Mamma og lillegutt Skrevet 20. april 2009 #1 Skrevet 20. april 2009 Prøvde en ny rett i går - og den var enkel og kjempe god Så tenkte jeg skulle dele den. Stekte først gulerøtter og vårløk i en panne - la det så til siden. Stekte så ørretfilet i biter uten skinn (kan også bruke laks, f.eks. de som kommer i frosne strimmler) i smør ett par minutter på hver side. peppret, men saltet ikke (soyasausen er ganske salt) Bland en boks creme fraiche, 3 ss soya saus og en dæsj sitronsaft. Hell over fisken og la det småkoke i 5 minutter. Hell over grønnsakene - og voila middagen er servert. Server med kokte poteter eller ris. Kanskje ikke den "letteste" retten, men du kan helt sikkert bruke lettvarianten av creme fraiche, ev. melk og jevning (maisenna).
rosa76 Skrevet 20. april 2009 #2 Skrevet 20. april 2009 Hørtes godt ut ja! Fisk og greier! Skal jeg jammen prøve!!! Eeeeelsker sånn oppskrifter! Går litt tom for egne ideer også! Her har du en oppskrift tilbake som er en favoritt i huset vårt:-) (Står i blårutede kokeboken til Ingrid Espelid:-) KYLLING ESTRAGON Skjær poteter i ca 0.5 cm tykke skiver og ha oppi ildfastform med masse oppskjært purreløk. Kan godt fylle opp halve forma eller mer. Ha over kyllingfileer skjært i strimler Lag saus av 50/50 olivenolje og soyasaus, salt, pepper og estragon. Hell overi formen. Gjerne MYE saus. Steikes i ca 30 minutter på 180 grader. Kan gjerne ha oppi soltørka tomater og squash også, gjør bare retten ennå mer digg!! Flere som har gode retter å anbefale?? Potetene kan maules hele kvelden, de blir fantastiske!
eggstokk Skrevet 20. april 2009 #4 Skrevet 20. april 2009 Var i butikken i dag og kjøpte med meg fersk røkt blåkveite, så i morgen blir det blåkveite med poteter og grønnsakstuing og hvit saus.....Får vann i munnen bare jeg tenker på det. I dag hadde vi hjemmelaget Pasta Carbonara..... kok spagetti Stek opp noe bacon, klipp dette i små biter, så legges det i sausen som er laget av.... 3 eggeplommer, 2 dl fløte, kvernet pepper og litt parmesanost. Hell alt over spagettien, og voila......NAM NAM Tar bare 15 min å lage.
☆chiquita☆ Skrevet 21. april 2009 #5 Skrevet 21. april 2009 Kyllingfilet- stekt i biter legges i en ildfast form 1boks creme fraich 1 tube baconost -blandes og haes over. inn i ovne på 200 grader. etter 10 min haes brokkolibunter og bacon på toppen stekes i 10min til Serveres med ris Eller det aller letteste kokte poteter fra dagen før, som du kutter i skiver og har i bunnen før kyllingen. Kjempegodt!
shabby Skrevet 21. april 2009 #7 Skrevet 21. april 2009 Til "eggstokk" Skal gravide spise BLÅKVEITE da? Mener og ha lest d en plass. At de ikke skal.
Mamsebamsen Skrevet 21. april 2009 #8 Skrevet 21. april 2009 Fant dette på http://matportalen.no/artikler/2006/2/gravide_og_ammende_bor_ikke_spise_blaakveite_over_3_kilo "Gravide og ammende bør ikke spise blåkveite over 3 kilo. Enkelte blåkveiter over 3 kilo hadde nivåer av kvikksølv over tillatt grenseverdi, viser en undersøkelse fra NIFES på oppdrag fra Mattilsynet. Inntaket av blåkveite i den norske befolkningen er lavt, så det er ingen grunn til bekymring for folk flest. Gravide og ammende bør imidlertid unngå blåkveite over 3 kilo."
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå