Anonym bruker Skrevet 20. april 2009 #1 Skrevet 20. april 2009 Hvorfor er det så mange som skriver "hun" når det skal være "henne"? Har hørt mine tenåringselever ikke klare forskjellen, men hadde forventet mer av kommende mødre. Er dette en trend vi bare må forvente styrker seg fremover?
Anonym bruker Skrevet 20. april 2009 #2 Skrevet 20. april 2009 Hun vs henne? Det var da ganske misvisende. Ser ut som om du ikke kan helt forskjellen selv.
Anonym bruker Skrevet 20. april 2009 #3 Skrevet 20. april 2009 Da har du vanskelig med å skjønne, for til og meg jeg forstår hva hun mener. Synes det aller morsomste er når de skriver; det er huns ring.
Anonym bruker Skrevet 20. april 2009 #4 Skrevet 20. april 2009 Hva var misvisende med det? Det var da ganske tydelig?
Gjest -<<- Skrevet 20. april 2009 #5 Skrevet 20. april 2009 Antagelig. Enda verre er det motsatte, "henne har ikke kommet ennå" osv.
Anonym bruker Skrevet 20. april 2009 #6 Skrevet 20. april 2009 takk for at noen endelig tar opp interessante tema ) Det er fantastisk at det der skal være så vanskelig. De fleste klarer jo å skjelne jeg og meg... Og AKKURAT like irriterende er det med de som sier henne der det skulle være hun. Dessverre er det ikke sånn at folk blir smartere eller bedre mennesker bare fordi de er gravide. Det hadde jo vært en fin ting, men kommende mødre er nok akkurat like forskjellige som alle andre damer. Noen er gode til å skrive korrekt, andre ikke. Noen er snille og gode medmennesker, andre ikke. Jeg syns også det virker som at vi vil høre både SCHØKKEN, OG/Å feil og HUN/HENNE feil oftere og oftere i framtida. Dessverre. Det svir i en korrekturlesers hjerte hver gang...
Anonym bruker Skrevet 20. april 2009 #7 Skrevet 20. april 2009 Fordi man kan ikke "velge" mellom hun og henne. Så hvorfor har hun skrevet versus? Altså er det ikke det ene mot det andre, men dumme mennesker som ikke har lært seg norsk grammatikk på skolen. HI derimot må ta bedre hånd om engelske forkortelser.
Gjest -<<- Skrevet 20. april 2009 #8 Skrevet 20. april 2009 Hæ? Versus fungerer da utmerket i en slik sammenligning. Ordet er forøvrig latin, ikke engelsk. På norsk har det forklaringen "stilt opp mot, kontra."
Anonym bruker Skrevet 21. april 2009 #9 Skrevet 21. april 2009 HI har ikke brukt en eneste engelsk forkortelse. "Versus" er latin, og det er siden brukt på både engelsk og norsk, og sikkert en hel del andre språk i sin opprinnelige form. Det eneste du har helt rett i, anonym 18:21, er at en ikke kan velge mellom hun og henne, og det er jo akkurat det som er poenget til HI her. Språket til våre kommende barn får ikke akkurat det beste utgangspunktet dersom ikke vi som foreldre en gang klarer å skrive riktig norsk.
Oslo7 Skrevet 21. april 2009 #10 Skrevet 21. april 2009 Jeg syntes det er generelt mange skrivefeil her inne.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå