noem85 Skrevet 20. april 2009 #1 Skrevet 20. april 2009 Er det noen som kan forklare i veldig veldig detalj hvordan denne metoden fungerer, og erfaringer med denne???????
Nagilimia Skrevet 20. april 2009 #2 Skrevet 20. april 2009 Jeg har gode erfaringer med metoden, men laget min egen variant. Dette er klippet ut fra barnogsøvn.com men med mine forandringer: Opp/ned metoden stammer fra Danmark, nærmere bestemt www.sovecoach.dk. De opererer med en tanke om fast rytme på døgnet, noe som kan være nyttig for noen. Det tenker jeg ikke gå nærmere inn på annet enn å advare mot å gi mat til faste klokkeslett, selvregulering er utvilsomt best for babyen. Du starter med å lage en kveldsrutine. Noe alla, bleie, ta på pysj, amme/flaske på sengekanten, synge nattasang. Følg den en ukes tid for at barnet skal venne seg til at det er dette som skjer før det er sovetid. Etter kveldsrutinen legger du barnet i sengen. Hvis barnet klager forsøker du først å trøste barnet i sengen. Hvis det ikke virker ta barnet opp av sengen og gi den trøst som skal til. (Jeg gikk ut, lot han klage litt ca 3 min, innmed smokk, så begynte oppned metoden, hvis han ikke roet seg/begynte å gråte). I det sekundet barnet roer seg/blir stille legger du barnet ned i sengen igjen. Dette gjentas til barnet sovner. Det kan ta timesvis, og deretter dagesvis. Det skal ta kortere tid for hver dag. Dette er helt nytt for barnet og han opplever det nok noe underlig så det lønner seg nok å være tålmodig. Hvis barnet blir hysterisk eller det tar like lang tid hver kveld i mange dager så ikke vær redd for å gi deg eller utsette til barnet er blitt større. Det er ikke et nederlag hverken for deg som forelder eller barnet hvis det ikke virker. Når barnet er mer komfortabel med å være i sengen sin, kan man fosøke å gi trøst i sengen fremfor å ta barnet opp. (Det var dette jeg gjorde mest, holdt han i hånda mens jeg sang). I tilegg leste jeg om midt i mellom metoden, brukte litt av den også.. for mer detajer bare spør
noem85 Skrevet 20. april 2009 Forfatter #3 Skrevet 20. april 2009 oki, det var litt oppklarende om metoden ihvertfall..tusen takk:) Det jeg har gjort nå, er å trøste henne mens hun ligger i sengen..stryke litt på henne og la henne sutte på fingeren til hun sovner. Men poenget skal vel være at de lærer å sovne av seg selv? Skal jeg bare stå ved siden av, i stedet for å kose så mye? Og skal man ta de opp med en gang de begynner å gråte? for hun her begynner med en gang jeg legger henne ned, så det blir i tilfelle fryktelig mye opp og ned. I stil med navnet på metoden;)
Nagilimia Skrevet 20. april 2009 #4 Skrevet 20. april 2009 Jeg holdt jo i hånden noen ganger jeg også. Etterhvert kunne jeg bare sitte ved siden av. Men du ser jo etterhvert når hun roer seg og ser snart ut til å sovne. Hvis hun roer seg i sengen ved at du sitter i senga å hun får sutte på fingeren, hadde jeg holdt meg til det. Det er vist ingenting hjelper annet enn å ta opp, man skal det (tror jeg). Her var problemet at han måtte bysses i søvn. Det at hun må sutte på fingeren din, kan jo være et problem... for da blir hun avhengig av deg. Da kan du jo prøve inn / ut metoden, hehe! Neida, nå bare tuller jeg: Bare tenkte sutte på fingeren til hun roer seg, så ta ut fingren, inn - ut - inn - ut, unnskyld min dårlige humor. Han ble ikke avhengig av hånda mi. Etterhvert gråt han jo ikke... og da kan man jo bare gå ut av soverommet og gå inn hvis de begynner.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå