Gjest Skrevet 20. april 2009 #1 Skrevet 20. april 2009 Jeg føler jeg går med ett konstant underskudd av søvn :/ Er sikkert helt vanlig det? Snuppa mi er 4 mnd å tuller fært på natten. Sover max 2-3 timer i strekk. På dagen sover hun sjelden mer enn en halvtime og da må hun trilles, så har ikke mulighet til å sove sammen med henne. Hvor mye sover dere i døgnet, og hvor mye sammenhengende? Må bare sammenligne å sjekke at jeg ikke er heeelt pingle Jeg kommer meg somregel i seng til 23 er sovnet til klokken tolv.Så våkner hun gjevnt og trutt gjennom hele natten før hun skal ha mat i 6-7 tiden. Da skifter jeg på henne og tar henne over i min seng, så ligger vi å slumrer til i 8-9 tiden. Men det er sjelden jeg får sove da, men det er jo godt å bare ligge og sløve litt
LilleBjella Skrevet 20. april 2009 #2 Skrevet 20. april 2009 Jeg legger meg mellom halv ti og halv elleve, avhengig av hvor trøtt jeg er. Liker å lese litt på senga, og sovner uansett ofte ikke før halv tolv, tolv. Har de siste nettene bare måttet amme en gang, og da er det gjort på ti minutter. Men blir vekket av tjukken kanskje tre ganger utenom dette. Pluss at jeg våkner et par ganger og tror jeg har hørt noe. Klokken syv er det morgen. Sjeldent jeg sover mer enn to timer i strekk. Si at det blir fem, seks timer effektiv søvn i døgnet. Før jeg fikk barn sov jeg som regel åtte timer. Ikke noe søvn her på dagtid heller. Men det går bra. De to første månedene levde jeg på to og tre timer søvn og var helt desperat og langt nede. Lenger nede enn jeg trodde da. Nå greier jeg i hvert fall å fungere:) Men ser frem til en lang og god natts søvn. Skal til København helt alene ei helg om noen uker, og da skal jeg sove mye:)
MintCondition Skrevet 20. april 2009 #3 Skrevet 20. april 2009 Her blir det forsåvidt ok med antall timer søvn, men SJELDEN mer enn 3 timer i strekk ja. Legger meg som oftest ca 23, sovner rundt midnatt, blir vekket ca 3 av mating, deretter med ganske korte intervaller for pupp eller smokk eller whatever...stress. Pjerten er snart 4 mnd og jeg håper han snart begynner å sove en 6-7 timer i strekk, slik han gjorde som nyfødt ;p Sover vel en 6 timer om natta tenker jeg, av og til sover jeg en strekk med pjerten når han har frokosthvilen sin, men som oftest er jeg da våken og koser meg med kaffe og god morgen norge og laptopen
Gjest Skrevet 20. april 2009 #4 Skrevet 20. april 2009 Ok, så da er det jeg som er pingle da Merker jo at jeg takler lite søvn bedre nå enn i begynnelsen - da var jeg som deg desperat! Kunne sikkert sovnet stående om jeg hadde tort og la noen andre følge med vesla. Det torte jeg IKKE å derfor sov jeg minimalt. Det er jo bedre nå, ingen problemer med å la andre ha henne, så hvis det er helt krise søvnmessig kan jeg skaffe barnevakt eller at pappan har henne hvis han ikke er borte på jobb. Husker forresten at når det sto på som verst tenkte jeg at "en dag flytter hun jo hjemmefra, da skal jeg SOVE". Optimistisk ja...
*Lille Persille" Skrevet 20. april 2009 #5 Skrevet 20. april 2009 Jeg er skikkelig bortskjemt, sover 8-9 timer hver natt jeg... Nattavvente tulla i påsken så nå sover hun hele natten også. Før var jeg opp og ammet 1-3 ganger iløpet av natten men det var raskt unnagjort og hun sovnet med en gang igjen så det var ikke noe problem. Hun er 7,5 mnd. nå.
Gjest Bjørnen Collargol Skrevet 20. april 2009 #6 Skrevet 20. april 2009 Alt fra 5 timer til 9 timer egentlig. Men nå har snuppa vår blitt 11 mnd også da. MEN i helgene sover jeg med ørepropper og pappan står opp med henne både lørdag og søndag. Da sover jeg som regel 10-12 timer i strekk. Er avhengig av dette for at jeg skal klare å fungere i uken. Har i tillegg begynt med at jeg sover med ørepropper fra jeg legger meg til mannen min reiser på jobb om morgenen (midt i uka). Da får jeg i det minste 5 timer sammenhengende søvn.... Ofte at jeg legger meg og sover litt etter at mannen min kommer hjem fra jobben midt i uken også. Jeg har et ekstremt stort behov for søvn for å fungere og heldigvis trenger ikke min mann mye søvn :-p Men det skal sies at jeg nå har begynt med medisiner mot lavt stoffskifte da, så vi håper at det retter seg etterhvert nå.... Men husk at vi alle er forskjellig og barna likeså. Det er ikke noen fasit på dette, men det er viktig å lytte til kroppen og få den hvilen man trenger!
Lemonia Skrevet 20. april 2009 #7 Skrevet 20. april 2009 Gutten vår sover fra 21-10, så jeg kan i grunnen få ganske godt med søvn. Imidlertid er jeg B-menneske og klarer ikke å sovne før midnatt, jeg er derfor vanligvis i seng kl 01 (og leser en times tid først) og får dermed ca 8 timer, som er helt ok (ideelt sett vil jeg ha 10).
zitapus Skrevet 20. april 2009 #8 Skrevet 20. april 2009 Jeg sover hvertfall ikke nok, kanskje nok til å fungere, men ikke nok til å fungere og også ha overskudd til å nyte livet med to friske, fine gutter. Lillegutt på 2 mnd har foreløpig ingen spesiell soverutine. Har prøvd å få han til å sovne tidligere på kvelden, men har nå gitt opp og innsett at jeg skal være glad hvis vi får lagt oss ved midnatt. Han våkner ca hver 3. time for å få mat, men jeg våkner jo ofte en eller to ganger ekstra også. Så jeg våkner kanskje 2-3 ganger før storebror står opp kl 6. Prøver å legge meg litt på dagtid, men det blir sjelden det funker, hvis det går så blir det kanskje en times tid. Er ikke noe forskjell i helgene, gubben er B-menneske og det her komplett umulig å få han til å stå opp med storebror, og han kan jo ikke ta seg av amminga. Gleder meg vannvittig til det blir litt bedre rutiner slik at jeg kan legge begge to i 20-tiden og så kanskje kan få litt tid for meg selv på kvelden og at jeg kan bestemme selv når jeg skal legge meg.
Gjest Skrevet 21. april 2009 #9 Skrevet 21. april 2009 Arrrg!! Alt for lite, inatt ble det kun 3 timer. Har dessverre hørt poden klage og hyle siden 0400. Jeg måtte kapitulere og stå opp med han 0530, han er selvfølgelig trøtt som en dupp, men har ikke vett til å sove. Det verste er jo at han holder pappaen våken også. Men jeg nekter i utgangspunktet å stå opp når han våkner 0400.... Sånn gjennomsnittlig sover jeg vel maks 5-6 timer om natten (konstant avbrutt søvn, 1-2 timer sammenhengende av gangen). Om pappaen står opp med poden før jobb får jeg meg en time ekstra.
MintCondition Skrevet 21. april 2009 #10 Skrevet 21. april 2009 Men jeg er nok litt mer vant til lite og avbrutt søvn enn deg, dette er mitt barn nummer to Så du er ikke en pingle, du er bare utrent
Sunnybeach4gull :) Skrevet 21. april 2009 #11 Skrevet 21. april 2009 Sover alt for lite :-( Sikkert ikke mer enn 3 tima i døgnet.... Men d e ikke gutten min sin feil! For han sover som en engel i 7-8 tima istrekk før han ska ha mat å e som oftest flink til rundt halv 5 :-) Men, men, satse på d ordne sæ etterhvert å at man får sove lengre, for e litt lite me 3 tima :-/ Men trur d e stresse for eksamenstida om bare 1 1/2 uka, går bare å tenke på pensum hele tia.... Håpe alle dokker som får så avbrutt søvn snart vil få d bedre når babyan dokkers blir større :-) Evnt kanskje om ikke sove så ihvertfall hvile når dm sover dagslurn sin?
Litjmora Skrevet 21. april 2009 #12 Skrevet 21. april 2009 Lillegutt legger seg kl 19.00, vi legger oss mellom 22 og 23, så er det opp og gi litt melk sån rundt 06.00, og "sove" videre til 8 en gang så det blir nok søvn ja Bølla er 6 1/2 mnd nå, og har i grunn natteavvent seg selv for litt over en mnds tid siden. I helgene tar vi en dag hver og står opp med Bølla slik at den andre får noen timer til
Gjest yrild Skrevet 21. april 2009 #13 Skrevet 21. april 2009 tja... Jeg har kjernetid søvn mellom 23 og 8, men lillemann er våken for mat (og han spiser som en hest!!) ca annenhver time... ! Kan telle på en hånd de gangene siden fødsel da jeg har sovet mer enn 2 1/2 time i strekk... i tillegg må han trilles på dagen så ingen soving da heller... Er trøtt, men bortsett fra å rote med avtaler etc gar det relativt greit. Har en samboer som står opp med lillemann 7 og har ham 1-1 1/2 time så jeg far sovet litt ekstra på morgenen. I tillegg tar han seg av det meste av matlaging... men vi prøver iherdig nå å snu matrytmen hans... han spiser mye mer på natten enn på dagen! Synes ikke du er pingle :-) Jeg har dager der jeg er helt Zoombie!
Jente2011 Skrevet 21. april 2009 #14 Skrevet 21. april 2009 legger meg 23.23-30 sover til 8 neste morgen, gir henne litt mat, sover til 9-10:)
Yaddaline ❤ ♀04/05 ♂02/09 Skrevet 21. april 2009 #15 Skrevet 21. april 2009 Jeg føler meg veldig heldig på søvnfronten - gutteplutt sover vanligvis 4-6 timer i strekk på natta. Som oftest fra 23-05, mat, fordøye litt og sove videre til 08. Jeg sover ikek til 8 selv da, for storesøster våkner vanligvis en gang mellom 06 og 07 (når skjedde det? før sov hun jo glatt til 8 hun også! *bortskjemt*). Har hatt det sånn en god stund, så jeg sover ikke noe på dagen lenger (før kunne jeg duppe med gutteplutt sovende på brystet mitt). Ikke det at jeg løper som en strikk på dagtid altså, her er tempoet ganske bedagelig etter at storesøster er avlevert i bhg. Feks har jeg ennå ikke fått gjort et døyt i huset, heller ikke fått dusjet meg, haha...
*rbte* Skrevet 21. april 2009 #16 Skrevet 21. april 2009 2-3 timer i døgnet siden lillegutt kom til ( 1 mnd ). Håper det bedrer seg snart!!
Gjest Skrevet 21. april 2009 #17 Skrevet 21. april 2009 Tulla mi er 3 uker. Og jeg er så gla for og se at det er andre mammaer som sover lite,at det ikke er bare meg:) Jeg kjenner at når det blir kveld er jeg mindre tålmodig og SLITEN! Får sjelden til og sove på dagtid,det er nemlig da hun sover mest:( Noen tips til og få henne til og sove på natta istedet for dagen? Igår sov hun fra 00:30 til 05:00,og var våken fram til klokka ble 13:00!! Synes hun har så lange våken økter!! Nesten 8 timer! Hun var ganske urolig og skrek mye. Andre??
Lykkeli & gla ♥ jentene mine ♥ Skrevet 21. april 2009 #18 Skrevet 21. april 2009 Hmmm...8 timer våken i strekk hørtes litt i overkant mye ut for en så liten baby ja...Hvis hun var urolig og skrek mye, KAN d jo tyde på at hun har vondt noe sted (kolikk, KISS, magevondt osv) eller er sulten...Min lille jente som nå er 6 mnd klarte bare kortere våkenperioder på maks 1,5 time fram til for litt siden. Nå er hun som regel våken i 2-3 timer før d er på tide med en ny blund. Hvor mye JEG sover derimot varierer litt fra dag til dag, og avhenger egentlig mest av meg selv. Lille flis sover som regel fra ca 20 til 07, og våkner en gang eller to for mat/ smokk. Jeg lider litt av lakenskrekk, og kommer meg derfor sjelden i seng før 23-24, og da blir det vel ca 6-7 timer søvn alt ettersom. Kunne jo lagt meg kl 21 f.eks, og sovet i 9 timer, men d gidder jeg altså sjelden;)
Lykkeli & gla ♥ jentene mine ♥ Skrevet 21. april 2009 #19 Skrevet 21. april 2009 wvdf; jenta mi hadde forresten også en heeelt skrudd døgnrytme da hun var så liten som din; hun tok ikke natta før 03-04 tida, men sov da gjerne tilsvarende lenge utover formiddagen (til 13-14). Så jeg fikk heldigvis nok søvn, selv om den var litt forsinka;) Høres IKKE noe gøy ut med så lite søvn som du får, håper du har en kjæreste eller familie som avlaster deg litt sånn at du får sovet litt skikkelig du også!
Gjest Skrevet 21. april 2009 #20 Skrevet 21. april 2009 Det varierer litt da. Legger meg før 23, men helst i 22-tiden. Blir da vekket rundt 06 av lille frøken som skal ha mat. Etter en flaske med melk, så sovner hun som regel igjen, men om storebror står opp samtidig som hun spiser så må jeg stå opp. Gjør han ikke det så får jeg sovet frem til han våkner i 07-tiden eller til 08-09 i helgene. Hun sover som regel fra 18-19 til mellom 07 og 09 (avbrutt av den flaska i 06-tiden). Sover jo hele natta men er fortsatt sliten hele dagen. Har gått på medisiner fordi jeg aldri kommer i dyp søvn, men la på meg av de så måtte slutte. Det føles ut som jeg fortsatt har våkenetter, så i know how it feels : )
frk-fryd Skrevet 21. april 2009 #21 Skrevet 21. april 2009 Nå begynner jeg å bli skikkelig sliten. Joda, jeg får mer søvn en andre her, men det er jammen tungt med månedsvis med maks 3 timer i strekk. Jeg legger meg slik at jeg sovner mellom 22:30 og 23:00. Så er det amming ca 04:00 og morgen ca 06:30. Men hun våkner også flere ganger på natta utenom ammingen. Noen netter er bedre enn andre. I beste fall er hun bare våken en gang utenom ammingen, i verste fall er det styr hele natta. På dagen sover hun i vogn ute, og det blir 2-3 timer. Det er jo flott, men jeg kan ikke regne med å få sove noe særlig da heller, for hun våkner med jevne mellomrom og skal ha sutt, vugges o.l. Før kunne jeg bare legge henne ut, så sov hun 3-4 timer, men da sov hun også mindre på natta... Mannen min har tatt en natt, men selv om jeg brukte sov-i-ro og ikke hørte noe, så våknet jeg tusen ganger på natta av vane... Han tar også morgenen i helgene, men det er jo bare ca 2 timer før det er amming igjen. Når jeg regner på det, får jeg kanskje gjennomsnittlig 6-7 timer per døgn, og det er ikke verst. Men holder på å bli gal av å få søvnen avbrutt hele tiden.
LadyBlackJack Skrevet 21. april 2009 #22 Skrevet 21. april 2009 Jeg er utpreget B-menneske og trenger endel søvn. Sovner mellom 24.00-01.00, og står opp mellom 08.00-10.00 Benjamin har sovet hele natten gjennom siden han var 2 uker, så har vært heldig der.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå