Gå til innhold

Pastaurisert muggost....

Anbefalte innlegg

Skrevet

St Agur er min favoritt, og til min store overraskelse og glede fant jeg tidlig i svangerskapet ut at denne osten var pastaurisert. YES YES YES - da kan jeg spise den tenkte jeg og har spist en hel del siden(har litt dilla faktisk...). Er nå i 22. uke og da jeg skulle kjøpe den i dag sa damen i disken at siden det er mussost skal man ikke spise den. Hun ble usikker da jeg sa at den var pastaurisert og da skal det være greit ifl det jeg har lest. Hun skulle sjekke opp for meg og ringe meg tilbake. I mens jeg venter på tlf vil jeg høre om noen av dere vet noe? Vil nødig være hysterisk til noe som kanskje ikke er farlig.

Men er det absolutt lurt og unngå denne osten gjør jeg selvfølgelig det...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg spiser pausteurisetre mykoster/muggoster.

Men jeg vet jeg er av de liberale når det kommer til mat under svangerskapet, men mener selv jeg er trygg for smitte!

Etter episoden for et par år siden på rikshospitalet har matrådene endret seg. De sier nå at gravide bør unngå all mykost. (Gjorde i allefall det rett etter dette skjedde, jeg har ikke lest matrådene på ei god stund). Dette fordi den osten som det ble funnet Listeria i nettopp var pasteurisert.

Det som jeg synes blir litt feil er at det er ikke det som er hovedårsaken til at dette oppstod, men at osten var ystet på et lite "meieri". Eller hjemmeysteri kalles det vel...

Dette firmaet sluttet med osteproduksjon etter dette skjedde.

Jeg kjøper aldri ost fra små ysteri, gravid eller ikke gravid. Små ysteri har ikke den rutinen store meieri har mtp rutiner og kontroller på hva som vokser i ostene.

Så om osten jeg har lyst på er produsert på en plass jeg har tiltro til, og har blitt oppbevart på rett måte og datoen er god, kjøper jeg akkurat den osten jeg vil ha! Nå når jeg er gravid kjøper jeg da kun de som er pasteuriserte!

Men hvilket svar du får vet jeg jo ikke, de fleste produsenter uansett type mat er forsiktige med å si noe absolutt, de må jo ha ryggen ren om noe skulle skje, noe de færreste tar sjansen på.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...