Gå til innhold

Hva gjør man når man gir opp?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva skal man gjøre når man gir opp?

Og det heller er ingen hjelp å få? Fordi Norge ikke vil hjelpe mennesker med å bli gravide før de er over 25 år?

Har kjempe lange sykluser og har fått positiv EL test en gang i løpet av 13 mnd med prøving :( Jeg er ikke helt sikker på om den var positiv engang. Jeg syns skikkelig synd på meg selv for tiden!

Eneste svar som er å få fra legen er " du er desverre for ung " " det har ingen hensikt " .. Skal man gå rundt her i 4 år til uten å få noe som helst form for hjelp? :(

Man kan da ikke dra alle " unge " mennesker under en og samme kam? Det er faktisk unge mennesker som ønsker seg familie av alle de rette grunnene! :( argh!

Videoannonse
Annonse
Gjest eelis+spire
Skrevet

Mener de at det ikke har noen hensikt å hjelpe deg med å bli gravid fordi du er så ung? Det høres jo helt på trynet ut!!!

Skrevet

Du kan jo dra til privat gynekolog, og be om utredning der. I hvertfall for å finne ut om du eller din partner feiler noe. Men da må du nok betale fra egen lomme.

Å finne ut OM du eller partneren feiler noe, er jo ikke det samme som at du skal få behandling for infertilitet..... Uansett bør jo legen din støtte deg/dere om dette, rett og slett fordi det er belastende mentalt å ikke vite.

Skrevet

Ja, fastlegen min sa at det har ingen hensikt med å sende inn skjema til infertilitets klinikken pga min alder.. Men jeg fikk kranglet meg til å fylle det ut, slik at jeg fikk prøvd. Men hun ville ikke sende det. I alle fall ikke enda.

Vi har jo prøvd en stund. Siden februar 2008

Og jeg har veldig lange sykluser. Vet ikke om jeg har EL.

Jeg gikk til privat UL for å se om det kunne være cyster eller noe annet galt, men det var det heller ikke. Alt så ut som det skulle. Så nå trenger jeg litt annen hjelp, men får det ikke :(

Skrevet

hei.. uff ikke noe gøy når det er slik da..

har du vert te utredning for å se om det er teknisk mulig? vi sleit med å bli gravid prøvde i over et år, og så fikk jeg legen til å sende henvisning til fertilitetsklinikken for å få sjekka ut.. det er jo første steget man tar før man får noe videre hjelp.

da jeg fikk bekreftelsen at jeg sto på venteliste for utredelse gikk det bare en måned og så var vi gravid =)

men om ikke legen din vil sende deg til dette anbefaler jeg at du bytter lege! jeg var selv 23 da jeg fikk beskjed om at jeg var satt opp på venteliste. så de gjør det om du er under 25 også.

lykke til..

Skrevet

Har da aldri hørt at det er minimumsalder for å begynne med IVF eller utredes for barnløshet. Det handler mer om hvor lenge man har prøvd ute å bli gravid!

Jeg vil tro at man kanskje lettere lykkes med IVF behandling når man er ung, frisk og rask. Helsa er som regel bedre da enn for oss gamlinger over 35...... Jeg ville ha gått til en annen lege!!

Skrevet

Bytt lege, eller gå til en privat gynekolog!

Jeg har selv slitt i mange år. Tok kontakt med gynekologen min da jeg var 22 år, da var det gått nesten 1,5 år etter siste p-sprøyte. Syklusen min var ikke kommet tilbake. Han sa aldri noe om at jeg var for ung, og var veldig forståelsesfull. Etter å ha prøvd pergotime med oppfølging av han noen ganger uten hell, henviste han meg videre til Fertilitetsklinikken Sør. De sa heller aldri noe om alder.

Lykke til, ikke gi opp:)

Skrevet

Du har krav på hjelp. Bytt fastlege er det jeg har å si! Jeg er 24 snart 25 år og har en ivf sønn på 10 mnd og en til ivf gutt i magen. Begynte å prøve da jeg var 20,5 og krevde utredning etter 6 mnd (visste jeg hadde pcos og ingen eggløsning) Prøvde pergotime leeenge uten virkning før vi fikk henvisning til IVF. Men vi har hele tiden fått den hjelpen vi behøver. Hvis noen har prøvd seg med å si noe på alderen har de fått så ørene flagrer:-) Vi var gikk gjennom ivf på Haugesund sykehus og var veldig førnøyde. De sa aldri noe annet enn positive ting om min/vår alder.

Noen ivf klinikker har nedre aldersgrense på 24-25 år, vet dette iallefall gjelder i Tromsø og muligens St.Olavs. Men det er fritt sykehusvalg så man kan velge hvor man vil henvises. Få henvisning til gynekolog først og fremst, der vil de ta ultralyd, blodprøver samt sædprøve av mannen din, og gynekologen kan sette deg på pergo for å prøve det før ivf, eller evt i ventetiden før dere får sette igang med ivf.

Mange av oss unge prøvere lar oss så lett trampe på, du har krav på utredning etter 1 år som aktiv prøver uansett om du er 19 eller 35!! Bytt fastlege i morgen og vær litt tøff. Og ikke minst lykke til med prøvingen, selv om det virker håpløst nå, så ikke mist motet. Alt strevet kommer til å være veldig verdt det når du endelig får den etterlengta spiren i magen. Oss unge har generelt veldig gode odds ved ivf:-) Bare meld meg om det er noe du lurer på:-) Lykke til

Skrevet

det høres ut som om du bor i oslo for den beskjeden fikk jeg også når jeg bodde der nede.. stå på kravene dine og gå til en annen lege.. ikke gi opp!

Skrevet

Herregud!

Bytt lege med engang!!

Gå til en privat gynekolog!

Jeg er ikke fylt 23 enda, men får likevel helt fantastisk hjelp :)

Fastlegen min er superpositiv og gynekologen min finner på alt mulig som kanskje kan hjelpe :)

Så jeg tviler på at det er Norge som ikke vil hjelpe - det er bare legen din som er vanskelig!!

Jeg har prøvd i 16 mnd nå, og hatt oppfølging av lege hele veien.

Gjest Sauen venter jente nummer 2 =)
Skrevet

Man skulle jo tro de var interessert i å hjelpe dere - det er jo ikke akkurat sånn at det blir lettere med årene, hvis det er noe galt med eggene dine eller noe. Stå på kravene, og bytt lege. Evt bli henvist til et annet sykehus hvis det er sykehuset ditt som er vanskelige.

Skrevet

I alle verdens dager, nå blei jeg helt satt ut. Er det virkelig mulig?

I Norge i dag øker jo bare alderen for førstegangsfødende, noe som også resulterer i flere prøverør og utredninger.

Det er jo kjempebra å bli gravid i din alder, kroppen på topp og gode greier...

Nei, bytt lege du..Søk etter fastlegebytte på internett. Jeg fylte ut et skjema en gang og fikk ny lege med en gang.

Var veldig enkelt.

Lykke til!

Skrevet

BYTT fastlege!!!!!!! Dette går ikke ann. Det klages på at gjennommsnittsalderen på førstegangsfødene er for høy, og da burde de jo jammen hjelpe de som ønske barn i ung alder. Jreg var 21 da jeg fikk førstemann. Perfekt alder spør du meg!

Skrevet

Takk for gode ord og tips! :)

Det hjelper!

Ja, jeg må få byttet fastlege skjønner jeg. Kjempe flott at det er flere unge her som har fått god hjelp! Da ser jeg at det ikke er fullstendig svartlagt for oss. Når jeg sa at syklusen min var over 60 dager sa hun bare " hmm, ja det var jo ikke normalt " men gjorde ikke noe mer med det. Utenom en blodprøve for å sjekke hormonnivået, og det var som det skulle. Jeg er straks 21 og samboeren min er 22. Så ja, jeg skjønner ikke helt hvorfor det er surmuling når unge par vil få barn, når legene ellers furter fordi gjennomsnittsalderen på førstegangs her i Norge er veldig høy! Til å bli gal av, rett og slett!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...