Anonym bruker Skrevet 20. april 2009 #1 Skrevet 20. april 2009 Jeg har en sønn som nettopp har fylt 2 år . Han er lang og tynn. Det siste året har han blitt veldig små spist og sær i matveien .Når han er syk så nekter han han å spise og da blir han så tynn for han har ikke så mye å gå på . Uff ,noen ganger syns jeg han er så tynn at jeg er redd for at folk tror at han ikke får mat . Nå må jeg legge til at han aldri har vært noe lubben baby ,men har vært lang og slank fra starten av . Noen som har noen tips til å få han til å spise mer?
Anonym bruker Skrevet 20. april 2009 #2 Skrevet 20. april 2009 lag mye av det han liker, og bland inn ekstra olje( feks raps) i hans porsjon. bedre at han får spise det han vil enn at han ikke spiser.
FletteMette&DenLangeMelkeveien Skrevet 20. april 2009 #5 Skrevet 20. april 2009 Jeg har mer tro på å gjøre noe artig ut av måltidet jeg enn å gi ham usunne matvaner med fet og ensidig kost. Jeg har ei lita matvrang ei sjøl, 2 år og 9 kilo lita, men ho er lav også da. Vi prøver å la hanne være med på matlagingen og lager mat som ser fristende og litt morsom ut. Vi gir henne alltid alt på tallerkenen selvom hun ender opp med å spise mest saus og potet eller pasta/ris, men hun smaker på mer og mer for hver gang. Vi prøver å tilby mat ofte, og å gjøre måltidet til noe hyggelig.
Anonym bruker Skrevet 20. april 2009 #6 Skrevet 20. april 2009 ...og det funker bra skjønner jeg flettemette..? er nok bedre å ha i olje, mer smør og helmelk da tror jeg gitt....
FletteMette&DenLangeMelkeveien Skrevet 20. april 2009 #7 Skrevet 20. april 2009 Det funker faktisk veldig bra, hun spiser stadig mer, og selvom hun er liten er hun langt fra undervektig og hun har et stort energinivå. Jeg synes det er bra å gi barna et sunt og variert kosthold uten for mye usunt fett selvom de er små.
Anonym bruker Skrevet 20. april 2009 #8 Skrevet 20. april 2009 Ja, har vært utredet for det meste, men har ikke funnet noe feil på han. Han ligger under kurven. Han er slank, men ser ikke syk ut. Er aktiv, spiser tidvis mye, andre dager lite. Men er blid og fornøyd. Jeg tenker at det er det viktigste. Hadde sønnen min vært slapp og grinete hadde jeg vært bekymret. Men han er rett og slett bare en slank type :-)
Tre gutter, en jente og spire Skrevet 20. april 2009 #9 Skrevet 20. april 2009 Min sønn på snart ti var en tynn toåring.. Aldri vært noen "sumobaby" som mine andre tre. Bekymret alle rudt meg, som trodde han ikke spiste.. Ble plutselig veldig sær i matveien, han også. Men spiste greit med brød og pålegg. Nektet å smake på frukt og grønt, likte lite middager. Nå var han sjelden syk, merkelig nok, men de få gangen (vannkopper etc) ble han veldig dårlig og så blå-blek ut. Nå spiser han som en hest! Smaken forandret seg plutselig da han var rundt 8 år. Da var det meste godt. Dytter innpå 4 skiver til frokost og minst to porsjoner middag.. osv. Er like lang og tynn ennå. Ikke et gram overflødig, der nei. Tror barn stort sett får i seg det de trenger. Min har hatt avsmak for helmelk og smør, da spiser/drikker han ikke. Så en slik "kur" er unyttig på han. Ikke gi opp. Server sunn, god mat, tilsett litt olje osv. Tror det kommer til å gå over av seg selv. Han sulter nok ikke. Noen er bare sånn.
Anonym bruker Skrevet 20. april 2009 #10 Skrevet 20. april 2009 Takk for svar alle sammen . Jeg har smør på brødskiva og gir han helmelk å drikke .Noen dager er han veldig flink til å spise ,men det er flest dager hvor han spiser lite . Men han elsker frukt ,kan spise masse av det ,men han kan jo ikke bare leve på frukt .. HI
Anonym bruker Skrevet 21. april 2009 #11 Skrevet 21. april 2009 har en gutt på straks 3 her da, veier 11,8 kg å er 92 lang.. en veldig tynn gutt.. han har fått "grønt lys" fra lege og hs om å få sjokolade pålegg. har også ekstra smør på maten. men han er jo så aktiv så alt renner jo av igjen,hehe.. (men hverken lege el hs er veldig bekymret, da han følger SIN kurve.)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå