Gå til innhold

Uke 37, ultralyd og vektskontroll.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Nå er jeg i uke 37,litt letta over å kommet så langt.De fleste risikoer er lagt bak:-)

Jeg har en baby som er bittelitt større enn gjennomsnittet 12%, så vi skal på ekstra ultralyd i morgen. Babyen har sprengt sym målene for flere uker siden :-) Skulle tro den var større enn 12%,men det er den altså ikke.

Jeg sliter MYE med bekkenet og ryggen, men biter tennene sammen, å håper på en normal fødsel, de snakket å på å kanskje hjelpe meg litt igang hvis smertene blir for store...

Jeg har mye murringer i ryggen, magen strammer seg mye, noe som jeg trr er kynnere, men er førstegangs fødende så litt vanskelig å vite, i det siste så har jeg å begynt å fått mer utflod, mye mer slitaktig, lurer på om proppen kan komme litt å litt????????? Noen med erfaringer..

De siste dagene har å magen begynt å bli løs..kan dette være noen tegn på at fødslene ikke er så veldig langt unna????

Takker for råd å svar :-)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kan jeg spørre hvor mye baby er estimert til og veide med 12%+ ??

Jeg skal på vekstkonrtoll nå kl 1430 men er bare i uke 31+1 ennå.

Men skal bli fulgt opp fram over nå.

Baby hadde litt høyt magemål se.

Mitt første barn veide 3680.

Så håper ikke denne blir såååå mye større;)

Skrevet

på papiret mitt står det masse tall å forskjellige ting jeg ikke helt forstår.

I uke 33/4 var målene bpd-90(+12%) mad- 98(+5) Femur 65 .

hvis det sier deg noe.. står nederst på arket at han er 12% AFT 12%

Blir nøye fulgt opp, hatt en ultralyd siden, å skal inn på en ny i morgen.

Men de gjør ikke noe spes før babyen er oppi 20% større. Da kan de vurdere å sette det i gang.. :-)

Fortell meg hvordan det får på vekstkontollen :-)

Skrevet

I mitt forrige svangerskap ble babyen i magen estimert til å være 12% større enn gjennomsnittet i uke 33. Han veide 4400 gram da han ble født, 4 dager over termin.

Jeg var bare på den ene ekstra ultralyden, jordmor sa til meg at dersom babyen hadde vært 20% eller mer større enn gj.snittet brukte man å vurdere igangsetting osv., men altså ikke i mitt tilfelle.

Skrevet

Min baby er estimert til å være 12% over nå. De tar utgangspunkt i en vekt på 3600-3700g ved termin, så det uansett ikke så galt =)

Skrevet

Hvordan kan du være estimert til å være 12 % over og at vekta på baby blir 3600-3700 gram ved termin? Trodde 3600 gram var gjennomsnittet jeg...

Skrevet

Da hart jeg vært hos legen UL.

Og fikk i uke 31+1 estimert 16,9 % over...Væææææææ.

Men,heldigvis siden sist (3uker) så hadde kurven falt litt,så skal på ny ul om 3,5 uker igjen.Håper det går denne veien.

Snittet i dag er på 3600gr sa legen til meg......min kom til og veie 4kg +/-

Dere som har blitt fulgt opp..Har vekst avviket vært likt ehele veien,eller endret seg noe??

Håper nemmelig mitt går ned ennå litt.

Nr 1 veide 3680 så 300gr + skal vel gå greit...

Gud jeg gleder meg til dette sv er over kjenner jeg..

KOmmer til og ha små angst i 9 uker:(

Skrevet

mammatil2-82 :

Jeg mente at de estimerte ut ifra 3,6-3,7 ved termin. Dvs at 10% over er, 360-370 gram ;)

Skrevet

Aha, nå skjønner jeg. Misforsto jeg;)

Skrevet

Trodde ikke de satte i gang automatisk selv om babyen blir vurdert som stor? I mitt forrige svangerskap fødte jeg en gutt på 4550g og revnet masse. Har derfor vært på vekstkontroll en gang i dette svangerskapet (uke 33) og da sa de at babyen var ca 10% over gjennomsnittet. Skal inn igjen neste uke, da er jeg i uke 39, men fikk beskjed om at det skulle mye til før jeg ble satt igang uansett utfall.

Er kanskje forskjellig praksis fra sykehus til sykehus? Jeg bor i Bergen og går til kontroll på KK...

Dere andre er kanskje andre steder i landet?

Skrevet

Hei jeg var på UL igår, da var jeg 37+0, min lille kar er 10% større en normalen sa hun og det ga han en vekt på 3 kg nå og ca 3900 g hvis jeg gikk til termin.

Mine sf mål ligger akkurat på den røde streken så for meg var det et lite sjokk at han var litt stor :)

Jeg så tydelig at han var god og rund rundt magen på ultralyden :D

Skrevet

De gjør vist ikke noe før babyen er over 26%,da vurderer de igangsettelse og div.

Min veide nå ca 4kg, 8 % over. Å jeg har igjen tre uker til termin..hvor mye kan de legge på seg de siste ukene???

Førstegangs..

Skrevet

De legger på seg ca.200-250g i uka den siste mnd

Skrevet

Jeg har også vært på vekstkontroll i dag, 37+2. Ungen var 23% større enn normalen og veier nå ca 3600 g og kommer til å være mellom 3900-4200 g ved fødsel.

Skrevet

Snitt vekta på unger i dag er 3600 ved termin.

Så dere må plusse % på denne vekta..

Altså 23% større blir 4428gr.

Min er estimert til 17% i uke 31+1 så om den holder seg der blir hun ca 4212gr..

Men,dem gar 500gr i margin begge veier da...

Dere som begynte en del uker føre termin og gå til vekstkontroll...

Har det stangnert litt,eller har % vært like stor hele tiden??

Skrevet

Prinsessa mi ligger 20% under. Skal inn igjen om 2 uker å sjekke om hun har vokst.

Noen som ligger under???

Skrevet

Jeg har vær 1 gang pr mnd siden uke 28. Mini i magen,har ligget på samme prosent hele tiden... Vokst et par prosenter den siste gangen

Skrevet

Ok, men min baby kommer til å bli liten. Hun er 20% mindre enn der hun skal være nå.

Men noen får jo små babyer.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...