jeg fikk tilbud om på det tidspunktet var lystgass, som ikke hjalp et døyt - jeg ble bare uvel av den. De hentet inn en lege som skulle forsøke å ta vannet, i håp om at dette ville hjelpe. Det gjorde det ikke. For hver ekstremt vonde ri som kom, ble den avløst av en ny uten så mye som et sekunds pause, og jeg ble mer og mer fortvilet og redd. En ny lege kom inn for å vurdere situasjonen, og jeg måtte med beina opp i bøyler for undersøkelsen, mens jeg hadde disse riene. IKKE behagelig. Jeg var i ferd med å føle at jeg ikke var i stand til å klare mer, da jordmor kom inn og skrudde av dryppet. Rett etter kom legen inn og sa de hadde bestemt seg for at de måtte ta akutt keisersnitt, for babyen hadde det ikke bra der inne i det hele tatt. Deretter gikk alt i en forrykende fart. Du kan lese mer om det her: http://www.dinbaby.com/forum/thread/139986667 Dette er jo bare min historie, og som sagt tror jeg det er like forskjellig dette, som med helt naturlig fødsel. Men jeg vet at da jeg var på kurs før fødselen, fortalte jordmor der at ved fødsler som blir satt i gang er det svært vanlig at det er mye mer smertefullt enn når alt får gå sin naturlige gang... Ikke skremselspropaganda, bare fakta.
Amy 06 blir storesøster:) Skrevet 21. april 2009 #5 Skrevet 21. april 2009 Hei:) Jeg har egentlig ingen vonde minner fra å bli satt i gang. Jeg var da 14 dager over UL termin, og da jeg kom inn for igangsettelse var jeg moden og hadde 3-4 cm åpning. De tok vannet kl 09.30 og fikk vel egentlig rier rett etter dette. Jeg lå med rier frem til ca 12.00 da de satt meg på drypp for å få litt mere effektivitet i riene. Kl 16.00 spurte jeg om epidural, skal sies at jeg er litt pysete med smerte, men ingen skam å få litt smerte hjelp heller. Hadde da bare skjermen ved siden av senga som fortalte meg når riene kom og hvor lange og harde de var. Kl 21.00 fikk jeg beskjed om å mentalt forberede meg på selve utdrivelse, så de stoppet epiduralen slik at jeg kunne hjelpe til litt mere under selve pressingen. Lille jenta mi var ute 21.24 på kun press ri. Jeg hadde en helt fantastisk fødsel, og ser ut til at jeg blir satt i gang denne gangen også. Blir da satt i gang til mandag da jeg er i uke 37 på grunn av invalidiserende bekenløsning, men gleder meg!!!!!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå