vekten30 Skrevet 20. april 2009 #1 Skrevet 20. april 2009 Hei. Jeg har fått beskjed om at nakkefolden ikke blir målt. Jeg hadde håpet å få vite om denne var normal og om vi kunne utelukke evnt. downs. Jeg skal til rutine UL når jeg er 18+4. Jeg har fått beskjed om at nakkefolden kan måles rundt uke 12 alt etter det er for sent.. Er ikke i faresonen for evnt. downs, men likevel.. Er det noen som her noen tanker om dette?
Gjest Skrevet 20. april 2009 #2 Skrevet 20. april 2009 Har hørt det samme som deg, at etter uke 13-14 er det for sent å måle den. På ordinær UL kan de noen få ganger få misstanke downs likevel ved at f.eks lårbenet (tror jeg det er) er kortere enn normalt, tror det er et par andre ting også. Jeg har vært til UL rundt uke 12 med begge mine siste og da spurte jeg om nakkefolden var normal, de sjekket og svarte ja. De skal vel strengt tatt ikke sjekke, men tror ikke det er noen som ikke sjekker, i hvertfall ikke om en spør. Vil tro alt er i orden med den lille i magen din, men tror nok også du er veldig normal som tenker på det. Er vel de færreste, om noen, gravide som ikke i det minste er innom tanken på om noe kan være galt og spinner litt tanker rundt dette.
vekten30 Skrevet 20. april 2009 Forfatter #3 Skrevet 20. april 2009 Takk for svar. Var betryggende det du sa om lårbeinet. Jeg synes man kunne få litt info om dette tidlig i svangerskapet slik at man selv kan velge om man vil betale for en ekstra ul. Men men jeg krysser fingrene for at alt er bra. Jeg går med min første så det er så mye jeg ikke vet. Men har ikke følelse om at noe er galt. Har hørt fosterlyden og den var sterk og flott sa legen:) Men uansett har man sine tanker..
Mamma_til_isabella Skrevet 20. april 2009 #4 Skrevet 20. april 2009 Jeg tror jeg har lest(litt usikker)At de med down mangler nese ben eller har veldig kort neseben.... Alt er nok helt sikkert bra med bebisen din;)
vekten30 Skrevet 20. april 2009 Forfatter #5 Skrevet 20. april 2009 Så fint det er å få svar:) Da skal jeg spørre om disse tingene på Ul. Takk:)
MW** Skrevet 20. april 2009 #6 Skrevet 20. april 2009 Tar du UL rundt omkring uke 12- kan man sjekke nakkefolden- og event noe med nesen. Spesielle utslag på nakkefold og nesben- KAN være tegn på downs- men trenger ikke å være det. Disse markørene/indikatorene er vist ikke så lette å se etter senere i graviditeten. Vi har hatt 12 ukers UL både denne gangen og forrige gang. Ikke primært for å se etter downs- men pga en forhistorie med to SA før forrige man- og vi har syntes det har vært godt å se at alt er i orden på et tidlig tidspunkt. Må innrømme at vi ikke har grubla så hardt på hva vi ville ha gjordt om vi hadde fått beskjed om at nor var galt- vi har vel egentlig hatt størst fokus på å sjekke at det har vært liv. Det har vel vært litt debatt ang om 12 ukers UL skal bli en del av rutine tilbudet i tilegg til 18/19 ukers tilbudet iom at det er en del ting som synes på 12 ukers UL som er vanskeligere å se senere.
~ spiren ~ Skrevet 20. april 2009 #7 Skrevet 20. april 2009 Da jeg tok UL i uke 12+4 målte de nakkefolden, som var helt normal. Og da jeg tok UL i uke 20-21 (husker ikke helt), så målte de nesebenet, som også var helt normalt.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå